
Najkrótsza definicja spotkań spod znaku TED? "Idee warte rozpowszechniania" - tak zresztą brzmi slogan tego fascynującego zjawiska. Z początkiem lat 90. spotkania dotyczyły stricte tematyki technologicznej, w końcu urządzano je w sąsiedztwie Doliny Krzemowej, w Monterey w Kalifornii. Z czasem profil TED uległ rozszerzeniu i dziś obejmuje setki kategorii. Jedną z najliczniej reprezentowanych jest biznes - w historii imprez odbyło się przynajmniej 5 przemówień, które powinien obejrzeć każdy przedsiębiorca.
REKLAMA
W dziale "biznes" umieszczono 287 "talków", w dziale "ekonomia" - 107, a wszystkie na swój sposób są wyjątkowe. TED-y gościły setki prominentnych mówców z całego świata, włączając Billa Clintona, Jane Goodall, Larry'ego Page'a, a także szereg noblistów.
Poniżej wybraliśmy 5 przemówień, które powinien obejrzeć każdy szef - a jeśli dodatkowo ma wspólnika, powinni zrobić sobie przerwę w pracy i zainwestować swoje najcenniejsze aktywa (czas!), by otrzymać solidną dawkę inspiracji.
Czynnik sukcesu i porażki
Bill Gros to tak zwany seryjny przedsiębiorca, który w ramach przedsięwzięcia IdeaLab uczestniczył w postaniu ponad 100 startupów. Niektóre z nich rozwinęły się do wielomiliardowych firm, inne - szybko upadły.
Gross postanowił podejść do tematu analitycznie i sumując porażki oraz sukcesy wskazał pięć czynników, które przesądzają o sukcesach startupów, wśród nich wyróżniając jeden, który ma największy wpływ na rozwój.
Jak rozwiązać trudny problem
Tom Wujec, autor książek, członek think-tanku i inkubatora w Dolinie Krzemowej Singularity University, a także menedżer w software house Autodesk w swoim wystąpieniu proponuje... nietypowe podejście do rozwiązywania złożonych problemów.
W ramach swojego projektu badawczego, na przestrzeni lat Wujec poprosił setki osób o narysowanie procesu robienia tostów. Choć brzmi to banalnie, po tej prelekcji nabiera zupełnie nowego sensu.
Współpraca - klucz do sukcesu
"Współpraca to klucz do sukcesu w każdej firmie" - wielokrotnie słyszałeś to zdanie, prawda? Cóż, David Grady w swoim TEDzie pokazuje, że coraz więcej dużych koncernów cierpi na SBA: Syndrom Bezmyślnej Akceptacji. Cóż, robienie wartościowych spotkań to - w czasach, gdy wszyscy walczą o naszą uwagę i koncentrację - bardzo trudna sprawa.
Grady przeprowadził eksperyment, który potwierdził jego teorię na temat SBA, a w powyższym wystąpieniu wyjaśnia, na czym polega problem i jak sobie z nim radzić, by nie tracić cennego czasu.
Śmierć i marketing
Ric Elias, CEO Red Ventures, firmy zajmującej się marketingiem, w ciągu 5-minutowej prezentacji opowiada o swoim wstrząsającym doświadczeniu, gdy z powodu katastrofy lotniczej otarł się o śmierć.
Wśród wniosków, jakie wyciągnął po tym przeżyciu, znalazły się wskazówki, które każdy pracujący na swój sukces przedsiębiorca powinien wziąć sobie do serca.
Pracuj jak ci wygodnie
Jason Fried, jeden z najsłynniejszych startupowców w branży, twórca 37signals, którego najgłośniejszym produktem jest narzędzie do współpracy, Basecamp. Fried stawia kontrowersyjną tezę, jakoby najmniej efektywnej pracy odbywało się... w pracy. A dokładnie - w biurach wszelkiego rodzaju. - Nie pracujesz cały dzień. Masz tylko "momenty", gdy to robisz - stwierdza. I konstatuje: ludzie będą najbardziej produktywni wtedy, gdy pozwoli im się decydować o miejscu, z którego chcą pracować, ponieważ nie wszyscy, a nawet - większość z nas - nie potrafi nie rozpraszać się przez 8 godzin w pracy.
Fried nie jest gołosłowny w swoich tezach - połowa z 35 pracowników, których zatrudnia, pracuje z różnych miejsc na świecie, włączając cofoundera firmy, spędzającego pół roku w Hiszpanii. Na ten temat szef 37 Signals napisał książkę, uznawaną za manifest pracy zdalnej.
