Kto jest lepszy w prowadzeniu biznesu: mężczyźni czy kobiety? Wyniki międzynarodowych badań pokazują, że wśród młodych osób niewielką przewagę mają mężczyźni. Są bardziej skłonni do otworzenia biznesu, mają większe szanse na to, że ich firma przetrwa na rynku, a do tego zatrudniają więcej osób.
Powyższe wnioski to efekt nowego międzynarodowego raportu „Przyszły potencjał – perspektywy GEM dotyczące przedsiębiorczości wśród młodzieży 2015”, który został wydany przez Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Okazuje się, że młodzież wykazuje znacznie wyższy poziom przedsiębiorczości, niż dorośli. W pięciu regionach świata młodzież jest statystycznie 1,6–krotnie bardziej skłonna niż osoby dorosłe, aby otworzyć własny biznes.
Najnowszy raport zawiera analizę danych zebranych między 2012 a 2014 rokiem, które pokazują co motywuje młodych przedsiębiorców oraz jakie czynniki mają wpływ na ich sukcesy lub porażki w aż pięciu regionach świata:
- w Afryce Subsaharyjskiej (SSA)
- na Bliskim Wschodzie i Afryce Północnej (MENA)
- w Południowej i Wschodniej Azji (S & EA)
- w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach (LAC)
- w krajach kultury europejskiej (European culture countries - ECC)
Młodzież aktywniejsza niż dorośli
Głównym autorem raportu jest profesor Wydziału Przedsiębiorczości i Zarządzania z Uniwersytetu Południowej Danii – Thomas Schott. Zauważa on, że we wszystkich regionach świata młodzież jest zazwyczaj bardziej aktywna w rozpoczęciu nowego biznesu niż dorośli.
Jednakże, badania pokazały, że niewiele firm zakładanych przez młodych tworzy nowe miejsca pracy. Aż 73 proc. firm założonych i prowadzonych przez osoby do 24 roku życia to działalność jednoosobowa.
Dodatkowo, działalności gospodarcze zakładane przez młodzież mają mniejsze szanse na przetrwanie w przeciągu pierwszych trzech i pół roku od założenia, niż firmy, które zostały założone przez osoby po 34 roku życia. Te ostatnie mają 1,7-krotnie większy wskaźnik przetrwania na starcie.
Młodzi mężczyźni są 1,3 –krotnie bardziej skłonni do otworzenia biznesu niż młode kobiety i mają 1,6-krotnie większe szanse na to, że ich firma przetrwa na rynku. Firmy zakładane przez młodych mężczyzn tworzą statystycznie dwa razy więcej miejsc pracy dla przynajmniej pięciu osób, w porównaniu do firm zakładanych przez kobiety.
Na świecie biznes robią inaczej
Raport pokazuje również znaczące różnice w przedsiębiorczości pomiędzy młodzieżą pochodzącą z różnych regionów świata. 52 proc. młodych z regionu Afryki Subsaharyjskiej wyraża zamiar założenia firmy, do czynu przechodzi 28 proc., podczas gdy w krajach „kultury europejskiej” (European culture countries - ECC) tylko 19 proc. młodzieży pragnie założyć biznes, a jedynie 8 proc. realizuje ten zamiar.
Co wspiera, a co utrudnia drogę młodym przedsiębiorcom?
Jednym z szerszych ustaleń raportu było to, że istnieje silny związek między odpowiednim wykształceniem i „duchem” przedsiębiorczości. Coraz więcej młodych ludzi we wszystkich regionach posiada coraz lepsze wykształcenie, a specjalne zajęcia w tym kierunku są dwukrotnie częstsze niż w przypadku pokolenia ich rodziców.
Raport podkreśla, że mimo wszystko pozostaje jeszcze wiele do zrobienia, aby stworzyć sprzyjające warunki dla młodych przedsiębiorców na całym świecie, w szczególności w zakresie dostępu do finansowania i infrastruktury IT. Dane pokazują, że, na przykład internet jest bardzo słabo wykorzystywany jako przestrzeń handlu w regionie Afryki Subsaharyjskiej, gdzie jedynie 16 proc. młodzieży korzysta ze sprzedaży produktów lub usług w Internecie.
Global Entrepreneurship Monitor (GEM) zajmuje się studiowaniem przedsiębiorczości na całym świecie. GEM powstał w 1999 roku jako wspólny projekt między Babson College (USA) oraz London Business School (Wielka Brytania) i jest obecnie najbogatszym źródłem informacji na temat przedsiębiorczości w świecie, publikując szereg rocznych raportów o charakterze globalnym, krajowym oraz dotyczących specyficznej tematyki.
Bezrobocie, które w głównej mierze dotyczy młodzieży, jest jednym z najważniejszych światowych problemów. Sytuacja młodzieży na rynku pracy pogorszyła się z powodu kryzysu finansowego i globalnego spowolnienia gospodarczego. Wspieranie przedsiębiorczości wśród młodzieży jest zatem bardzo istotne, w celu zintegrowania młodych z rynkiem pracy i odpowiedniego wykorzystania ich potencjału, a tym samym zapewnienia wzrostu gospodarczego.
prof. Thomas Scott
Musimy znaleźć sposoby, aby wykorzystać motywacje młodych ludzi, którzy chcą rozpocząć działalność, a którym może brak pewnych umiejętności i kontaktów, aby to zrobić skutecznie.