„Gwiazdy jednego przeboju” to domena nie tylko telewizyjnych kanałów muzycznych. Najczęściej taki fenomen definiujemy jako osobę lub firmę, która swój sukces zawdzięcza dzięki jednemu, bardzo popularnemu produktowi lub utworowi. Biznesowa scena pełna jest tego typu przypadków.
Markus „Notch” Persson – Minecraft
Jednym z najbardziej spektakularnych przypadków jest Markus „Notch" Persson, twórca gry „Minecraft”. Gdy programista wydawał w końcu skończoną wersję gry w 2011 roku, miała ona już swoich oddanych fanów. Firma Perssona wstrzeliła się w idealny moment, gdy dzieci bardzo dobrze zaznajomione z nowoczesnymi technologiami, chciały na nich coś tworzyć, ale nie było jeszcze mowy o nauce programowania.
„Minecraft” umożliwia im tworzenie budowli z wirtualnych klocków w niekończącym się świecie gry. Mogą robić to samemu lub ze znajomymi w sieci. Silnik „Minecrafta” pozwala nie tylko na kopanie ziemi i budowanie domów lub zagród ze zwierzętami. Gracz może stworzyć nawet wirtualny model komputera, który dokonywać będzie prostych obliczeń.
Popularność gry sprawiła, że Mojang momentalnie zaczął zarabiać miliony, a nawet setki milionów dolarów. W sklepach kupić można nawet oficjalne figurki, ubrania, a także zestawy klocków Lego sygnowane marką. Pod koniec 2014 firma sprzedała „Minecrafta” Microsoftowi za 2,5 miliarda dolarów.
Nowa gra Mojang, „Scrolls”, która pojawiła się na rynku w grudniu 2014, przeszła bez echa. A nowy projekt Perssona, „0x10c”, który w uproszczeniu miał być „Minecraftem” w kosmosie, został całkowicie anulowany. Persson kupił za to posiadłość za 70 milionów dolarów, wydaje setki tysięcy w kasynach i podobno ciągle imprezuje.
Aleksiej Pażytnow – Tetris
To kolejny przykład twórcy gry, i to gry, w której zarządza się klockami. Aleksiej Pażytnow wraz z Dimitrijem Pawłowskim i Wadimem Geriasimowem stworzyli „Tetrisa” w 1984 roku. Gra stała się jedną z najpopularniejszych gier komputerowych w historii trafiając chyba na wszystkie platformy sprzętowe. Pażytnow pracował jednak dla rządu sowieckiego i nie otrzymał za swoje działo tantiemów.
Na grze zarobił dopiero w 1996 roku, gdy założył firmę The Tetris Company. Od tamtej pory stworzył kilkanaście nowych gier logicznych, jednak żadna nie odniosła takiego sukcesu, co „Tetris”. Sam Pażytnow uznawany jest jednak za jednego z najbardziej wpływowych twórców z branży gier komputerowych, a serwis IGN w 2012 roku uznał go za największą gwiazdę jednego przeboju w branży.
Ernő Rubik – Kostka Rubika
Profesor Ernő Rubik wymyślił i zarejestrował swoją kostkę pod koniec lat 70. Po raz pierwszy pokazał ją światu w 1980 roku zmieniając wcześniej jej nazwę z Magicznej Kostki na Kostkę Rubika. Produkcja zajęła mu 6 lat, ale kostka na stałe zapisała się w historii i kojarzona jest z kulturą lat 80. Do tej pory sprzedano ponad 350 milionów sztuk zabawki, która zebrała wiele nagród na światowych konkursach.
Rubik skonstruował również Magię Rubika, Węża Rubika, Węzeł Rubika i 360 Rubika. Żadna z tych gier logicznych nie zdobyła jednak takiej popularności jak kostka. Chociaż Magię Rubika znaleźć można było w polskich domach.
Dave Kapell – magnesy-słowa na lodówkę
Dave Kapell lubił wycinać słowa ze swojego pamiętnika i tworzyć z nich teksty piosenek. Pomysł na biznes przyniosło mu... kichnięcie. Olśniło go, gdy karteczki wylądowały bez ładu na całym biurku i musiał zaczynać od nowa. Postanowił przykleić do karteczek magnesy i układać je na formie do ciasta.
Gdy wspomniana forma była mu potrzebna podczas przygotowań do imprezy, karteczki z magnesami przymocował do lodówki. Magnesy stały się hitem prywatki, bo goście niemal ustawiali się w kolejce, by poprzestawiać wyrazy. Po miesiącu sprzedawał swój wynalazek znajomym i znajomym znajomych. W połowie lat 90. założył firmę i zajął się produkcją tanich magnesów w Chinach.
Chęć rozszerzenia działalności okazała się jednak niewypałem. Po kilku latach Kapell próbował stworzyć komputerową wersję Magnesowej Poezji, zarówno w postaci programu, jak i gry. Obie się nie sprzedały. Podobnie jak „Poezja w kamieniach”, dzięki której napisy można było uwiecznić w szybko schnącym cemencie. Do tej pory świetnie sprzedają się za to magnesy, a co roku firma Kapella wydaje ich sezonowe i limitowane wersje.
King – Candy Crush Saga
„Candy Crush Saga” to prosta gra w przeglądarkach i smartfonach, która polega na przestawianiu cukierków. Dlatego stała się tak popularna i wciągająca. Pod koniec 2013 roku ściągnięto ją ponad 500 milionów razy, przynosiła ponad 600 tysięcy dolarów przychodów dziennie. W 2014 roku gracze wydali łącznie 1,3 miliarda dolarów na zakupy w grze.
W ostatnim kwartale 2014 roku przychody z gry „Candy Crush Saga” wynosiły 45 proc. całych przychodów firmy. King wydało jednak co najmniej 10 innych tytułów. Żaden nie zdobył takiej popularności co „CCS”. Łącznie z kontynuacją „Candy Crush Saga”, czyli „Candy Crush Soda Saga”.