Niemiecki koncern wynalazł olej napędowy, który powstaje tylko z wody, dwutlenku węgla oraz odnawialnych źródeł energii. Krystalicznie czystego e-diesla do zasilania swojego Audi A8 używa już minister edukacji i badań naukowych w Niemczech – Johanna Wanka. Cena ekologicznego paliwa po trafieniu do powszechnej sprzedaży miałaby wynosić od 1 do 1,5 euro za litr.
W Dreźnie powstanie 160 litrów e-diesla dziennie
Po tym sukcesie Audi postanowiło założyć zakład w Dreźnie, w którym wspólnie z firmą Sunfire będzie produkować 160 litrów syntetycznego oleju napędowego dziennie w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Paliwo zwane „Blue Crude” wytwarza się w 3 etapach.
Najpierw następuje zbiór energii z odnawialnych źródeł, takich jak wiatr, energia słoneczna czy wodna. Następnie w wysokotemperaturowej elektrolizie ( do 800 stopni Celsjusza) dochodzi do rozdzielenia pary wodnej na czysty wodór oraz tlen. Później w reaktorach syntezy pod ciśnieniem oraz w wysokiej temperaturze zachodzi reakcja pomiędzy wodorem, a dwutlenkiem węgla. Efektem końcowym całego procesu jest powstanie cieczy, która składa się z długołańcuchowych związków węglowodorowych.
Zgodnie z zapewnieniami producenta, powstały w ten sposób e-diesel może być mieszany z tradycyjnym olejem napędowym lub wykorzystywany samodzielnie do zasilania samochodów. Co więcej, z analiz Sunfire wynika, że ich produkt jest nie tylko bardziej przyjazny dla środowiska, ale także ma lepsze spalanie od paliw kopalnych.
Audi przyznaje, że wytwarzanie 160 litrów dziennie ekologicznego oleju napędowego to o wiele za mało, aby od razu wprowadzić go na rynek. Dlatego koncern zamierza zbudować większy zakład do produkcji e-diesla. Po trafieniu do powszechnej sprzedaży jego cena ma się wahać od 1 do 1,5 euro za litr – w zależności od kosztów energii odnawialnej.