Najnowsze badania IPSOS Mori wskazują, że choć 65 proc. pracowników mikro i małych firm (MMP) uważa, że rozwiązania mobilne pomagają oszczędzać czas i wspierają produktywność, to z urządzeń typu smartfon czy tablet korzysta wciąż relatywnie niewielki odsetek polskich przedsiębiorstw. Dlatego przedstawiciele firm Microsoft, home.pl oraz Konfederacji Lewiatan zapowiedzieli dziś start konkursu FIRMOWE (R)EWOLUCJE, który ma zainspirować sektor MMP do przechodzenia z „analogowego” sposobu robienia biznesu, na bardziej elastyczny – cyfrowy.
Chcą nowych technologii, ale z nich nie korzystają
Badania Ipsos MORI „Nowoczesne IT w MŚP 2015” przeprowadzono na zlecenie Microsoftu. Wyniki dobitnie pokazują, że dla 76 proc. pracowników MMP obecność w biurze jest konieczna, by efektywnie wykonywać swoje obowiązki.
– To sygnał, że że mobilność nadal nie jest standardem i nie jest powszechnie wykorzystywana dla zwiększania wydajności tych firm – podkreślał na konferencji zorganizowanej z home.pl i Konfederacją Lewiatan, Przemysław Szuder, dyrektor działu Small & Medium Business Solutions and Partners w polskim oddziale Microsoft.
Ekspert tłumaczył, że wśród dużych firm, takich jak Intercars czy Selena, korzystanie z zaawansowanej technologii informatycznej pozwoliło na konkurowanie z największymi graczami w Europie, z odpowiednich segmentów rynku. – Problem zaczyna się dalej, gdy schodzimy do firm z czwartej i piątek setki pod względem wielkości – zaznaczał Szuder.
Jak pokazują wyniki badań, 94 proc. pracowników deklaruje dostępność do kontatku w sprawach służbowych poza godzinami pracy, zaś 65 proc. twierdzi, że technologie mobilne pomagają oszczędzać czas.
Firma home.pl obsługuje blisko 1,5 miliona przedsiębiorców. To często biznesy, których obecność w sieci jest znikoma, a oferta „jednego okienka” home.pl pozwala im zaistnieć przed tysiącami potencjalnych klientów.
– Przedsiębiorcy dzwonią do nas i piszą nie tylko z pytaniami o pomoc w doborze produktu pasującego do profilu ich działalności, ale często chcą dowiedzieć się, co mogą zrobić, by maksymalnie wykorzystać oferowane przez nas możliwości – wyjaśniała ekspertka home.pl.
Obecna na konferencji dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan wyjaśniała, że mikro i małe przedsiębiorstwa nie są już analogowe, ale nie są jeszcze cyfrowe.
– Ciągle większość z nich (prawie 54 proc.) nie korzysta z dostępnych technologii informatycznych lub korzysta z nich w niewielkim stopniu (najczęściej do obsługi klientów przez Internet z wykorzystaniem poczty elektronicznej) – podkreślała, dodając: – A szkoda, bo firmy, które w większym stopniu korzystają z technologii informatycznych, są bardziej dojrzałe biznesowo, osiągają lepsze wyniki, są bardziej otwarte na innowacje i bardziej konkurencyjne.
FIRMOWE (R)EWOLUCJE
Konkurs na Firmową Rewolucję skierowany jest do firm, które zatrudniają do 25 pracowników, w tym przynajmniej jedną osobę na umowę o pracę. Rywalizując o zwycięstwo, firmy będą prezentować wyzwania, jakie stoją przed nimi oraz to jak mogą wykorzystać FIRMOWE (R)EWOLUCJE dla poprawy wydajności i konkurencyjności ich biznesu.
W wyniku konkursu wyłonionych zostanie 12 zwycięskich firm, które poddane będą FIRMOWEJ (R)EWOLUCJI. Każda ze zwycięskich firm otrzyma do 5 zestawów mobilnych, składających się z tabletu 2 w 1 z systemem Windows, smartfonu Lumia oraz oprogramowania Office 365, a także pakiet usług internetowych dla firmy od home.pl.
Poza wymienionymi nagrodami przedmiotem FIRMOWEJ (R)EWOLUCJI jest stałe wsparcie zwycięzców, którzy otrzymają Pomoc Premium konsultantów home.pl, a także dostęp do szkoleń on-line oraz indywidualnego mentora, który pomoże im w pełni wykorzystać potencjał nowych technologii do zmiany sposobu pracy na bardziej mobilny i wydajny.
– Wprowadzając technologie cyfrowe, choćby w minimalny sposób, można znacząco polepszać efekty swojej działalności gospodarczej. To nie jest kwestia pieniędzy, bo to kwoty, na które może pozwolić sobie dziś zdecydowana większość firm. Wszystko jest w głowie. Trzeba zmienić swój sposób myślenia i dostosować się do panujących wokół trendów – a to już coraz rzadziej jest kwestia wyboru, a po prostu obowiązek – podsumowała ekonomistka Lewiatana.
Reklama.
Marcin Kuśmierz, Prezes Zarządu home.pl
By utrzymać swoją konkurencyjność mikro i małe firmy muszą być coraz bardziej innowacyjne i przygotowane na nadchodzącą cyfrową rewolucję w gospodarce. Oferta home.pl i Microsoft daje im możliwość wyprzedzenia konkurencji dzięki efektywnemu wykorzystaniu rozwiązań w chmurze. Duże inwestycje nie są już konieczne, żeby znacząco poprawić działanie firmy.
Wojciech Życzyński, dyrektor segmentu MŚP, Microsoft
To również forma stymulowania tych firm do wykorzystywania rozwiązań takich jak usługi w chmurze czy urządzenia mobilne, do zmieniania stylu pracy oraz prowadzenia biznesu w coraz szybszy, sprawniejszy, bardziej elastyczny i umożliwiający lepszą obsługę klienta sposób.