Polscy konstruktorzy są światową potęgą w opracowywaniu nowoczesnych innowacyjnych rowerów. Izzybika i JIVR-a nie ma co prawda jeszcze w produkcji, ale jeden z nich powinien pojawić się na rynku jeszcze w tym roku. Na społecznościowych portalach robią furorę, a to nie koniec innowacji w tej branży na rodzimym rynku.
Prototyp Izzybika-a waży niecałe 12 kg, spokojnie za pomocą aluminium lub karbonu można go jeszcze odchudzić o trzy kilogramy. Ale nie o wagę chodzi w tym innowacyjnym projekcie, a o to, że konstrukcja nie ma łańcucha. Jest szybszy i stawia mniejszy opór podczas pedałowania niż klasyczne rozwiązania. Jego twórca zapewnia, że dzięki takiej konstrukcji kierowca ma lepszą widoczność, a sama pozycja jest bardziej naturalna.
Bez łańcucha
Prototyp Izzybike ma 29-calowe koła, ale siodełko umieszczone jest dużo niżej. Pedały zaś zamontowane zostały na przednim kole, więc Izzybike obywa się bez łańcucha. Projekt Marka Jurka z Instytutu Fizyki UW otrzymał już złoty medal na Międzynarodowych Targach "Pomysły, Wynalazki, Nowe Produkty" iENA 2011 w Norymberdze.
Takich pomysłów jest więcej
W pewnym sensie konkurencją dla Izzybike jest JIVR, który powinien pojawić się jeszcze w tym roku na rynku. Wymyślił go Marcin Piątkowski, w ramach projektu badawczego w 2011 roku na University College of London.
To on tez wpadł na pomysł, żeby powstanie nowego roweru ufundowali internauci na Kickstarterze. Piątkowski pochodzi z Mielca i tam ma ruszyć produkcja nowej konstrukcji. Od marca pracuje tam część kadry. Główne biuro firmy zostanie jednak w Londynie.
Gotowe zamówienia
Producent ma już pięć tysięcy zamówień na swój pojazd. Rower został wyposażony w technologię iBeacon. Za implementację tego nowoczesnego rozwiązania odpowiedzialna jest firma Kontakt.io. Dzięki niej rower np. poinformuje właściciela smatfona, że ktoś próbuje go ukraść. Rowerzysta może też poprzez telefon monitorować poziomu naładowania akumulatora.
– Integracja z naszą technologią sprawia, że rower wysyła regularnie sygnały do otoczenia, które mogą być odbierane przez aplikacje znajdujące się na jego trasie - mówi Szymon Niemczura z Kontakt.i.
Akumulator i składak
Wynalazek, podobnie jak jego konkurent, nie ma łańcucha, a mechanizm napędowy ukryty jest w ramie. Wyposażono go w silnik z akumulatorem, rozpędzający pojazd do 25 km/h. Czas ładowania baterii wynosi 1,5 godziny. Składana rama sprawia, że nadaje się do transportu w autobusach czy bagażniku. JIVR Bike przyciągnął specjalistów z takich firm jak TESLA Motors, PEPSI CO., Bupa, Melex, FIAT czy Jaguar Land Rover.
Jednak dla przeciętnego nabywcy roweru barierą będzie cena - około dwóch tysięcy funtów, czyli ok. 10 tysięcy złotych.
Nie stać cię? Wypożycz
Dla tych, którzy chcą uniknąć tego rodzaju wydatków, czy nawet kupna roweru, pozostają wypożyczalnie. Arkus&Romet Group włącza w swoją strukturę firmę WiM System - producenta bezobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich - czego efektem jest powstanie nowej firmy o nazwie Romet Rental Systems.
System przystosowany będzie do obsługi wszystkich typów rowerów - nie tylko miejskich, ale też trekkingowych, szosowych, dziecięcych, a nawet MTB. Nowością ma być wypożyczanie pojazdów elektrycznych. Obecnie WiM działa w Toruniu i Rzeszowie i Modlinie.
Doskonale znamy rynek rowerowy i wiemy, czego oczekują klienci – połączenie tej wiedzy z know-how WiM System w zakresie wdrażania i obsługi stacji wypożyczania rowerów daje nam podstawy do skutecznego działania na nowym rynku.