Jak szacuje Bio Planet, jeden z polskich liderów rynku żywności ekologicznej w kraju, w 2015 r. Polacy wydadzą na ekojedzenie 770 mln zł, czyli o 20 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Choć popyt na zdrową żywność rośnie, produkty „eko” wcale nie tanieją. Za to rosną firmowe portfele ekobiznesów spożywczych. Tylko w ciągu pierwszego kwartału tego roku Bio Planet odnotowała wzrost o 34 proc., a Organic Farma Zdrowia w ciągu I półrocza o 65,8 proc. względem analogicznego okresu przed rokiem.
Jednak nie tylko zainteresowanie Polaków zdrową żywnością przyczyniło się do finansowych sukcesów polskich firm. Na spektakularne wyniki Bio Planet złożyły się także i takie czynniki, jak: uruchomienie przez firmę punktu przeładunkowego na Górnym Śląsku, co dało lepsze zaopatrzenie klientów z południowej Polski. Niskie stopy procentowe zmniejszające koszty kredytowania firmy czy zatrudnienie bezpośrednio 30 magazynierów pracujących wcześniej w zewnętrznej firmie świadczącej usługi magazynowe dla Bio Planet, co m.in. zaowocowało zmniejszeniem finansowania na rzecz usług obcych.
Dodatkowo firma uruchomiła w Lesznie koło Błonia (województwo mazowieckie) centrum logistyczno-magazynowe. A na targach międzynarodowych takich jak: Biofach w Norymberdze czy ExpoWest w Kalifornii, nawiązała ciekawe kontakty handlowe, które zaowocowały wprowadzeniem na polski rynek nowych, innowacyjnych produktów: ekologicznych napojów energetycznych pod marką Little Miracle Drinks, produktów holenderskich pod marką Florentin oraz niemieckich mieszanek i napojów białkowych Pur Ya!
Tymczasem firma Organic Farma Zdrowia, która nie tyle produkuje i dystrybuuje ekożywność, co po prostu ją sprzedaje w sieci swoich sklepów na terenie całego kraju, przyczyn swojego sukcesu upatruje we właściwym pokierowaniu swoim rozwojem, czyli zainwestowaniem w koncept sprzedaży detalicznej typu convenience (małe samoobsługowe sklepy zlokalizowane w pobliżu miejsca zamieszkania klienta, oferujące wygodnie pakowane produkty) oraz omnichannel (sprzedaż wielokanałowa, np. online i offline).
Tym samym firma wpisała się w oczekiwania współczesnych klientów, którzy zdrowej żywności poszukują w sklepach specjalistycznych oferujących profesjonalne doradztwo, bardzo szeroki, ale doskonale dobrany asortyment i wygodę zakupów.
Zarówno Bio Planet jak i Organic Farma Zdrowia nie widzą jak na razie zagrożenia dla tendencji wzrostowej w obszarze ekożywności.
- Rynek ekologicznej żywności w Polsce dynamicznie rośnie – mówi Sławomir Chłoń, prezes spółki OFZ. – Prawdopodobnie już w 2017 roku jego wartość przekroczy po raz pierwszy miliard złotych, a Organic Farma Zdrowia od wielu lat buduje pozycję numeru jeden w tym segmencie. Wkrótce zaprezentujemy założenia programu franczyzowego, który w przyszłości ma być narzędziem pozwalającym powiększyć sieć naszych placówek – podkreśla.