MoneyGram - jedna z najstarszych amerykańskich spółek finansowych - właśnie przekazała na na rzecz promowania edukacji naukowej w Polsce, sumę 54 tys. dolarów dla krakowskiej Fundacji Uniwersytetu Dzieci, na warsztaty szkoleniowe dla nauczycieli. Dzięki nim będą oni mogli unowocześnić swoje programy nauczania w dziedzinie nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) realizowane w klasach na terenie całego kraju. To sposób MoneyGram na realizację idei odpowiedzialnego biznesu i cegiełka w budowanie polskiej innowacyjności.
Od 1940 r. przez blisko 60 lat MoneyGram twardo trzymała się rodzimego rynku i nie inwestowała poza USA, jednak od 2000 r. postanowiła wejść ze swoją ofertą także na zagraniczne rynki. Wszystko szło dobrze, do czasu globalnego kryzysu w 2008 r. Podobnie jak wielu innych liderów usług finansowych, MoneyGram również poważnie odczuła załamanie się rynku. Mimo to udało jej się wyjść na prostą. I może właśnie to, a może trend, który właśnie zapanował na świecie na CSR (odpowiedzialny biznes), skłoniły MoneyGram do przewartościowania pewnych kwestii w polityce firmy. Efektem owego przewartościowania było utworzenie Fundacji MoneyGram.
Od początku cel jaki sobie obrała Fundacja był jasny: „edukacja”.
Pieniądze dla Polski
Polska jako jeden z niewielu krajów po raz drugi otrzymała subwencję w ramach charytatywnej działalności FMG. A warto wspomnieć, że od 2012 r. Fundacja udzieliła już 27 grantów 22 krajom. W 2014 r. dofinansowanie otrzymała w Polsce Fundacja Drabina Rozwoju, która ufundowała komputery i specjalnie przygotowane oprogramowanie edukacyjne dla warszawskich domów dziecka, a także zapewniła szkolenia dla pracujących tam nauczycieli. W tym roku z pieniędzy skorzysta krakowski Uniwersytet Dzieci, którego misją jest zarażanie dzieci pasją do nauki, poprzez jak najciekawsze prezentowanie zjawisk naukowych.
Dlaczego Polska?
Dlaczego to właśnie nasz kraj został ponownie wybrany przez FMG, a MoneyGram zdecydowała się właśnie u nas w Warszawie stworzyć największe na świecie biuro swojej firmy, w którym zatrudnia 550 osób? – Po pierwsze, dlatego że Polska ma dobrą lokalizację i jest konkurencyjna cenowo, ale druga rzecz, to talenty – mówi nam Robert Moreń.
Ale też – jak podaje specjalny raport MoneyGram – według danych Banku Światowego Polska jest w pierwszej dwudziestce krajów, do których przekazywane jest najwięcej gotówki – głównie od emigrantów pracujących za granicą.
Co roku przekazują oni za pośrednictwem bezpośrednich transferów gotówkowych do swoich rodzin w Polsce ok. 30 mld zł (7,5 mld dolarów). Co ciekawe głównym źródłem tych pieniędzy nie jest Wielka Brytania, która zajmuje drugie miejsce, a Niemcy. Stany Zjednoczone, gdzie ciągle mieszka największa grupa Polonii, zajmują pod tym względem dopiero trzecie miejsce.
W związku z tymi danymi, fakt ulokowania centrum światowego dowodzenia firmy MoneyGram w środku Europy, przestaje już tak dziwić. W końcu przy 350 tys. punktów na świecie, z czego 6 tys. ulokowanych w Polsce, wielomilionowa grupa polskich imigrantów z pewnością będzie stanowić istotny procent klientów firmy, uznawanej za lidera w dziedzinie przekazów pieniężnych.
Dlaczego Uniwersytet Dzieci?
Pam Patsley podkreśliła, że Fundacja Uniwersytet Dzieci została wybrana w drodze głosowania przez pracowników nowo powstałego Globalnego Centrum Biznesowego MoneyGram w Warszawie. Subwencja dla Fundacji Uniwersytet Dzieci obejmie prawie 600 nauczycieli i zapewni wsparcie dla ponad 40 tys. dzieci w różnych regionach Polski.
W szczególności fundusze zostaną przeznaczone na wsparcie i realizację seminariów edukacyjnych dla nauczycieli przedmiotów ścisłych. Dodatkowo, dzięki finansowaniu nauczyciele otrzymają interaktywne modele nauczania i specjalnie zaprojektowane materiały edukacyjne, które zabiorą ze sobą do swoich klas.
Krakowska Fundacja, która działa w formie non-profit, od 2007 roku prowadzi nowoczesne programy edukacyjne dla dzieci w wieku 6-14 lat, które przypominają wykłady uniwersyteckie i warsztaty. W swojej pracy stosuje aktywne metody nauczania. Tematyka zajęć wykracza poza program nauczania w szkole, a nauczycielami są pracownicy naukowi, przedsiębiorcy, artyści i inni specjaliści.
W iście amerykańskim stylu
Anna Grąbczewska, Członek Zarządu Fundacji Uniwersytet Dzieci jest zachwycona współpracą z MoneyGram. I to nie tylko dlatego, że właśnie jej organizacja otrzymała od nich gigantyczne wsparcie, ale i wieloma innymi aspektami.
Jak krakowska Fundacja wykorzysta grant od MoneyGram?
– We współpracy z naukowcami z polskich uczelni przygotujemy 10 multimedialnych scenariuszy lekcji – mówi Grąbczewska.
Krakowska organizacja liczy na to, że dzięki otrzymanemu od FMG wsparciu uda jej się w końcu zrobić istotny krok w celu zmiany systemowej, dotyczącej unowocześnienia polskiej edukacji i że to w niedalekiej przyszłości przełoży się na nowe pokolenie Polaków zakochanych w nauce, niezależnych, ciekawych świata i otwartych na to co nowe, inne, inspirujące.
Robert Moreń, Senior Director of Communications MoneyGram Polska
FMG powstała, aby pomagać dzieciom na całym świecie w uzyskiwaniu dostępu do edukacji i zasobów edukacyjnych. Jej misja jest mocno zakorzeniona w przekonaniu, że edukacja stanowi podstawę dla poprawy szans ekonomicznych, zdrowia rodzin, a także wolności osobistej i upodmiotowienia. Z myślą o tej misji Fundacja MoneyGram koncentruje się na inspirowaniu umysłów i poprawie jakości życia, oraz przyznaje subwencje zasługującym na to organizacjom.
Robert Moreń, MoneyGram
Mamy w naszym kraju naprawdę wielu młodych zdolnych i mówiących kilkoma językami ludzi, a przy fakcie, że w firmie w Warszawie 30 proc. kadry stanowią obcokrajowcy, to bardzo ważne zmienne.
Pam Patsley, Prezes Zarządu MoneyGram
Bardzo się cieszę, że mogę ogłosić nasze wsparcie dla innowacyjnego programu Fundacji Uniwersytet Dzieci, ponieważ jest on zgodny z misją Fundacji MoneyGram, jaką jest przekształcanie edukacji w Polsce i na całym świecie. Ta inwestycja przyniesie cenne efekty i pokaże dobitnie, że wczesna edukacja to podstawa lepszego życia dla dzieci ze wszystkich regionów geograficznych i środowisk – o czym jesteśmy przekonani.
Robert Moreń, MoneyGram
Jak zawsze przed przyznaniem grantu FMG dokładnie sprawdza każdą braną pod uwagę organizację, jakiej chciałaby pomóc. Uniwersytet Dziecięcy ze swoją działalnością i ofertą, idealnie wpisywał się w te obszary, które właśnie chce wspierać nasza organizacja.
Anna Grąbczewska, Fundacja Uniwersytet Dzieci
To nie my się do nich zgłosiliśmy, tylko oni nas wybrali. Poza tym sam proces przygotowywania oferty dla FMG miał może zaledwie 5 stron – pomysł, cele, szacowany budźet przedsięwzięcia, które planujemy zrealizować, jeśli dostaniemy grant. Wszystko trwało zaledwie 3 tygodnie i mamy pieniądze na realizację. To niesamowite. I jeszcze sposób sprawozdawania się. Po prostu, co trzy miesiące mamy informować FMC o tym, co nam się udało już zrealizować. Tak szybko, sprawnie i bezproblemowo jeszcze nigdy nie udało nam się pracować z żadnym darczyńcą. I jeszcze jedno, co w nich niezwykłe. Najpierw dali nam fundusze, a potem jeszcze dopytywali jak mogliby pomóc pozafinansowo. Zwykle jest na odwrót. Zwykle też zanim uda nam się otrzymać jakieś dofinansowanie, ilość procedur, papierów, a później sprawozdań może zniechęcić nawet najbardziej cierpliwego, a tu proszę.
Anna Grąbczewska, Fundacja Uniwersytet Dzieci
Poza tym przeprowadzimy szkolenia dla minimum 400, a mamy nadzieję że 600 nauczycieli z Polski. Szkolenia będą realizowane w formie konferencji, które mają inspirować, dać słuchaczom zestaw eksperymentalnych narzędzi do dalszej pracy, zachęcać do aktywnych metod nauczania i działać networkingowo. Poza tym dla 400 do 600 nauczycieli, którzy nie zdołają uczestniczyć w szkoleniach przygotowane zostaną „paczki” - zestawy pakietowe pomocy naukowych, skorelowanych ze scenariuszami lekcji.