Najlepszym źródłem wiedzy wciąż nie jest Wikipedia, ale książki. Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś na temat prowadzenia biznesu – i niekoniecznie chcesz robić to od razu w praktyce – to najlepiej sięgnąć po publikację eksperta w tej dziedzinie. A jeszcze lepiej, gdy książkę eksperta polecają inni eksperci.
„Business Adventures”
Książka o biznesie, którą w 1991 roku Warren Buffett polecił Billowi Gatesowi. Ten drugi napisał o niej na swoim blogu, że to „najlepsza książka o biznesie jaką kiedykolwiek czytał”.
Książka Johna Brooksa to tak naprawdę zbiór jego artykułów dla „New Yorkera” jeszcze z lat 60. Czy artykuły biznesowe sprzed połowy wieku mają jakiekolwiek zastosowanie w XXI wieku? – To prawda, że wiele elementów biznesu się zmieniło. Jednak jego podstawy nie – pisze Bill Gates w swoim wpisie na Gates Notes.
To nie jest książka poradnik. Brooks nie pisał artykułów, w których w punktach wyszczególniał co powinieneś zrobić, by „twoja firma osiągnęła sukces”. Dwanaście opisanych przez niego historii to długie artykuły, w których autor zgłębiał jeden problem na podstawie jednej firmy, przytaczając losy kilku postaci.
„Inteligentny inwestor”
To kolejna książka, którą poleca Warren Buffett nazywając ją „najlepszą książką o inwestowaniu jaką czytał w życiu”. Pierwsze wydanie „Inteligentnego inwestora” wyszło w 1949 roku. Tak, w 1949 roku, czyli jeszcze wcześniej od wspomnianego już „Business Adventures”. Ostatnie wydanie redagowane przez autora książki, Benjamina Grahama, wyszło w 1973 roku.
W XXI wieku pojawiły się jednak nowe wydanie, z komentarzami Jasona Zweiga, który wcześniejsze przemyślenia Grahama odnosił do nowszych danych z lat 1973-2003. Na ponad 500 stronach przeczytasz 20 rozdziałów, w których autor odziera inwestowanie z wielu mitów.
„Społeczności startupowe”
Autor książki Brad Feld ma na swoim koncie założenie własnego start-upu, dwóch firm Venture Capital, a także grupy służącej wsparciem w rozwoju przedsiębiorców. Przesłużył się również w rozwoju – i obserwował go – społeczności start-upowej w mieście Boulder, w stanie Kolorado.
W swojej książce opisuje czego wymaga społeczność start-upowa do ciągłego rozwoju: stałych, rozwijających zajęć, mocnych liderów i akceleratorów. W książce opisuje rolę, którą powinny przyjąć uniwersytety i rząd, jeśli chcą inwestować w start-upy w swoim kraju. Na spotkaniu ICT Summit w Warszawie książkę polecał m.in. Tyler Crowley, który pomagał w zakładaniu społeczności w Sztokholmie.
„Menedżer skuteczny”
To jedna z książek, które Jeff Bezos kazał przeczytać swoim menedżerom. Uczy tego, jaką rolę w każdej firmie odgrywa skutecznie zarządzanie i wskazuje na co za każdym razem trzeba zwracać uwagę: wyznaczanie wspólnych celów, skupianie się na mocnych stronach pracowników, dokonywanie ważnych decyzji.
Drucker przez całe swoje życie napisał dziesiątki książek o prowadzeniu firmy. W "Menedżerze..." można znaleźć elementy prowadzenia biznesu, które obecnie wydać mogą się standardami, ale które wciąż trzeba przypominać.
„The Art of the Start 2.0”
W Polsce dostępna jest „Sztuka rozpoczynania”, ale w tym roku na rynku pojawiła się odświeżona wersja poradnika dla każdego, kto rozpoczyna własny biznes. Wersja 2.0 jest 64 proc. dłuższa i zawiera przemyślenia na temat najnowszych trendów dotyczących mediów społecznościowych, finansowania społecznościowego, czy chmur obliczeniowych.
Guy Kawasaki pisze w swojej książce, m.in. o tym, że social media zastąpiły PR i reklamę, a dzięki chmurze wiele nowych biznesów nie potrzebuje potężnej gotówki na starcie. Marc Cuban, właściciel Dallas Mavericks miał powiedzieć, że to „książka, która powinien przeczytać każdy przedsiębiorca”.