Która płeć jest bardziej przedsiębiorcza: kobiety czy mężczyźni? Naukowcy sprawdzili to wśród młodych
Która płeć jest bardziej przedsiębiorcza: kobiety czy mężczyźni? Naukowcy sprawdzili to wśród młodych Fot. Sebastiaan Ter Burg/http://bit.ly/1EmTw0d / CC-BY
Reklama.
Powyższe wnioski to efekt nowego międzynarodowego raportu „Przyszły potencjał – perspektywy GEM dotyczące przedsiębiorczości wśród młodzieży 2015”, który został wydany przez Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Okazuje się, że młodzież wykazuje znacznie wyższy poziom przedsiębiorczości, niż dorośli. W pięciu regionach świata młodzież jest statystycznie 1,6–krotnie bardziej skłonna niż osoby dorosłe, aby otworzyć własny biznes.
Najnowszy raport zawiera analizę danych zebranych między 2012 a 2014 rokiem, które pokazują co motywuje młodych przedsiębiorców oraz jakie czynniki mają wpływ na ich sukcesy lub porażki w aż pięciu regionach świata:
- w Afryce Subsaharyjskiej (SSA)
- na Bliskim Wschodzie i Afryce Północnej (MENA)
- w Południowej i Wschodniej Azji (S & EA)
- w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach (LAC)
- w krajach kultury europejskiej (European culture countries - ECC)
Mike Herrington, GEM

Bezrobocie, które w głównej mierze dotyczy młodzieży, jest jednym z najważniejszych światowych problemów. Sytuacja młodzieży na rynku pracy pogorszyła się z powodu kryzysu finansowego i globalnego spowolnienia gospodarczego. Wspieranie przedsiębiorczości wśród młodzieży jest zatem bardzo istotne, w celu zintegrowania młodych z rynkiem pracy i odpowiedniego wykorzystania ich potencjału, a tym samym zapewnienia wzrostu gospodarczego.

Młodzież aktywniejsza niż dorośli
Głównym autorem raportu jest profesor Wydziału Przedsiębiorczości i Zarządzania z Uniwersytetu Południowej Danii – Thomas Schott. Zauważa on, że we wszystkich regionach świata młodzież jest zazwyczaj bardziej aktywna w rozpoczęciu nowego biznesu niż dorośli.
Jednakże, badania pokazały, że niewiele firm zakładanych przez młodych tworzy nowe miejsca pracy. Aż 73 proc. firm założonych i prowadzonych przez osoby do 24 roku życia to działalność jednoosobowa.
Dodatkowo, działalności gospodarcze zakładane przez młodzież mają mniejsze szanse na przetrwanie w przeciągu pierwszych trzech i pół roku od założenia, niż firmy, które zostały założone przez osoby po 34 roku życia. Te ostatnie mają 1,7-krotnie większy wskaźnik przetrwania na starcie.
Młodzi mężczyźni są 1,3 –krotnie bardziej skłonni do otworzenia biznesu niż młode kobiety i mają 1,6-krotnie większe szanse na to, że ich firma przetrwa na rynku. Firmy zakładane przez młodych mężczyzn tworzą statystycznie dwa razy więcej miejsc pracy dla przynajmniej pięciu osób, w porównaniu do firm zakładanych przez kobiety.
Na świecie biznes robią inaczej
Raport pokazuje również znaczące różnice w przedsiębiorczości pomiędzy młodzieżą pochodzącą z różnych regionów świata. 52 proc. młodych z regionu Afryki Subsaharyjskiej wyraża zamiar założenia firmy, do czynu przechodzi 28 proc., podczas gdy w krajach „kultury europejskiej” (European culture countries - ECC) tylko 19 proc. młodzieży pragnie założyć biznes, a jedynie 8 proc. realizuje ten zamiar.
prof. Thomas Scott

Musimy znaleźć sposoby, aby wykorzystać motywacje młodych ludzi, którzy chcą rozpocząć działalność, a którym może brak pewnych umiejętności i kontaktów, aby to zrobić skutecznie.

Co wspiera, a co utrudnia drogę młodym przedsiębiorcom?
Jednym z szerszych ustaleń raportu było to, że istnieje silny związek między odpowiednim wykształceniem i „duchem” przedsiębiorczości. Coraz więcej młodych ludzi we wszystkich regionach posiada coraz lepsze wykształcenie, a specjalne zajęcia w tym kierunku są dwukrotnie częstsze niż w przypadku pokolenia ich rodziców.
Raport podkreśla, że mimo wszystko pozostaje jeszcze wiele do zrobienia, aby stworzyć sprzyjające warunki dla młodych przedsiębiorców na całym świecie, w szczególności w zakresie dostępu do finansowania i infrastruktury IT. Dane pokazują, że, na przykład internet jest bardzo słabo wykorzystywany jako przestrzeń handlu w regionie Afryki Subsaharyjskiej, gdzie jedynie 16 proc. młodzieży korzysta ze sprzedaży produktów lub usług w Internecie.
Global Entrepreneurship Monitor (GEM) zajmuje się studiowaniem przedsiębiorczości na całym świecie. GEM powstał w 1999 roku jako wspólny projekt między Babson College (USA) oraz London Business School (Wielka Brytania) i jest obecnie najbogatszym źródłem informacji na temat przedsiębiorczości w świecie, publikując szereg rocznych raportów o charakterze globalnym, krajowym oraz dotyczących specyficznej tematyki.