Pierwsze w Polsce pięcioczłonowe zespoły trakcyjne Impuls ruszyły na trasie Warszawa – Skierniewice. Pojazd z Newagu ustanowił w zeszłym roku rekord prędkości 211,6 km/h dla pojazdów wyprodukowanych w Polsce.
Zestawy które trafiły na Mazowsze i kursują już na trasie Warszawa – Skierniewice zostały kupione w ramach dofinansowania z Unii Europejskiej, jakie dostały Koleje Mazowieckie. Chodzi o 82 mln zł na zakup 12 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls Newagu. Środki przyznane zostały przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całe przedsięwzięcie będzie kosztowało blisko 257,3 mln zł (poza zakupem nowych pociągów, obejmuje także działania informacyjno – promocyjne). . Zakupione w ramach projektu zespoły trakcyjne będą eksploatowane wyłącznie na odcinku linii kolejowej Warszawa-Skierniewice.
Polskie Impulsy
– Są to pierwsze pięcioczłonowe Impulsy wyprodukowane w Newagu. Dzięki zamówieniu Kolei Mazowieckich rozszerzyliśmy nasze portfolio o kolejne pojazdy – twierdzi Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. – Konsekwentnie rozwijamy elektryczne zespoły trakcyjne z rodziny Impuls, posiadamy już certyfikat zgodności z najnowszymi restrykcyjnymi normami unijnymi – TSI LOK&PAS, a współczynnik niezawodności Impulsów osiąga prawie 99 proc – dodaje.
Każdy z 12 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 45WE ma po 206 miejsc siedzących w układzie otwartym oraz po 325 miejsc stojących. Do listopada w parku taborowym Kolei Mazowieckich, znajdą się wszystkie z wyprodukowanych przez Newag składów. Każdy z pojazdów wyposażony będzie w klimatyzację, wi-fi, gniazdka elektryczne, system informacji pasażerskiej oraz intercom. Przewidziano także dodatkową przestrzeń na większy bagaż.
Duży nacisk położono na dostosowanie pojazdów do potrzeb osób niepełnosprawnych, stąd oprócz specjalnie przystosowanych miejsc dla pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich, do ich dyspozycji są urządzenia ułatwiające wjazd do pociągu oraz specjalnie przystosowane toalety. W pojazdach znajdują się także przewijaki. Pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h. To do zestawu wyprodukowanego w Newagu należy rekord prędkości wynoszący 211,6 km/h, dla pojazdów wyprodukowanych w Polsce.
Unijne Normy
– Przekazywane Impulsy to pierwsze pociągi polskiej produkcji w pełni zgodne z TSI czyli Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, spełniające najnowsze, restrykcyjne przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej – powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu Newag — Jakość, dbałość o komfort oraz bezpieczeństwo jazdy zarówno pasażerów jak i obsługi to w Newagu najwyższe priorytety – dodał.
Nowego nabytku nie mogą się także nachwalić władze Kolei Mazowieckich. – Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych jest dla nas kontraktem kluczowym ze względu na stale rosnące potrzeby podróżnych, zwłaszcza na szlakach tak obleganych, jak trasa z Warszawy do Skierniewic. Misja naszej spółki to prowadzenie pasażerskiego transportu kolejowego o wysokim standardzie. Myślę, że zakup ten jest dowodem na to, że Koleje Mazowieckie konsekwentnie tę misję realizują, a standard świadczonych przez nie usług faktycznie jest coraz wyższy. Zaznaczę, że nie jest to jedyny tak duży zakup – już za kilka miesięcy do parku taborowego spółki dołączą także kolejne wagony piętrowe — powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.
Umowa na dostawę Impulsów została podpisana 28 listopada 2014 r. Wartość kontraktu to 257 mln zł brutto.