Naukowcy chcą wybudować bezzałogowe "premetro" w Krakowie, tańsze niż zwykłe metro. Ekspert odpowiada: to nierealne

Mieszkańcy, władze miasta i naukowcy chcą wybudować metro w Krakowie. To…nierealne, odpowiada ekspert.
Mieszkańcy, władze miasta i naukowcy chcą wybudować metro w Krakowie. To…nierealne, odpowiada ekspert. Michał Łepecki / Agencja Gazeta
Wczoraj uczeni z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zaprezentowali referat, z którego wynika, że najlepszym rozwiązaniem dla stolicy Małopolski będzie budowa "premetra". Koszt inwestycji w pierwszą linię miałby wynieść około 7-9 mld zł. Pomysł budowy metra poparli także mieszkańcy miasta w ubiegłorocznym referendum. Ale ich entuzjazm studzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, nazywając całą inicjatywę…nierealną.

Premetro tańsze niż liczą władze miasta
W czwartek były rektor AGH prof. Antoni Tajduś oraz prof. Marek Cała zaprezentowali na konferencji na Politechnice Krakowskiej publikację dotyczącą krakowskiego metra. Zdaniem naukowców dla miasta najlepszym rozwiązaniem będzie zbudowanie w pełni zautomatyzowanego, bezzałogowego premetra. Inwestycja miałaby zostać zrealizowana pod ziemią, jak i na powierzchni po estakadach. W opinii uczonych taka metoda jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzy budową metra, a szybkim tramwajem.

Zdaniem autorów raportu, premetro w Krakowie powstawałoby w warunkach o wiele lepszych niż budowano metro w Warszawie. Przy odpowiednio prowadzonych pracach, nie stanowiłoby także zagrożenia dla miejscowych zabytków.

Co więcej, w opinii naukowców koszt inwestycji byłby mniejszy, niż wynika z szacunków władz miasta. Pierwsza linia premetra o długości 19 km miałaby kosztować 7-9 mld zł (szacunek magistratu 8-12 mld zł), druga linia o dystansie 10 km pochłonęłaby 4-6 mld zł (szacunek magistratu 6-8 mld zł), a trzecia o długości 8 km 3-4 mld zł (szacunek magistratu 4-5 mld zł).

Budowa metra ruszy w 2018 roku?
Zdaniem Stanisława Albrichta z pracowni Altrans, autora wstępnej koncepcji metra w Krakowie, miałoby się ono składać z 3 linii. Budowę rozpoczęto by od stworzenia linii A, łączącej Nową Hutę z Bronowicami - na 19 przystanków. Taka forma inwestycji może zostać zrealizowana wyłącznie w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego, z udziałem firm zagranicznych, będących w stanie zagwarantować część środków potrzebnych do realizacji projektu. Z kolei druga część pochodziłaby z pieniędzy unijnych.


Zdaniem Albrichta, budowa pierwszej linii metra miałaby ruszyć w 2018 r. - tak, by została w części sfinansowana z dotacji z UE. Do tego czasu należy przygotować odpowiednią dokumentację oraz uzyskać niezbędne zezwolenia budowlane. Realizacja inwestycji miałaby potrwać 4 lata, a więc do 2022 r. Wcześniej chęć budowy metra w Krakowie zgłaszał m. in. producent Pendolino.

Tymczasem o wstępnych pracach nad budową krakowskiego metra informowano już...20 lipca 1989 r. w Dzienniku Telewizyjnym. Fragment wiadomości z tamtego okresu można obejrzeć w poniższym filmie od około 2:30 minuty.
Władze miasta i mieszkańcy za budową metra
Pomysł zdają się popierać również władze miasta. W ich opinii nowe rozwiązania infrastrukturalne w zakresie transportu publicznego będą konieczne. Magistrat wyliczył, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat w Krakowie o 25 proc. zwiększy się liczba miejsc pracy, a liczba ludności wzrośnie o 30 proc.

Inicjatywę budowy metra poparli również mieszkańcy stolicy Małopolski w trakcie referendum, zorganizowanego równolegle z wyborami do parlamentu Europejskiego. Za takim rozwiązaniem opowiedziało się 55,11 proc. uczestników głosowania.

Budowa metra w Polsce poza Warszawą…to science ficton
Suchej nitki na pomyśle budowy metra w Krakowie nie pozostawia w rozmowie z portalem samorządowym Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. W jego opinii zapowiedzi realizacji tego typu inwestycji w miastach innych niż Warszawa są nierealne. O ile z samą budową np. Kraków lub Wrocław jeszcze sobie poradzą, o tyle potem gigantyczne sumy pochłonie utrzymanie metra – uważa ekspert.

- Warszawa, przy rocznym budżecie w kwocie 14 mld zł, na utrzymanie pierwszej linii metra wydaje 300 mln zł w ciągu 12 miesięcy. Kolejne środki pochłonie uruchomienie drugiej linii metra w stolicy. Dla porównania, dziś Kraków na funkcjonowanie komunikacji wydaje ponad 400 mln zł rocznie - zauważa Furgalski.

Powołuje się także na słowa wypowiedziane w trakcie ostatniej kampanii samorządowej przez prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza. Polityk zapytany o kwestię budowy metra w stolicy Dolnego Śląska stwierdził, że stosunkowo łatwo ją przeprowadzić, bo nawet 80 proc. środków można uzyskać z UE. Ale Dutkiewicz dodał, że należy zadać sobie pytanie, z czego taki środek transportu będzie potem utrzymywany. Wygląda na to, że Kraków stanie przed podobnym dylematem.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Coraz częściej pod sztandarem walki z terroryzmem, w tym również cyberterroryzmem, przeprowadza się zmiany w prawie, które rozpoczynają dyskusję nad prawem do prywatności i wzajemnym stosunkiem obu wartości. Czy zawsze jednak mamy do czynienia z ingerencją w prywatność jednostki przy okazji zapewnienia większego poziomu bezpieczeństwa?

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Pewne książki warto przeczytać, inne trzeba. Do tej drugiej kategorii zalicza się z pewnością „Siła Nawyku”, której autorem jest Charles Duhigg. Jak tłumaczy już sam podtytuł, książka pozwala zrozumieć „dlaczego robimy to co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie”. Otóż okazuje się, że mózg działa według pewnych schematów.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.