
Sektor ten już należy do najprężniejszych w Europie. Pracuje w nim blisko 13 tysięcy osób, a 1, 4 tysiąca firm specjalizuje się w produkcji mebli. Wartość eksportu tego towaru w 2014 roku wyniosła ponad 8 mld euro. Największym ich odbiorcą są Niemcy.
Te firmy w większości brały się z połączenia pasji i biznesu. Dzięki temu, polskie meblarstwo, to ogromny sukces. Mamy bardzo wysoką pozycję w Europie i na świecie, ta pozycja jest ugruntowana.
Przemysł meblarski należy do jednego z nielicznych gdzie w procesie innowacji bardziej liczą się same narzędzia niż produkt, chociaż i to jest oczywiście ważne. Jedynie największe firmy branży mogą sobie pozwolić na wydzielone działy badań i rozwoju, natomiast najczęściej technolog jest jednocześnie projektantem i osobą odpowiedzialną za rozwiązywanie wszelkich ograniczeń. Rzadko jest w stanie opracować nowoczesne rozwiązania z wyjątkiem nowych modeli mebli.
Innowacje organizacyjne w ostatnich latach wprowadziło 27 proc. producentów mebli. Dotyczyły one przede wszystkim systemów zarządzania wiedzą oraz istotnych zmian w organizacji pracy. Innowacje marketingowe, zarówno w sektorze drzewnym, jak i średnio w całym przetwórstwie przemysłowym, wprowadzone zostały przez mniejszą liczbę przedsiębiorstw.
Priorytetem jest uznanie rozwoju wzornictwa jako innowacji w rozumieniu działań badawczo-rozwojowych. Innowacyjność branży meblarskiej jest niezmiernie ważna. Sama Komisja Europejska i inne kraje, które są w czołówce tej branży, myślą podobnie. Nie ma mowy o rozwoju bez wzrostu konkurencyjności i innowacyjności.
Napisz do autora: dariusz.rembelski@innpoland.pl