Z literaturą naukową dotyczącą innowacji jest pewien podstawowy problem: brakuje w niej wiedzy przydatnej na co dzień w prowadzeniu firmy czy przedsiębiorstwa. Większość publikacji dotyczy wiedzy teoretycznej. Oto siedem książek na wakacje, które łączą oba te zagadnienia.
Nie musisz być ani Stevem Jobsem, ani Marciem Benioffem, by tworzyć przełomowe innowacje. W świecie innowacji nie ma GPS-u, który wskaże najlepszą i najkrótszą drogę. Warto jednak zapoznać się z podpowiedziami, wskazówkami i ogólnymi zasadami które rządzą światem wynalazków. Oto siedem książek które dotyczą innowacji, a jednocześnie pokazują jak robić to w praktyce.
1. Zarządzanie Innowacją – Harvard Business Review
To lektura tylko dla tych menedżerów i przedsiębiorców, którzy chcą uwolnić źródła innowacji drzemiące w ich firmach i nauczyć się przełomowego myślenia o biznesie. Książka skutecznie pomaga wychodzić poza schematy krępujące zdolność do tworzenia nowych pomysłów, ucząc kreatywności na konkretnych przykładach mniej i bardziej przełomowych innowacji.
Praca stanowi zbiór artykułów, które w wersji oryginalnej zostały opublikowane w Harvard Business Review, czasopiśmie cenionym przez menedżerów, zarządzających, przedsiębiorców i elity naukowe na całym świecie. Autorzy prezentowanych tu artykułów należą do najbardziej twórczych umysłów i najbardziej doświadczonych ekspertów w dziedzinie zarządzania innowacją. Praca zbiorowa.
2.Przełomowe innowacje – Clayton M. Christensen
Największą wartością książki jest ukazanie błędnego koła, w którym tkwią przedsiębiorstwa. Stają się one zakładnikami jednej z głównych zasad prowadzenia biznesu: klient jest najcenniejszym zasobem firmy. Stosując tę zasadę, w pewnym uproszczeniu, przedsiębiorstwa robią tylko to, czego oczekuje klient.
W efekcie nie przeznaczają środków na działania, które nie są w danym momencie pożądane przez klienta. W konsekwencji firma nie zauważa, że technologia zakłócająca rozwój tworzy nowy rynek i buduje tzw. nowy łańcuch wartości, w którym będą obowiązywać inne zasady gry, niż w tym, w którym obecnie ona funkcjonuje.
3. Nowa era innowacji – książka dla studentów, kadry akademickiej i menedżerów – C.K. Prahalada i M.S. Krishana
Książka wskazuje nowe spojrzenie na zarządzanie, dzięki czemu posiada duże walory użytkowe i może stanowić pomoc naukową nie tylko dla kadry akademickiej i studentów, ale także dla kadry menedżerskiej, przedsiębiorców i praktyków gospodarczych zainteresowanych problematyką z zakresu zarządzania, w tym przedsiębiorczości i innowacji. Autorzy książki formułują niezwykle nowatorskie podejście do sposobu prowadzenia biznesu przez współczesne przedsiębiorstwa, w tym do budowania przez nie skutecznych przewag konkurencyjnych w celu tworzenia nowych wartości zaspakajających potrzeby jednostki i zapewniających sukces rynkowy.
Punktem wyjścia jest przyjęcie założenia o dokonującej się fundamentalnej transformacji biznesu, która radykalnie zmieni charakter firmy oraz jej nastawienie do tworzenia wartości wynikających z kultury innowacyjnej. Skuteczność opisanej transformacji modelu biznesowego będzie jednak wymagać dostępu przedsiębiorstwa do najlepszych talentów i zasobów w skali całego świata, gdyż w globalnej gospodarce korzystanie z jednego tylko źródła kapitału, surowców czy technologii nie pozwala na skuteczne zaspokojenie potrzeb konkretnego klienta
4.Droga Innowacji – Sławomir Lachowski
Ta książka traktuje o poszukiwaniu pomysłów, które mają szanse zmienić świat i wyboistej drodze ich realizacji w biznesie. Bazuje na osobistych doświadczeniach i wiedzy, którą autor miał okazję sprawdzić w praktyce. Jest to także świadectwo czasu przełomu technologicznego i cywilizacyjnego, który stał się udziałem naszego pokolenia.
Głównym „bohaterem” książki jest innowacja, nowatorskie rozwiązania, które pozwalają osiągać sukces w biznesie, wywierać wpływ na rzeczywistość i cieszyć się tym. Strategia innowacji, czyli umiejętność znajdowania i wdrażania nowatorskich pomysłów, jest najlepszym napędem wzrostu przedsiębiorstw i całej gospodarki. To książka o tym jak era informacji stwarza wolny dostęp do informacji, wymiany myśli i doświadczeń a globalizacja pozwala na wykorzystanie najnowszych wynalazków i nowoczesnych technologii w skali międzynarodowej.
5. Architekci innowacyjności – Miller Paddy, Wedell-Wedellsborg Thomas
Eksperci w dziedzinie zarządzania innowacją - Paddy Miller i Thomas Wedell-Wedellsborg - zalecają, aby liderzy podjęli się roli „architekta innowacyjności”, którego zadaniem jest stworzenie w organizacji ekosystemu skłaniającego pracowników do codziennego przejawiania pięciu podstawowych zachowań innowacyjnych. Jednym słowem, jest to książka o zapewnieniu stanu „innowacyjności na co dzień”, w którym szeregowi pracownicy - w księgowości, marketingu czy w dziale sprzedaży – zyskają szansę wdrażania innowacji w sposób trwały i systemowy.
Zamiast organizować burze mózgów, konkursy na pomysły czy firmowe wyjazdy, które rzadko przynoszą spodziewane efekty, liderzy powinni tak kierować swoimi pracownikami, by „pięć podstawowych zachowań sprzyjających innowacyjności” – koncentracja, kontakt, modyfikacja, selekcja oraz dyplomacja, a także szóste, wytrwałość - stały się ich codziennym nawykiem.
6. Innowacja. Droga do wzrostu zysków – Tom Gorman
Czym jest innowacja? To modyfikacja produktu, usługi lub procesu, oparta na świeżym pomyśle. To także dostrzeganie wyjątkowych okazji, jakie stoją przed firmą, i umiejętność korzystania z nich. To zdolność do tworzenia wyjątkowych produktów czy usług i uwieńczonego sukcesem wprowadzania ich na rynek. To również biegłość w identyfikowaniu prawdziwych potrzeb klientów.
Książka przedstawia sposoby na materializację swoich pomysłów i zarabianie na nich. Opowiada jak ochronić swoje idee przez udzielanie licencji i wchodzenie w spółki. Mówi jak zawierać alianse korporacyjne czy spółki joint venture i stosować skuteczny marketing.
7. Strategiczne zarządzanie innowacjami – Kazimierz Waćkowski, Michał Żebrowski
Na znaczny potencjał rozwoju polskiego rynku informatycznego wpływają zarówno wysokie kompetencje naszych specjalistów IT, jak i liczebność małych i średnich firm IT. Informatyka jest wskazywana jako jeden ze strategicznych kierunków rozwoju Polski. Z jednej strony uważa się, że kluczem rozwoju konkurencyjnego rynku IT jest innowacyjność przedsiębiorstw, a z drugiej - brak badań i publikacji w języku polskim poświęconych problematyce strategii konkurowania małych i średnich przedsiębiorstw IT. Niniejsza książka odpowiada na potrzeby praktyki w tym zakresie, uwzględniając specyfikę mniejszych firm i charakter polskiego rynku IT.
Autorzy, stosując podejście inżynierskie (systemowe), proponują oryginalne rozwiązania metodyczne do analizy strategicznej i zarządzania innowacjami w firmach IT. Autorzy opierają się na obszernej literaturze tematu oraz na własnych badaniach empirycznych dotyczących przedsiębiorstw IT.