Ktoś nowy w świecie start-upów po chwili słuchania ich pracowników może być nieco zdezorientowany. Jak w każdej branży, tak i tu obowiązuje specjalistyczne słownictwo. Żargon jest o tyle specyficzny, że niektóre słowa w nim są użyteczne, ale istnieją też takie, które... mają jedynie brzmieć dobrze podczas prezentacji. To znaczy podczas „pitcha”.
Jeśli "pitch" ci nic nie mówi, to jesteś w odpowiednim miejscu. Poniżej prezentujemy żargon polskich start-upowców - przyznać trzeba, że zaczerpnięty w większości z języka angielskiego.
Akcelerator
To miejsce, w którym pomysł na biznes zostanie otoczony odpowiednią opieką, tzn. mentorami, biurkami do pracy, a także pieniędzmi – za pewien udział w zyskach. Pojęcie „akcelerator” bardzo często stosowane jest zamiennie z „inkubatorem”. Istnieją jednak między nimi subtelne różnice.
Do akceleratora zazwyczaj przyjmowane są gotowe już pomysły na biznes, który powstały poza nim. Program akceleracyjny trwa kilka miesięcy i wypycha start-up na drogę ku biznesowi. Z kolei w inkubatorach pomysły dopiero powstają. Praca nad nimi trwa dłużej, a osoby z inkubatora włączają się o wiele mocniej w rozwój projektu. Dlatego też inkubatory często żądają większych udziałów w biznesie.
Anioł biznesu
Bogaty i prywatny inwestor. Zarządza własnymi środkami. Najczęściej wspiera osobę zarządzającą, bo projekt, w który inwestuje jest zwykle w bardzo wczesnym stadium rozwoju. Zdarza się, że jest to majętny krewny przedsiębiorcy, który poszukuje finansowana, jednak anioły biznesu zrzeszają się w tak zwane sieci aniołów biznesu.
B2B
Business-to-business. Rodzaj prowadzonej działalności, w której sprzedajesz produkty lub usługi firmom, np. części samochodu potrzebne do jego konstrukcji.
B2C
Business-to-consumer. Rodzaj prowadzonej działalności, w której sprzedajesz produkty lub usługi indywidualnym klientom, np. samochód.
Bootstrapping
Gdy finansujesz start-up z własnej kieszeni zamiast szukać inwestorów. Wymaga poważnych oszczędności i samozaparcia, ale wielu przedsiębiorców uważa, że najlepiej jest jak najdłużej pozostawać na etapie samofinansowania.
Kiedyś pojęcie „bootstrapping” oznaczało w języku angielskim czyn niemożliwy do wykonania, dosłownie chodzi o podniesienie się poprzez ciągnięcie do góry własnych sznurowadeł.
Buzzword
Tak określa się słowo, zazwyczaj techniczne, które brzmi skomplikowanie, ale nie znaczy za dużo. Wykorzystywane na potęgę w marketingu i podczas prezentacji. Mogą to być zarówno nowo powstałe słowa lub te używane od dawna, które zyskały ogromną popularność. Po kilku tygodniach lub miesiącach użycie „buzzworda” zwykle się zmniejsza.
Disruption
Czyli inaczej „dysrupcja” lub czasami „technologia dysrupcyjna”. Nowatorskie rozwiązanie, które ma całkowicie odmienić sposób w jaki coś robimy. Wiele start-upów myśli, że aby osiągnąć sukces, musi stworzyć produkt, który całkowicie odmieni rynek.
MVP
Minimum Viable Product, czyli produkt mający wyłącznie kluczowe funkcje. Najprostsza wersja twojego produktu lub usługi, która działa. Dzięki temu firma może szybko zacząć zarabiać na swoim produkcie i zebrać opinie od klientów, które pomogą rozwinąć go w odpowiednim kierunku. To przeciwieństwo metody dopracowywania produktu lub usługi niemal bez końca i odkładania wejścia na rynek w nieskończoność.
Pivot
Gwałtowna zmiana w kierunku rozwoju firmy. Jeśli twój początkowy pomysł na biznes nie wypalił, ale nie chcesz się do tego przyznawać, robisz „pivot” i starasz się ratować sytuację.
Pre-seed
Etap, w którym poszukujesz finansowania, ale masz jedynie pomysł na biznes. Zazwyczaj pomagają tu znajomi i rodzina. Czasami anioły biznesu. Fundusze z fazy pre-seed służą budowaniu zespołu i rozbudowaniu planu rozwoju.
Seed round
Etap, w którym masz już zespół, a także dane potrzebne do poparcia twojego projektu. Możesz określić grupę docelową i prawdopodobny poziom zwrotów. Fundusze z fazy seed służą budowie projektu i zdobyciu pierwszych części rynku.
Skalowalny
Biznes, który z małego może bardzo szybko przekształcić się w duży, ogólnokrajowy lub nawet globalny. Wystarczą tylko pewne nakłady środków pieniężnych, które umożliwią ekspansję.
Uber czegoś
Gdy Uber pojawił się w świecie transportu, poważnie zatrząsł rynkiem na całym świecie. Początkujący przedsiębiorcy uwielbiają mówić, że ich produkt będzie Uberem czegokolwiek. Innowacyjne dojarki? Uber przemysłu mleczarskiego. Suszarki do włosów, które podgrzewają jednocześnie zupę? Uber rynku fryzjerskiego i gastronomicznego.
Podobną formułę można jednak zastosować w przypadkach innych, znanych usług lub platform. Facebook dla cyrkowców, Twitter dla więźniów, itd.
Unicorn (jednorożec)
To firma, która w ekspresowym tempie osiągnęła wartość co najmniej miliarda dolarów. Przykłady: Slack, Dropbox, Facebook.
VC
Venture Capitalist, czyli zinstytucjonalizowany inwestor, który oferuje pieniądze na rozruch biznesom, które mają szanse na podbój rynku. Wszystko w zamian za udziały. VC starają się następnie pomagać firmie w rozwoju, bo oznacza to również większe zyski dla inwestorów.
Wizard / Ninja / Rockstar
Czyli tytuły, które pojawiają się od lat w stopkach na całym świecie zamiast prawdziwych stanowisk. Nie jesteś już programistą tylko nindżą kodowania. Dla niektórych fajne, dla innych mylące i mało oryginalne.