Twórca Microsoftu z majątkiem o wartości około 80 miliardów dolarów jest najbogatszym człowiekiem na świecie. Jednym z kluczowych elementów, który pomógł mu w biznesie, jest prowadzenie prezentacji w interesujący dla publiczności sposób. Jednym z wystąpień Billa Gatesa, na podstawie którego inni przedsiębiorcy mogą się wiele nauczyć, jest jego przemowa z TED Talk.
Wspomniany powyżej występ twórcy Microsoftu można zobaczyć na poniższym filmie.
To właśnie na jego podstawie Justin Bariso z serwisu inc.com opracował listę punktów, które mogą pomóc przedsiębiorcom w przygotowywaniu wystąpień. Dzięki nim można zrobić świetne wrażenie na potencjalnych kontrahentach i inwestorach, znacznie ułatwiając swoje biznesowe życie.
7. Przyciągnij uwagę publiczności
Trzeba to zrobić na początku wystąpienia. Jeżeli nam się to nie uda, później będzie o wiele trudniej. Przykładowo Bill Gates swoją mowę zaczął od stwierdzenia, że „każdy z nas potrzebuje trenera”, a następnie pokazał kilka związanych z tą wypowiedzią slajdów. W efekcie zgromadzeni goście zareagowali śmiechem. Dzięki poczuciu humoru twórca Microsoftu przełamał lody, co pozwoliło mu zbudować dobre relacje pomiędzy nim, a publicznością.
6. Bądź entuzjastyczny
Entuzjazm pomaga pokazać publiczności, że jesteśmy naprawdę zainteresowani tematem. Dzięki temu sprawiamy bardziej naturalne i autentyczne wrażenie. Oczywiście nie każdy przedsiębiorca musi zachowywać się aż tak energicznie, jak na poniższym filmie Steve Ballmer – były dyrektor generalny Microsoftu. Na taką swobodną postawę może sobie pozwolić osoba z naprawdę mocną pozycją w biznesie.
5. Używaj wyrazistych gestów
Odpowiednio dopasowane mogą być świetną bronią w trakcie prowadzenia prezentacji. Justin Bariso wskazuje, że np. Bill Gates świetnie łączy używanie rąk, ramion oraz mimiki, dzięki czemu jego przemowa znacznie się ożywia. Twórca Microsoftu korzysta z dobitnych gestów, które znakomicie wyrażają uczucia i przekonania.
Przykładowo w 3 minucie i 46 sekundzie swojej przemowy w trakcie Ted Talk używa jednocześnie rąk oraz wyrazu twarzy, aby podkreślić ważny jego zdaniem punkt. Można również stosować gesty opisowe, które są pomocne do wyrażenia działania lub pokazania wymiaru i położenia.
4. Zadawaj publiczności pytania
Mówca, który w kierunku publiczności wygłasza swoje oświadczenie, raczej nie ma szans na złapanie z nią dobrego kontaktu - jego odbiorcy pozostaną bierni. Z kolei zadawanie przez prelegenta pytań osobom obecnym na widowni pobudza je do działania. Dzięki temu angażują się w to, co chcemy im przekazać.
3. Rób przerwy
Dużo mówców ma problemy z odpowiednim dozowaniem tempa swojego wystąpienia. Oczywiście prowadzenie prezentacji w jednostajnym tempie, czyli bardzo szybko lub wręcz flegmatycznie, to niezbyt dobry pomysł.
Przemowę trzeba odpowiednio regulować, np. poprzez stosowanie pauzy. Można to robić m. in. co jakiś czas podkreślając ważne jej punkty. Przykładowo Bill Gates spowalnia dyskusję po wskazaniu ważnego punktu od 38 do 45 sekundy swojego wystąpienia.
2. Odpowiednio dobieraj słowa
Odpowiednie dobieranie słów w trakcie wystąpienia jest pomocne w zbudowaniu przekazu, który znacznie lepiej trafi do publiczności. Gates w trakcie swojego wystąpienia mówi, że był zdumiony, kiedy dowiedział się, jak „mało” użytecznych informacji zwrotnych dostają nauczyciele. Podkreślając słowo „mało” daje do zrozumienia, że nauczyciele dostają niewielką ilość informacji zwrotnych.
Z kolei Justin Bariso zwraca uwagę, że jeżeli twórca Microsoftu stwierdziłby np., iż jest zdumiony, jak mało „przydatnych” informacji zwrotnych dostaje większość nauczycieli – to całkiem inny byłby sens jego przekazu. Wtedy Gates zasugerowałby, że nauczyciele otrzymują dużo informacji zwrotnych, ale nie wiele z nich jest pomocna. Tak więc umiejętne zaakcentowanie lub dodanie jednego słowa całkowicie może zmienić znaczenie naszej wypowiedzi.
1. Podawaj przykłady
Bariso zwraca również uwagę na fakt, że wiele osób wie o czym mówi, ale odbiorcy już niekoniecznie. Dla lepszego zilustrowania abstrakcyjnych pojęć lub zjawisk, pomocne jest podawanie konkretnych przykładów - najlepiej z życia codziennego czy praktyk w biznesie. To bardziej przykuwa uwagę naszego audytorium.