150 tysięcy złotych - tyle otrzymać może firma w nowym konkursie GO_GLOBAL.PL Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Podstawowe warunki to być innowacyjnym przedsiębiorstwem i mieć produkty lub usługi, które powstało jako rezultat prac badawczych i rozwojowych. A pieniądze należy przeznaczyć na przygotowanie się do ekspansji na zagraniczne rynki. Wnioski przyjmowane są do 15 lipca.
Warunki uczestnictwa
– To sami przedsiębiorcy proponują zakres działań oraz rynek, na który chcieliby wejść ze swoim produktem, usługą lub technologią. Wśród dotychczasowych beneficjentów głównym kierunkiem ekspansji były USA i Kanada, ale w ich gronie znaleźli się także przedsiębiorcy zainteresowani wejściem na rynek UE czy azjatycki. Bardzo dobrze nasi beneficjenci radzą sobie na rynku niemieckim, czego przykładem są firmy takie jak Sorter czy Pure Biologics – mówi Daniel Maksym, kierownik Działu Rozwoju Infrastruktury na rzecz Badań i Rozwoju NCBR.
Do tej pory odbyły się już trzy, pilotażowe edycje konkursu GO_GLOBAL.PL. Najlepsze projekty otrzymywały dofinansowanie w wysokości maksymalnie 200 tysięcy złotych. Na przygotowanie strategii wejścia na rynki światowe, a także bezpośrednią weryfikację jej w rozmowach z potencjalnymi inwestorami i partnerami. Regulamin nowego konkursu znaleźć można na stronie NCBR.
Ponad 200 firm
W ramach działań pilotażowych o wsparcie ubiegało się ponad 200 firm. Skorzystało z kolei 51 z nich. Łączna wartość działań związanych z GO_GLOBAL.PL to 11 milionów złotych, z czego 1,5 miliona stanowił wkład własny przedsiębiorców. – Co ważne, zainteresowanie naszą ofertą rosło z konkursu na konkurs, a sukcesy naszych beneficjentów, t.j. Audioteka, Sotrender, Pure Biologics czy Social WiFi przyciągały i przyciągają kolejnych innowatorów zainteresowanych ekspansją zagraniczną – mówi Maksym i dodaje, że w związku ze wzrostem aktywności polskich firm wysokich i średnio-wysokich technologii spodziewają się rosnącego zainteresowania udziałem w programie.
– Większa konkurencja pozwoli nam wybrać jeszcze lepsze projekty – podkreśla.
Przykłady sukcesów
Firma Social WiFi, która skorzystała z programu GO_GLOBAL.PL, pozyskała niedawno nowego inwestora, jakim jest Rafał Brzoska. – Dzięki temu będziemy mogli skalować biznes na kolejne rynki – mówi nam Artur Racicki, prezes i założyciel Social WiFi.
Social WiFi to platforma, która umożliwia wykorzystanie sieci Wi-Fi w programach partnerskich: w barach, szkołach, hotelach, centrach handlowych. – Gdy przystępowaliśmy do programu w drugiej połowie 2014 roku produkt był już gotowy i działał – opowiada Racicki. Przyznaje, że najważniejsza jest dla niego obecnie ekspansja na rynki europejskie, jednak z programem GO_GLOBAL.PL wyjechał do Stanów Zjednoczonych.
Racicki zgłosił się do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju z zaplanowanymi przelotami, przelotami wewnątrz kraju, biletami na konferencję Plug&Play. – To gigantyczne koszty. W programie 80 proc. finansuje jednak NCBR – mówi. Dzięki organizacji zdobyli również dostęp do wielu mentorów, odwiedzili najbardziej znane amerykańskie przedsiębiorstwa.
Wiedza praktyczna
Na czym polega różnica między pilotażowymi edycjami GO_GLOBAL.PL a nowym konkursem? NCBR twierdzi, że wprowadzono zmiany, które pozwolą efektywniej wykorzystać środki dedykowane ekspansji polskich, innowacyjnych firm.
– Zmniejszyliśmy maksymalną wartość dofinansowania projektu do 150 tysięcy złotych, poszerzając jednocześnie listę naszych partnerów. Zawarte przez nas kolejne porozumienia dają im dodatkowe i nowe możliwości rozwoju na zagranicznych rynkach – wyjaśnia Daniel Maksym.
Artur Racicki, prezes Social WiFi twierdzi, że kluczowy w programie był właśnie kontakt z ekspertami. – Spotkanie się z prawnikami, księgowymi, mentorami, którzy opowiedzieli o tym, jak w praktyce wygląda poruszanie się po amerykańskim rynku. To gigantyczna wiedza, której nie zdobylibyśmy zdalnie – stwierdza Racicki.
Dzięki wyjazdowi przedsiębiorca dowiedział się jak przygotować firmę pod amerykańskich inwestorów. Przykład? W Stanach niezbędne jest przygotowanie czterech dokumentów: Decku, czyli 10-slajdowej prezentacji firmy; Executive Summary, czyli jednostronnicowego opisu biznesu, czyli czegoś na kształt firmowego CV; Business Model Canvas, czyli wypełnionym szablonem dla przedsiębiorców; a także Financial Forecasts, czyli uproszczona wersja prognoz finansowych.
Potrzebna pomoc?
Czemu polskie firmy potrzebują pomocy w ekspansji? Daniel Maksym twierdzi, że spowodowało to nieporównywalnie późniejsze przystąpienie do rywalizacji na rynkach zagranicznych, szczególnie w obszarze nowych technologii. – W naturalny sposób brakuje im know-how, doświadczenia oraz globalnych kontaktów.
Daniel Maksym, kierownik Działu Rozwoju Infrastruktury na rzecz Badań i Rozwoju NCBR
W ramach pilotażu programu ponad 80% naszych beneficjentów znalazło przynajmniej jednego partnera biznesowego na rynkach zagranicznych, a ponad 17% udało się już pozyskać inwestora – ostatnio było to Social WiFi. Co piąty uczestnik Go_Global.pl otworzył zagraniczne biuro lub przedstawicielstwo, a ponad 30% naszych beneficjentów odnotowało już wzrost sprzedaży oferowanych przez niego produktów lub usług.
Artur Racicki, Social WiFi
Penetrację rynków europejskich jesteśmy w stanie sfinansować samodzielnie. Wyjazd do Niemiec na kilka spotkań biznesowych kosztuje nas kilka, a nie kilkadziesiąt, tysięcy złotych. W USA wszystko jest droższe i trudniejsze w organizacji.
Daniel Maksym, kierownik Działu Rozwoju Infrastruktury na rzecz Badań i Rozwoju NCBR
Z drugiej strony coraz liczniejsze sukcesy polskich startupów oraz rosnące zainteresowanie chcących inwestować w ryzykowne, innowacyjne projekty inwestorów Polską pokazuje, że mamy ogromny potencjał. Kluczem do sukcesu jest zwiększanie liczby polskich firm zdolnych do podejmowania ryzyka i tworzenia atrakcyjnych z punktu widzenia inwestorów projektów. Między innymi temu służy nasz program.