
Śmigłowiec do wszystkiego
Wojskowi chcą, żeby nowa maszyna pełniła kilka zadań jednocześnie. Ma nie tylko dowozić niczym powietrzna taksówka 12 żołnierzy na pole walki, ale również wspierać ich ogniem z dwóch karabinów maszynowych, rozmieszczonych po obu stronach maszyny, dwóch działek i wyrzutni rakietowych.
Francuzi wygrali przetarg w niezbyt przyjemnej atmosferze. MON oświadczył, że polskie firmy nie spełniły wymogów technicznych i formalnych przetargu.
Oferty złożone przez WSK PZL Świdnik S.A oraz konsorcjum Sikorsky International Operations Incorporation, Sikorsky Aircraft Corporations, wraz z Polskimi Zakładami Lotniczymi Sp. z o. o. z Mielca nie spełniły wymogów formalnych i wymagań technicznych dotyczących m.in. terminu dostaw, wyposażenia śmigłowców w systemy walki, ustanowienia zdolności do serwisowania w WZL-1 Łódź.
Sprawa wygląda o tyle dziwnie, że wszyscy uczestniczący w przetargu deklarowali, że w przypadku wyboru ich oferty, śmigłowce z linii produkcyjnych zejdą niemal błyskawicznie.
W ramach oferty zaproponowaliśmy znaczącą wartość poprzez dostarczenie przystępnego cenowo, sprawdzonego w boju, wyprodukowanego w Polsce, legendarnego śmigłowca „BlackHawk”, dostępnego w kilka miesięcy od podpisania kontraktu. Znaczne uprzemysłowienie, stała obecność zakładów i zaangażowanie polskiego przemysłu zbrojeniowego może zapewnić krajowe wsparcie w zakresie obsługi, napraw i remontów przez cały okres realizacji programu. Zachęcamy polskie Ministerstwo Obrony Narodowej do ponownej analizy swojej decyzji.
Ręce zaciera jedynie Airbus Helicopters, który napisał w specjalnym oświadczeniu, że wraz z partnerem Heli Invest Services z radością przyjął decyzję MON o wstępnym wyborze śmigłowca Airbus Helicopters H225M Caracal. – Jesteśmy w pełni zdeterminowani, aby Polska otrzymała najlepszy produkt i wsparcie w tym długofalowym strategicznym programie. Wierzymy, że nasza oferta głęboko wzmocni zdolności obronne Polski, tworząc największą wartość w wymiarze operacyjnym, przemysłowym i technologicznym – napisał producent śmigłowca.
Napisz do autora: dariusz.rembelski@innpoland.pl