Wakacyjne podróże to często moment, gdy mamy sporo czasu, ale jednocześnie trudno jest czytać - bo w samochodzie trzęsie, w pociągu nie można się skupić. Dlatego polecamy Wam 7 audiobooków/ebooków o innowacjach, które można ze sobą zabrać wszędzie i słuchać nawet wtedy, gdy czytanie nie jest możliwe.
Do innowacji nikogo nie trzeba zachęcać. Warto jednak sięgnąć po porady i wskazówki związane z zakładaniem np. własnego startupu i kierowaniem nim. Trzeba też poznać praktyczne metody pozwalające unikać błędów w procesie rozwoju produktu. Warto skorzystać z wiedzy innowatorów, którzy wprowadzili swoje firmy na szczyt, jeśli chcemy dołączyć do tego szacownego grona. Era informacji stwarza wolny dostęp do wymiany myśli i doświadczeń, a globalizacja pozwala na wykorzystanie najnowszych wynalazków i nowoczesnych technologii w skali międzynarodowej. Oto siedem książek o innowacjach do posłuchania w samochodzie lub przeczytania w wersji elektronicznej.
1.Kreatywność. Jak rozwijać innowacyjne myślenie w firmie – Marek Stączek
Marek Stączek, który na co dzień zajmuje się wprowadzaniem systemów wspierających innowacyjne myślenie w firmach rozważa związek jaki zachodzi pomiędzy atmosferą panującą w organizacji, a innowacyjnością jej członków. Odpowiada na trzy pytania: po pierwsze – „czy w ogóle istnieje zależność między tymi dwoma zjawiskami?”; po drugie, „jakie składniki tworzą atmosferę, która sprzyja innowacyjności?”. I na koniec, pytanie trzecie - „co praktycznie powinniśmy zrobić w organizacji, by uruchomić i podtrzymać rozwój innowacyjnego myślenia?”.
– W treści odwołuje się do przykładów prowadzonych projektów rozwoju innowacyjnego myślenia w organizacjach. Całość rozważań cechuje duży realizm i praktyczny wymiar – zapewnia dr Marek Panfil, Szkoła Główna Handlowa, Katedra Zarządzania Wartością.
2. O Innowacjach – praca zbiorowa
Jeśli Twoje produkty sprzedają się same, a słowo „konkurencja” nie robi na tobie żadnego wrażenia nie musisz czytać tej książki. To lektura tylko dla tych menedżerów i przedsiębiorców, którzy chcą nauczyć się przełomowego myślenia o biznesie i wdrażać innowacje do strategii swoich firm. Książka skutecznie pomaga przełamać bariery krępujące tworzenie nowych pomysłów, ucząc kreatywności na konkretnych przykładach mniej i bardziej przełomowych innowacji. Nie oszukujmy się: rzadko spotyka się prawdziwych wizjonerów w środowisku biznesowym.
Jeśli już tacy się zdarzają, mają problemy, by do wdrożenia innowacji przekonać współczłonków zarządu lub właścicieli firm, w których pracują, bo w decydentach samo słowo „innowacja” wzbudza reakcję alergiczną. Tymczasem, jak przekonują autorzy tekstów "O innowacjach", wykorzystując przykłady różnych organizacji z całego świata, „oddolną transformację może przejść każda korporacja, jeśli tylko zechce. Nawet jeżeli działa w niewielkiej skali i w całkiem prozaicznej branży”.
3.Co będzie miarą twojego życia? – Clayton M. Christensen, James Allworth, Karen Dillon
Jeśli jesteś studentem zarządzania i nauk pokrewnych, ekonomistą, biznesmenem lub teoretykiem biznesu, ta książka pozwoli ci spojrzeć z innej strony na bezduszna wiedzę i teorie. Przeczytaj uważnie to, co jeden z największych specjalistów w branży ma do powiedzenia i przekonaj się, że na życie też trzeba mieć strategię. Jeden z wiodących światowych teoretyków innowacyjności, autor bestsellera "Przełomowe innowacje", proponuje niekonwencjonalną książkę o inspiracji i mądrości, które mogą stać się fundamentami spełnionego życia.
W 2010 r. światowej sławy ekspert zajmujący się innowacyjnością Clayton M. Christensen wygłosił inspirujące przemówienie dla studentów ostatniego roku Harvard Business School. Opierając się na prowadzonych analizach sytuacji przedsiębiorstw, zaoferował szereg wskazówek, które mogą pomóc w odnalezieniu znaczenia i szczęścia w życiu. Posłużył się przykładami z własnego doświadczenia, aby wyjaśnić, dlaczego ludzie sukcesu aż nazbyt często wpadają w pułapki prowadzące do nieszczęścia.
4. Architekci innowacyjności – Paddy Miller i Thomas Wedell-Wedellsborg
Większość firm uważa wprowadzanie innowacji za dodatkowy element działalności operacyjnej. Wysyła wprawdzie pracowników na wyjazdy, gdzie mogą czerpać inspirację z wykładów i uczestniczyć w warsztatach prowadzonych przez trenerów, ale tylko po to, by zaraz po powrocie wymagać od nich rutynowego podejścia do pracy. Eksperci w dziedzinie zarządzania innowacją – Paddy Miller i Thomas Wedell-Wedellsborg – proponują inne, lepsze podejście. Zalecają, aby liderzy podjęli się roli „architekta innowacyjności”, którego zadaniem jest stworzenie w organizacji ekosystemu skłaniającego pracowników do codziennego przejawiania pięciu podstawowych zachowań innowacyjnych. Jednym słowem, jest to książka o zapewnieniu stanu „innowacyjności na co dzień”, w którym szeregowi pracownicy – w księgowości, marketingu czy w dziale sprzedaży – zyskają szansę wdrażania innowacji w sposób trwały i systemowy.
5.Innowacje na rynkach finansowych - Marcin Kalinowski, Michał Pronobis
W latach 2007-2008 byliśmy świadkami poważnego załamania cen na światowych rynkach finansowych. Rynki finansowe odegrały ogromną rolę w trwającym do tej pory (połowa 2010 roku) kryzysie gospodarczym. Innowacyjne instrumenty finansowe stały się bezpośrednią przyczyną powstania bańki spekulacyjnej w gospodarce realnej, windując ceny nieruchomości - lekceważąc jednocześnie kwestię ryzyka kredytowego, szczególnie dla kredytów hipotecznych.
Obecnie trudno jest jednoznacznie stwierdzić czy kryzys zapoczątkowany w 2007 r. został zakończony. Ekonomiści podejmują próby określenia tendencji przyszłego rozwoju sytuacji w gospodarce i na rynkach finansowych. Spór dotyczący momentu zakończenia kryzysu w światowej gospodarce będzie trwał przez kolejne miesiące lub lata. Można jednak ponad wszelką wątpliwość stwierdzić, że kryzys już odcisnął piętno na funkcjonowaniu rynków finansowych. Zmianie uległa architektura systemu finansowego. Istotnego znaczenia nabrały zagadnienia zaufania instytucji finansowych do innych uczestników rynku oraz nadzoru nad rynkami finansowymi.
6.Zarządzanie działalnością innowacyjną – Lidia Białoń
Inspiracją do podjęcia prac nad wydaniem niniejszej książki było uruchomienie w Wyższej Szkole Menedżerskiej w Warszawie specjalności o nazwie „Zarządzanie innowacjami w gospodarce opartej na wiedzy”. Program realizowany był głównie przez autorów tej pracy. W trakcie jego realizacji zarówno studenci, jak i pracownicy dydaktyczni odczuwali wyraźny brak książki, która mogłaby pełnić rolę przewodnika merytorycznego, swoistego kompendium wiedzy. Biorąc to pod uwagę zespół podjął prace nad jej przygotowaniem.
Wiedza o innowacjach, którą przekazuje się w tej publikacji może być adaptowana w wielu dziedzinach działalności menedżerskiej. Treść książki prezentuje w szerszej perspektywie problematykę innowacji we współczesnym przedsiębiorstwie. Menedżerzy otrzymują instrumenty pomagające w tworzeniu strategii innowacji. Może też służyć studentom szkół wyższych, a również słuchaczom studiów podyplomowych.
7.Innowacje i konkurencyjność – Władysław Świtalski
Władysław Switalski jest pracownikiem Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Opublikował wiele artykułów na temat modelowania matematycznego, dynamiki systemów i roli czasu w modelach procesów gospodarczych; w ostatnim czasie problematyki gospodarki opartej na wiedzy, innowacji oraz współpracy miedzy ekonomistami i inżynierami w obszarze tworzenia projektów nowych produktów. W książce Innowacje i konkurencyjność autor omawia wybrane aspekty procesów innowacji, traktowanych jako wynik współpracy służb ekonomicznych, marketingowych i technicznych, a same innowacje postrzega jako podstawowy instrument zapewniający przedsiębiorstwom i gospodarce uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej. Proponuje tez nowe podejście do analizy mechanizmów innowacji i postuluje potrzebę zastosowania nowych zasad modelowania procesów innowacyjnych.Książka przeznaczona jest dla teoretyków i praktyków ekonomii, kadry dydaktycznej wyższych uczelni, przedstawicieli nauk technicznych oraz studentów ekonomii. Europa jest mało innowacyjna i konkurencyjna. W Europie zaś Polska ciągle znajduje się na peryferiach innowacji z recenzji prof. Edwarda Cyrsona.