Ruszył Tour de Pologne. Oto 5 rowerowych innowacji prosto z Polski

W tym roku odbywa się już 72. wyścig Tour de Pologne.
W tym roku odbywa się już 72. wyścig Tour de Pologne. Fot. Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Poland / CC BY-NC 2.0 / bit.ly/1DkMOgj
1076 kilometrów mają do pokonania w tym roku uczestnicy wyścigu kolarskiego Tour de Pologne. Zwycięzcę poznamy 8 sierpnia po ostatnim etapie, w którym sportowcy przejechać muszą z Krakowa do Wieliczki i z powrotem. Kolarstwo i rowery to również miejsce na innowacje, a polscy konstruktorzy pokazują do tej pory, że potrafią odmieniać dwa kółka.


Izzybike
Prototyp Izzybike'a waży niecałe 12 kilogramów. Ale przy zastosowaniu aluminium i karbonu ważyłby jeszcze mniej. Nie waga jest tu jednak najważniejsza. Innowacyjność projektu polega na tym, że w konstrukcji roweru brak łańcucha. Sprzęt jest przez to szybszy i stawia mniejszy opór podczas pedałowania od klasycznych rozwiązań.
Siodełko umieszczone jest dużo niżej, a pedały zamontowano na przednim kole. Taka pozycja, według projektantów jest bardziej naturalna, a użytkownik roweru ma lepszą widoczność. Projekt Marka Jurka z Instytutu Fizyki UW otrzymał nawet złoty medal na Międzynarodowych Targach „Pomysły, Wynalazki, Nowe Produkty” iENA 2011 w Norymberdze.


JIVR
JIVR to projekt Marcina Piątkowskiego, który wymyślił go w ramach projektu badawczego w 2011 roku na University College London. Piątkowski postanowił zgłosić swój projekt na Kickstarterze i poprosić internautów o sfinansowanie projektu. 204 osoby wsparły łącznie projekt ponad 125 tysiącami funtów. Rower wyposażono między innymi w beacony firmy Kontakt.io. Rower wysyła sygnały, które mogą być odbierane przez aplikacje znajdujące się na jego trasie.

Podobnie jak Izzybike, JIVR nie ma łańcucha, ale mechanizm napędowy ukryty w ramie. Wyposażono go w silnik z akumulatorem, który rozpędza pojazd do 25 km/h. Czas ładowania baterii to 2,5 godziny. Obecnie trwają testy JIVR-a, a projektem zainteresowali się również inwestorzy.

Nuseti
Dbanie o łańcuch w rowerze należy do ważnych czynności. Szczególnie podczas jazdy w kiepskich warunkach, a z takimi często do czynienia mają zawodnicy downhillu. Jeden z najbardziej utytułowanych w Polsce zawodników, Grzegorz Zieliński, wpadł na rozwiązanie tego problemu. Wymyślił konstrukcję, w której rowerowy łańcuch schowany jest w ramie.
Zielińskim nazwał swoje rozwiązanie Inner Drive System, czyli w skrócie IDS. Najważniejszym elementem systemu jest przekładnia planetarna zanurzona w kąpieli olejowej. Wszystko wymaga jednak specjalnej ramy z podwójnymi widłami i odpowiednim supportem. Zieliński wystawił swój projekt na Kickstarterze. Potrzebował 500 tysięcy funtów. Niestety udało mu się uzbierać jedynie 12,5 tys., ale mamy nadzieję, że projekt mimo wszystko dojdzie kiedyś do skutku.


PZU – rower zamiast samochodu
Innowacje rowerowe to nie tylko produkty, ale również usługi. Z dość nietypową i innowacyjną usługą w zeszłym roku wystartował ubezpieczyciel PZU, który oferował program: „Rower zamiast samochodu zastępczego”. Zamiast przyjmować na czas naprawy samochodu zastępczego, osoba poszkodowana może zgodzić się na otrzymanie roweru, ale na własność. Do wyboru są rowery miejskie, górskie i dziecięce. Wartość każdego z nich to około tysiąc złotych. Koszt wypożyczenia samochodu zastępczego to dla ubezpieczyciela z kolei wydatek 2-3 tysięcy złotych. Promowanie zdrowego trybu życia i ekologii idzie tu w parze z oszczędnościami PZU.

Ścieżki rowerowe z kostki brukowej
Ścieżki rowerowe układane z kostki brukowej są niewygodne i szybko się niszczą. Można by pomyśleć, że muszą być w takim razie tańsze skoro samorządy tak chętnie wybierają ją jako nawierzchnię dla rowerzystów. Według niektórych wyliczeń to niestety nieprawda. Kostka brukowa wiąże się bowiem z długim i męczącym procesem ręcznego jej układania. Porozumienie rowerowe Lublin podaje wyliczenia dotyczące cen nawierzchni.

Porównanie cen nawerchni kostkowej i asfaltowej na podstawie budowie drogi na al. Hallera w Gdańsku (z listu Marcina Hyły, wszelkie dane za roboczym kosztorysem udostępnionym dzięki uprzejmości inz. Michala Niwinskiego z Transporojektu Gdanskiego sp. z o.o.)

Droga asfaltowa dla rowerów
1. koryto o glebokosci 10 cm wykonywane spycharka oraz walcem - 1,44 zl/m2
2. podbudowa 10 cm z kruszywa lamanego wzmocnionego cementem, zageszczanego mechanicznie (po zageszczeniu grubosc 8 cm) - 10,49 zl/m2
3. 3 cm masy mineralno-asfaltowej z przywozem rozścieleniem mechanicznym i walcowaniem - 19,99 zl/m2
Łącznie nawierzchnia drogi rowerowej z asfaltu: 31,92 zl/m2

Chodnik z kostki
1. koryto pod nawierzchnię z podsypką pomińmy (choc w przypadku ukladania nowego chodnika trzeba je zrobic a wiec dochodzi koszt jw. - 1,44 zl/m2
2. kostka 6 cm (na nawierzchnie drogowe powinna byc kostka 8 cm - drozsza ok. 30%) ukladana na 5 cm podsypce cementowo-piaskowej - 54,95 zl/m2
Łącznie nawierzchnia chodnika kostkowego: 56,39 zł/m2
Czytaj więcej

Napisz do autora: adam.turek@innpoland.pl

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
WYWIAD 0 0O nich będzie głośno. Stworzyli pierwszy inteligentny głośnik rozumiejący komendy po polsku
BIZNES 0 0Nigdzie nie uciekniesz przed wyższym ZUS. Po tym tekście zrezygnujesz z przenosin firmy do Czech
NAUKA 0 0Ludzie już planują przeprowadzkę na "Drugą Ziemię". Ekspert wyjaśnia, czy to możliwe
WYWIAD 0 0"Postarzałam się o 5 lat w ciągu roku". Polka skończyła Harvard, wróciła ze świetnym pomysłem na biznes
0 0Rozwiązanie problemu sortowania odpadów mieliśmy 20 lat temu. Teraz może pomóc miastom uniknąć kar
0 0W Polsce powstała "Szkoła Przyszłości". Można używać smartfonów na lekcjach i uprawiać ogródek
0 0Program "Milion Plus" dla szpitali to wyborczy bubel. Jest niczym plaster na krwawiącą tętnicę