Wielozadaniowość zmniejsza wydajność o 40 proc., a do tego…kurczy ludzki mózg oraz obniża IQ – ostrzega ekspertka

Wielozadaniowość zwiększa wydajność? Zmniejsza o 40 proc., a do tego…kurczy ludzki mózg oraz obniża IQ – ostrzega ekspertka.
Wielozadaniowość zwiększa wydajność? Zmniejsza o 40 proc., a do tego…kurczy ludzki mózg oraz obniża IQ – ostrzega ekspertka. Fot. Thomas Hawk/http://tnij.org/xtaoxzk/flickr.com CC-BY/http://tnij.org/s913h1m
Dziś coraz więcej osób pod presją otoczenia robi kilka rzeczy naraz w nadziei, że dzięki temu szybciej będzie miało je z głowy. Niestety takie działanie nie tylko nie zwiększa wydajności naszej pracy, ale jest również szkodliwe dla zdrowia. Otóż przez wielozadaniowość także kurczy się ludzki mózg oraz obniża się nasze IQ – ostrzega Devora Zack, autorka książki pt. „Singletasking: Get More Done-One Thing at a Time”.


Wielozadaniowcy 40 proc. mniej wydajni
Ekspertka uważa, że wielozadaniowość jest mitem. – Mózg nie może znajdować się w dwóch miejscach naraz. To, co ludzie nazywają wielozadaniowością, neurolodzy definiują jako przełączanie zadań. Oznacza to szybkie poruszanie się pomiędzy różnymi zajęciami – uzasadnia swoje twierdzenie Zack.

Zdaniem ekspertki przełączanie zadań sprawia, że nasza wydajność zmniejsza się 40 proc. Na domiar złego…kurczy ludzki mózg, gdyż powoduje jego nadmierne przeciążenie, przez co ubywa w nim szarych komórek. Jak wskazuje, może to potwierdzać fakt, że w USA odczytywanie SMS-ów w trakcie przejażdżki samochodem jako przyczyna wypadków drogowych wyprzedziło jazdę pod wpływem alkoholu.

Skoncentruj się na jednej rzeczy
Dlatego Zack w swojej książce zaleca skupianie jednoczesnej uwagi naszego ciała i mózgu wyłącznie na jednej rzeczy naraz. Jak przekonuje, dzięki temu w ciągu dnia jesteśmy w stanie wykonać więcej czynności, jeśli w danej chwili skoncentrujemy się na realizacji tylko jednego zadania. Pisarka radzi, aby ograniczyć w naszym otoczeniu elementy, które mogą oderwać nas od pracy.


Jako przykłady złych nawyków, przez które ludzie się rozpraszają i stają się wielozadaniowi, wymienia m. in. głośne dzwonki i powiadomienia w różnego rodzaju urządzeniach elektronicznych. Odradza również ciągłego sprawdzania skrzynki mailowej. Zamiast tego zaleca np. odpisywać na wiadomości 3 razy dziennie w ściśle określonych porach.

Ponadto Zack poleca znaleźć każdemu chociaż chwilę wolnego czasu na refleksję. Powołuje się na badania przeprowadzone przez Harvard Business School, które wykazały, że ludzie odpoczywający co najmniej 15 minut dziennie zwiększyli swoją wydajność średnio o 23 proc.

Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl


Źródło: Entrepreneur.com
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
WYWIAD 0 0O nich będzie głośno. Stworzyli pierwszy inteligentny głośnik rozumiejący komendy po polsku
BIZNES 0 0Nigdzie nie uciekniesz przed wyższym ZUS. Po tym tekście zrezygnujesz z przenosin firmy do Czech
NAUKA 0 0Ludzie już planują przeprowadzkę na "Drugą Ziemię". Ekspert wyjaśnia, czy to możliwe
WYWIAD 0 0"Postarzałam się o 5 lat w ciągu roku". Polka skończyła Harvard, wróciła ze świetnym pomysłem na biznes
0 0Rozwiązanie problemu sortowania odpadów mieliśmy 20 lat temu. Teraz może pomóc miastom uniknąć kar
0 0W Polsce powstała "Szkoła Przyszłości". Można używać smartfonów na lekcjach i uprawiać ogródek
0 0Program "Milion Plus" dla szpitali to wyborczy bubel. Jest niczym plaster na krwawiącą tętnicę