
Dzięki jednemu z dotychczasowych wdrożen systemu Paperless zaoszczędzono 2 miliony kartek. – Gdyby ułożyć je jedna na drugiej, miałyby wysokość Pałacu Kultury – mówił Bartosz Łopiński, prezes Billenium, firmy odpowiedzialnej za platformę Paperless. Dzięki innowacyjnej technologii elektronicznego podpisu odręcznego, Paperless pomoże zaoszczędzić jeszcze więcej. Zarówno firmom, jak i środowisku.
– Dwa lata temu Paperless zaczynał jako typowa platforma back-office’owa – mówił Łukasz Wachowicz, Business Development Director Billenium podczas trzeciego seminarium Paperless. Back-office oznacza firmowe zespoły odpowiedzialne za prace nad rozwojem produktu lub usługi, te które nie mają bezpośredniego kontaktu z klientem. Paperless pomagał efektywnie zarządzać takimi placówkami, np. usprawniając przepływ informacji w biurze. Typowy klient? Średniej wielkości bank.
Pierwsze podpisy pojawiły się już za czasów cywilizacji Sumerów, czyli pięć tysięcy lat temu. Podpis jaki znamy dzisiaj zaczęto wykorzystywać w Imperium Rzymskim. Ludzie do tej pory korzystają ze zwykłego, “analogowego” podpisu z prostej przyczyny. Jest ogólnodostępny (prawie każdy ma dłonie, większość potrafi pisać), prosty i tani. Łukasz Wachowicz przekonywał ze sceny, że wcale jednak nie jest tak tani jak mogłoby się wydawać.
1.Dokument (np. umowa otwarcia rachunku bankowego, kredytowa, dyspozycja) wyświetlany jest klientowi do podpisu na ekranie urządzenia wyposażonego w aktywną matrycę elektromagnetyczną (może to być zarówno dedykowane urządzenia jak i tablet dowolnego producenta wyposażony w matrycę EMR).
2.Dokument do podpisu generowany jest na centralnym, bezpiecznym serwerze e-dokumentów; podpisywany dokument wyświetlany jest jedynie na ekranie urządzenia lokalnego.
3.Klient składa odręczny podpis w naturalny dla siebie sposób za pomocą specjalnego rysika na takiej samej zasadzie jakby robił to na papierze. W czasie czynności podpisu system rejestruje oryginalne dane biometryczne podpisu takie jak nacisk podpisu, jego szybkość, czas oraz wymiar. Dane te są w 100 procentach unikalne i dzięki temu mogą służyć do uwierzytelniania konkretnej osoby (np. do uwierzytelniania dyspozycji wypłaty środków).
4.Dokument po zarejestrowaniu podpisu (lub podpisów) oraz znaczników czasowych (opcjonalnie geolokalizacji) jest z nim na stale integrowany i zaszyfrowany.
5.Dokument zintegrowany na stałe z podpisem zapisywany jest w odpowiednim formacie w bezpiecznym repozytorium dokumentów.
Zwrot inwestycji w system Odręcznego Podpisu Elektronicznego następuje średnio po 12-15 miesiącach od jego wdrożenia. Przykład CECA Bank z Hiszpanii pokazuje jednak, że może nastąpić to szybciej, bo już po 9-10 miesiącach. CECA Bank to obecnie największy klient Paperless. A o praktycznym wprowadzeniu systemu na tamtejszy rynek opowiadał podczas seminarium David Alonso.
Napisz do autora: adam.turek@innpoland.pl
