Małe i średnie polskie firmy niechętne nowym inwestycjom, chociaż nastroje przedsiębiorców się polepszają
Małe i średnie polskie firmy niechętne nowym inwestycjom, chociaż nastroje przedsiębiorców się polepszają flickr.com/ N i c o l a/ http://bit.ly/1DJ9OWs
Reklama.
Instytut Keralla Research przeprowadza cykliczny monitoring firm z sektora MŚP w Polsce. Do rejestracji kierunku nastrojów MŚP używają wskaźnika KERNA. To subiektywna ocena własnej firmy w kontekście postrzeganych uwarunkowań gospodarczych.

Wskaźnik liczony jest jako iloraz różnicy pomiędzy odpowiedziami udzielonymi na „tak-polepszenie” oraz „nie-pogorszenie” oraz sumy tych dwóch odpowiedzi - pierwszy etap. Drugi etap wyliczenia wskaźnika uwzględnia respondentów, którzy nie mieli jednoznacznego stanowiska na dany temat i odpowiadali „trudno powiedzieć” oraz respondentów, którzy wskazali „bez zmian”. Konstrukcję wskaźnika KERNA oraz Index ZAIR wzorowano na kilkuletnich doświadczeniach badawczych prowadzonych przez Ministerstwo Gospodarki w sektorze MŚP.

W tym kwartale poprawiły się nastroje przedsiębiorców i wskaźnik KERNA wyniósł 54,51 na minusie.
Wobec odczytu z poprzedniego kwartału aktualna wartość wskaźnika nastrojów KERNA oznacza spory wzrost - niemal o 8 pkt. procentowych, ale w porównaniu do nastrojów sprzed roku, drugi kwartał oceniany jest gorzej – o 9,05 pkt. mniej, niż rok temu w analogicznym okresie. Na obecnym dobrym wyniku wskaźnika KERNA zaważyły głównie: zakładana poprawa kondycji własnej firmy i spore nadzieje odnośnie poprawy makroekonomicznych warunków w kraju.Ponad 35 proc. przedsiębiorców zakłada polepszenie sytuacji ekonomicznej swojej firmy w tym kwartale. Jest to nieznacznie więcej, niż trzy miesiące temu (28,5 proc.).
- Należy jednak podkreślić, że tendencja wzrostowa dla prognoz pozytywnych utrzymuje się już trzeci pomiar z rzędu - mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research.
Jednocześnie pogorszenia kondycji własnej firmy spodziewa się 12 proc. przedsiębiorców, kwartał wcześniej pesymistów było 20,3 proc. To spadek o 8,3 pkt. proc. Dobre nastroje w firmach nie korelują ze skłonnością do inwestycji. INDEX ZAIR obrazujący skalę zakupów prowadzonych przez firmy MŚP wyniósł w tym kwartale minus 72,5 pkt. i jest niższy o 8,1 pkt. wobec odczytu z poprzedniego kwartału.
Izabela Kerallczyk, Keralla Research

Presja na niższe ceny i tym samym niższe marże, o której informowali badani już w poprzednim odczycie spowodowały, że biznes w wielu branżach prowadzono niemal na progu rentowności, co działa hamująco na skłonność inwestycyjną.

Należy dodać, że wobec analogicznego okresu roku 2014 INDEX ZAIR jest również słabszy (aż o 14 pkt.), co wskazuje, że przedsiębiorcy w tym kwartale będą się koncentrować bardziej na generowaniu wyższego wolumenu sprzedaży, niż podnoszeniu konkurencyjności poprzez zakupy do firmy.
Co jednak istotne, spośród wszystkich wymienianych obszarów, w które inwestować planują badani, jedynie obszar zatrudnienia uzyskał lepszą wartość subindeksu, niż kwartał wcześniej (35,9 pkt. wobec poprzedniego 31,2 pkt.). Obszary pozostałe (jak np. inwestycje w kompetencje, inwestycje w maszyny i urządzenia, technologie, nieruchomości, samochody służbowe, a nawet w marketing i reklamę) mają aktualnie odczyty niższe, niż w pierwszym kwartale tego roku.

Napisz do autora: jakub.wolosowski@innpoland.pl