– Moi znajomi stwierdzili ostatnio, że zrobią biznes życia i sprowadzili testową partię wody z grenlandzkich lodowców na sprzedaż. Gdy podliczyli za ile musieliby sprzedawać jedną butelkę, by interes im się opłacił, zaczęli rozdawać ją za darmo znajomym – usłyszałem ostatnio. Gdyby wiedzieli, że wysoka cena może wręcz przysporzyć im klientów może nie pokusiliby się na taki krok. Gdy ludzie chętniej kupują drogie produkty wyłącznie ze względu na ich cenę, mówimy zazwyczaj o Efekcie Veblena.
Voda Naturalna Michała Niemczyckiego
Nie odchodząc daleko od tematu wody i polskiego podwórka. Chociaż w tym przypadku stwierdzenie „podwórka” jest trochę nie na miejscu. Bo Voda Naturalna musi kojarzyć się z luksusowym osiedlem na przedmieściach. Cena? 7 złotych za 0,35 litra.
– Voda Naturalna pojawiła się na półkach delikatesów Alma, w ponad 250 ekskluzywnych restauracjach, klubach, hotelach również w tym w należącym do Niemczyckich - hotelu Bryza w Juracie. Zyskała również popularność za granicą – pisał o wodnym biznesie serwis naTemat. Eksluzywność jest tu kluczowym słowem, bo przecież jeśli nieodpowiedni klient zostanie zobaczony z butelką Vody w ręku to momentalnie może obniżyć jej wartość. – Voda Naturalna, która z definicji nie pasuje do masowych punktów handlowych, zostanie być może wprowadzona do niektórych sieci, ale z klauzulą, że tylko w odpowiednich lokalizacjach (np. osiedle Miasteczko Wilanów) – mówił Niemczycki w wywiadzie dla Portalu Spożywczego.
Butelka Vody Naturalnej produkowana jest w tej samej hucie, w której powstają butelki wódki Belvedere. Sama woda zdobyła światową sławę, gdy pojawiła się w branżowym serwisie FineWaters prowadzonym przez hydrosommelierów – tak, istnieje taki zawód.
Grey Goose
Gdy alkoholowy baron Sidney Frank wpadł na pomysł ekskluzywnej wódki miał tylko nazwę. I świadomość, że chce sprzedawać ją o wiele drożej od innych wódek na rynku. Nie miał destylarni, butelki, ani samej wódki. Butelka Grey Goose kosztowała na początku 30 dolarów. Frank potrzebował jednak historii, która sprzeda odpowiednio produkt.
Historią okazało się pochodzenie alkoholu. Frank zaczął produkować Grey Goose we Francji, miejsca, z którego pochodzą inne, uznane alkohole. W sprzedaży pomogło też przyznanie Grey Goose tytułu „najlepiej smakującej wódki świata” przez Beverage Testing Institute of Chicago. „New York Magazine” przyznał, że do 1998 roku nikt nie słyszał o tym instytucie. Po atakach na World Trade Center Frank reklamował swoją wódkę jako w stu procentach amerykański produkt. W 2004 roku marka Grey Goose została kupiona przez Bacardi za 2 miliardy dolarów.
Kable HDMI
Chodzi o te drogie kable HDMI. Cena takiego kilkumetrowego kabla może wahać się od kilkunastu przez kilkadziesiąt po kilkaset złotych. Skąd ta różnica? Nikt tak naprawdę nie wie. Choć można pomyśleć, że chodzi o marketing.
Ponieważ kable HDMI przesyłają cyfrowy sygnał nie ma znaczenia ich „jakość”. Producenci starają się wyciągnąć od konsumentów więcej pieniędzy reklamując swoje droższe produkty hasłami, które sugerują lepszą jakość obrazu i dźwięku lub dłuższą żywotnością. Jeden z najbardziej znanych w Polsce ekspertów od telewizorów, Szymon Adamus, w swoim wpisie blogowym informuje krótko: „Obraz ze sprawnego kabla za 10 zł, nie różni się NICZYM od obrazu ze sprawnego kabla za 1000 zł”, a wtórują mu w tym inni eksperci.