Wyłoniono laureatów polskiej edycji największego na świecie konkursu dla studentów organizowanego przez Microsoft – Imagine Cup. Zwycięskie 3 projekty to inteligentne lusterka motocyklowe zmieniające ustawienie wraz z pozycją motocyklisty, robot, który uczy najmłodszych logiki oraz gra Bandbarian, motywująca użytkownika do dbania o swoją kondycję. Po raz pierwszy w historii polskiej edycji konkursu, już podczas prezentacji rozwiązań, aż 3 zespoły otrzymały propozycje finansowania swoich projektów. Fundusz inwestycyjny Zernike Meta Ventures przeznaczył na ten cel w sumie ponad milion złotych.
Bezpieczniejszy motocyklista
W kategorii Innowacje zwyciężył projekt Smart Mirrors. Studenci z Poznania i Warszawy stworzyli rozwiązanie przeznaczone dla motocyklistów. Polega na umieszczeniu telefonu ze specjalną aplikacją w okolicach klatki piersiowej kierowcy, który dzięki odpowiedniej konstrukcji lusterek nie musi dopasowywać ich ustawienia w zależności od pozycji ciała – gdyż dzieje się to automatycznie. Gdy osoba prowadząca pojazd pochyla się mocniej przy większej prędkości, to aplikacja ustawia lusterka w dogodnej pozycji. Ma to znacznie zwiększyć bezpieczeństwo na drogach.
Robot uczy dzieci programowania i logiki
Z kolei w kategorii Projekty Społeczne zwyciężyła ekipa Toast and Brains. Studenci Politechniki Białostockiej przygotowali projekt Photon. Jest to innowacyjny system, który uczy dzieci programowania i logicznego myślenia poprzez zabawę. Polega na wykorzystaniu małego robota, zintegrowanego ze smartfonem, tabletem lub komputerem. Urządzenie pozwala także wziąć udział w interaktywnych grach z innymi użytkownikami. Każdy Photon rośnie wraz z jego właścicielem. Poprzez zdobywanie nowych umiejętności i zdolności zwiększa swoje możliwości.
Wirtualny wojownik motywuje do poprawy kondycji
Natomiast zwycięzcami w kategorii Gry okazał się zespół Serious English Name. Drużyna z Uniwersytetu Łódzkiego zgłosiła do konkursu grę Bandbarian. Rozgrywka polega na śledzeniu losów wojownika podczas jego misji, tak aby stać się silniejszym. Do osiągnięcia tego celu gracz musi ćwiczyć razem z postacią. Gra śledzi jego wyniki za pośrednictwem specjalnej opaski Fitbit i przekłada je na postęp wojownika w grze. W ten sposób zarówno gracz, jak i jego wirtualny partner wspólnie dążą do lepszej kondycji.
Zwycięskie projekty polskiej edycji Imagine Cup awansowały do światowych półfinałów. Jeżeli udanie zaprezentują się przed międzynarodowym jury, mają szansę na awans do globalnego finału.
Rafał Albin, dyrektor działu nowych technologii w polskim oddziale Microsoft
W tegorocznych projektach konkursowych, obok innowacyjnego wykorzystania technologii poszukiwaliśmy przede wszystkim biznesowego potencjału przedstawionych rozwiązań. Studenci pokazali, że coraz lepiej rozumieją wymogi rynkowe i potrafią przyciągnąć zainteresowanie inwestorów. Dzisiejsze finały pokazały dobitnie, że udział w Imagine Cup to dla studentów nie tylko okazja do skonfrontowania swojego projektu z oczekiwaniami potencjalnych inwestorów, ale także zdobycie ważnego doświadczenia na drodze do założenia własnego biznesu.