Od 2008 roku prowadzono program kierunków zamawianych, w którym wzięło udział 86 uczelni. Chociaż można powiedzieć, że odniósł sukces, to zastąpił go nowy Program Rozwoju Kompetencji. O wrażeniach z realizacji PRK rozmawiamy z kierownikami poszczególnych projektów.
Wprowadzając nowy program zmieniono jego charakter i koncepcję. Jak wskazuje nazwa nowy program ma położyć nacisk na kompetencje i przede wszystkim zwiększyć szanse absolwentów na rynku pracy i ograniczyć bezrobocie. Czy program cieszy się zainteresowaniem ze strony studentów, jakie są jego wady i zalety? M.in. o tych kwestiach rozmawiamy z Barbarą Leśniak, asystentką ds. organizacji warsztatów w projektach „Postaw na rozwój” oraz „Nowe kompetencje – lepszy start” i Kierownik Biura Karier Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie.
Jakie działania WSIZ podjął w ramach pilotażu Programu Rozwoju Kompetencji?
Dzięki programowi szkoła uzyskała możliwość realizacji dwóch projektów pn. „Postaw na rozwój” oraz „Nowe kompetencje – lepszy start”. Przedsięwzięcia te w całości zostały sfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wsparcie jakie pozyskaliśmy w ramach Programu, pozwoliło na realizację interesujących warsztatów kompetencyjnych dla studentów i studentek naszej Uczelni oraz Programu Stażowego.
Co dokładnie znalazło się w ofercie dla studentów?
Uczestnicy warsztatów – prowadzonych przez praktyków biznesu - rozwijali m.in. swoje kompetencje w obszarze komunikacji interpersonalnej, współpracy w grupie, praktycznego zastosowania arkusza kalkulacyjnego do analizy danych oraz przedsiębiorczości. Co istotne, podczas szkoleń stosowano szereg narzędzi pozwalających uczestnikom na pracę w warunkach zbliżonych do realnych np. wykorzystywano tematyczną grę komputerową związaną z funkcjonowaniem firmy w ramach warsztatów z symulacji biznesowej. Mając na uwadze fakt, iż projekty skierowane zostały do osób studiujących na różnych kierunkach, przeprowadzono także specjalistyczne moduły szkoleniowe dla poszczególnych kierunków.
Co wchodziło w skład tych modułów?
Obejmowały one na przykład warsztaty z analityki biznesowej, kursy językowe, szkolenia administracyjne oraz kursy z zakresu ochrony VIP. Niewątpliwie, korzyścią jest również to, że wybrane szkolenia zakończone zostały certyfikatami branżowymi, co dla uczestników wspominanych projektów, którzy wkraczają na rynek pracy, stanowić może dodatkowy atut w dalszym rozwoju kariery.
Były jeszcze dodatkowe elementy wsparcia, prawda?
Tak, drugim elementem wsparcia, realizowanego we współpracy z biznesem, nie mniej ważnym, był Program Stażowy. Osoby, które zostały zakwalifikowane do udziału w stażach trwających 3 miesiące, miały możliwość praktycznego zastosowania swoich umiejętności i nabycia nowych doświadczeń zawodowych w siedzibach firm i instytucji na terenie całego kraju.
Jak pani ocenia sam program?
Zdecydowanie Program Rozwoju Kompetencji to inicjatywa, która oferuje szereg możliwości dla uczestników szkoleń, ukierunkowanych na rozwój kompetencji mających duże znaczenie w praktycznym funkcjonowaniu tych osób na rynku pracy. Istotną rolę w samej formule Programu odgrywa także element wielopłaszczyznowej współpracy beneficjenta (uczelni) z sektorem biznesu. Dzięki czemu, przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu pozwalają na kreowanie wśród młodych ludzi umiejętności faktycznie oczekiwanych przez pracodawców.
Czego Pani, jako osobę zarządzającą programem, nauczyła się w trakcie pilotażu?
Zainteresowanie jakim cieszyły się wśród studentów warsztaty, łącznie w obu projektach udział wzięło ponad 200 osób, spośród studiujących na ostatnich semestrach, oraz staże pokazuje, że tego typu przedsięwzięcia zdecydowanie powinny być kontynuowane. Projekty, które realizujemy w ramach Programu to doskonała baza doświadczeń na poczet przyszłych działań projektowych, a także w zakresie jeszcze większego dostosowania oferty Uczelni dla faktycznych potrzeb pracodawców.