Pierwszy na świecie statek napędzany metanolem powstaje w Gdańsku, w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Tam właśnie kończy się przebudowa promu „Stena Germanica”.
Pod koniec marca, zgodnie z harmonogramem gigantyczny prom „Stena Germanica” zabierający na pokład 1300 pasażerów i 300 samochodów dostanie nowy napęd. Jego armatorem jest Stena Line. Prom zasilany będzie metanolem i będzie pierwszą na świecie tego typu jednostką. Prace na pokładzie promu trwają od stycznia w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Prowadzone są wspólnie z czołowym producentem silników dla statków Wärtsilä i największym na świecie producentem i dostawcą metanolu – firmą Methanex Corporation. Koszt modernizacji promu wynosi około 22 mln euro.
Praca prawie eksperymentalna
Polska stocznia przystosuje siłownię promu do zasilania jednostki a praca ma charakter prawie że eksperymentalny. Główna nowość polega na technologii modernizacji silnika typu dual-fue. Silniki Stena Germanica będą zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) wykorzystywanym dodatkowo.
Metanol spalany jest w silnikach pracujących w procesie dieselowskim. Wtryskiwany jest do komory spalania i zapalany przez małą ilość wtryskiwanego "paliwa pilotowego" (w przypadku technologii opracowanej przez Wärtsilä - tradycyjnego paliwa dieselowskiego). To paliwo, które można pozyskiwać wieloma metodami i z wielu źródeł, a także paliwo uniwersalne, znane już od dłuższego czasu w technice, choć na morzu, w napędach statków handlowych jest nowością.
Redukcja zanieczyszczeń W tym sensie nowe zadanie Gdańskiej Stoczni Remontowa można uznać za udział w pionierskim etapie rozwoju technologii zasilania napędu głównego statków metanolem. Tego typu zasilanie pozwoli na zredukowanie emisji związków siarki i innych szkodliwych substancji, do czego zobowiązują przepisy ekologiczne, które weszły w życie od stycznia. Obowiązują one między innymi na Bałtyku. Właśnie z powodu tych drakońskich ekologicznie przepisów, armator promu zdecydował się na zasilanie swojej jednostki metanolem. Do tej pory paliwo to nie było wykorzystywane na statkach, głównie z obaw o bezpieczeństwo.
Modernizacja silników wymusiła na konstruktorach i inżynierach kolejne zmiany, które dotyczą głównie: opracowanie nowej pompowni metanolu i jego zbiornika czy budowy systemu rurociągów pracujących w wysokim ciśnieniu. W celu zmniejszenia zużycia spalania „Stena Germanica” dostanie też nowy kształt kadłuba w dziobowej części. Co ciekawe, stocznia w Gdańsku przebudowywała już ten prom na przełomie lat 2010/11. Wówczas była to duża, ale konwencjonalna, przebudowa. W jej ramach powstało wtedy 100 nowych kabin pasażerskich, zmodernizowano przestrzenie publiczne, między innymi restauracje i bary.
Pierwsi na świecie
– Modernizacja statku przebiega z powodzeniem. W Stena Line jesteśmy niezwykle dumni, że możemy przyczynić się do rozwoju całej naszej branży. Naszym celem było wprowadzanie innowacji dla dobra klientów i całego społeczeństwa. Bycie pierwszym przewoźnikiem na świecie posiadającym statek z napędem na metanol to wielki krok w kierunku idei zrównoważonego transportu – twierdzi Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
Od 2005 roku Stena Line prowadzi Program Oszczędzania Energii mający zmniejszyć wpływ zużycia paliwa na środowisko. Dzięki temu programowi zużycie energii na statkach zmniejszyło się o dwa i pół procent rocznie. Armator zapowiada, że podobne zmiany będzie chciał wprowadzić na swoich pozostałych promach.