
Przed firmami zajmującymi się produkcją stoi coraz więcej wyzwań. W gospodarce rośnie znaczenie innowacji jako czynnika, który jest motorem napędowym dla rozwoju przedsiębiorstwa. Okazuje się, że coraz więcej z nich ma tego świadomość i prowadzi działania
REKLAMA
Jak pokazują najnowsze badania KPMG International „Global Manufacturing Outlook” połowa firm zajmujących się produkcją stawia innowacyjność jako swój strategiczny cel. Dla jednej trzeciej z nich to priorytet i mają jednocześnie świadomość tego, że dużym wyzwaniem jest poprawienie efektywności badań służących rozwojowi.
Firmy wydają coraz więcej na innowacyjność
Jeśli firma zajmująca się produkcją chce utrzymać się w wielkim wyścigu rynku kapitałowego musi stawiać na nowe produkty. Z danych z raportu wynika, że 74 proc. firm produkcyjnych deklaruje pragnienie przeznaczenia co najmniej 4 proc. rocznych przychodów przedsiębiorstwa na badania i rozwój oraz wdrożenie nowych produktów. To wzrost o 15 punktów procentowych w porównaniu z dwoma ostatnimi latami.
Jeśli firma zajmująca się produkcją chce utrzymać się w wielkim wyścigu rynku kapitałowego musi stawiać na nowe produkty. Z danych z raportu wynika, że 74 proc. firm produkcyjnych deklaruje pragnienie przeznaczenia co najmniej 4 proc. rocznych przychodów przedsiębiorstwa na badania i rozwój oraz wdrożenie nowych produktów. To wzrost o 15 punktów procentowych w porównaniu z dwoma ostatnimi latami.
Co zdaniem przedsiębiorców jest najważniejszym czynnikiem pchającym firmę ku wzrostowi? 48 proc. odpowiedziało, że to wdrażanie nowych technologii, 44 proc. wskazało, że to zwiększenie wydatków na badania i rozwój, zaś 36 proc. jest przekonanych, że nawiązywanie współpracy z innymi podmiotami w celu zwiększenia innowacyjności jest podstawą. Na czwartym miejscu wskazuje się wejście na nowe rynki zagraniczne – 34 proc., oraz rozwój kanałów dystrybucji – 33 proc.
Warto odnotować fakt, że coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na nawiązywanie współpracy z podmiotami zewnętrznymi. Nie mowa tu tylko o naukowcach, czy innych podmiotach gospodarczych. Ponad 80 proc. przebadanych firm stwierdziło, że zwiększa współpracę z dostawcami i klientami w celu zwiększenia rozwoju innowacji. 25 proc. respondentów stwierdziło, że robi to po to, by zwiększyć szybkość wprowadzania nowych rozwiązań, 25 proc. dla redukcji kosztów zaś 21 proc. z powodu dostępu do nowych technologii.
Innowacje po polsku
Jak podkreślają eksperci z polskiego oddziału KPMG trend ten jest wyraźny także w Polsce. W przeszłości źródłem wzrostu dla naszych firm były niskie koszty produkcji i siły roboczej, które pozwalały na stawanie w szranki z zachodnią konkurencją. Jeśli polskie firmy chcą się dalej rozwijać, to muszą postawić na badania i rozwojów i nowe rozwiązania w usługach i produktach. Im wcześniej tym lepiej, bo na tym obszarze rynku oczywiście też trwa zażarta konkurencja. Z zeszłorocznego badania KPMG przeprowadzonego na terenie Polski wynika, że połowa średnich i dużych przedsiębiorstw przemysłowych uznaje innowacyjność za swój strategiczny cel.
Jak podkreślają eksperci z polskiego oddziału KPMG trend ten jest wyraźny także w Polsce. W przeszłości źródłem wzrostu dla naszych firm były niskie koszty produkcji i siły roboczej, które pozwalały na stawanie w szranki z zachodnią konkurencją. Jeśli polskie firmy chcą się dalej rozwijać, to muszą postawić na badania i rozwojów i nowe rozwiązania w usługach i produktach. Im wcześniej tym lepiej, bo na tym obszarze rynku oczywiście też trwa zażarta konkurencja. Z zeszłorocznego badania KPMG przeprowadzonego na terenie Polski wynika, że połowa średnich i dużych przedsiębiorstw przemysłowych uznaje innowacyjność za swój strategiczny cel.
– W najbliższych latach szczególnie w Polsce firmy mają doskonałą sposobność zwiększenia swojej innowacyjności poprzez prowadzone prace B+R ze względu na dostępność grantów dofinansowujących tego typu prace. Granty są dostępne zarówno dla małych i średnich firm, jak i dużych przedsiębiorstw. Oczekuje się również wprowadzenia specjalnych zachęt podatkowych, stymulujących zwiększanie nakładów B+R w firmach – mówi dla PAP Kiejstut Żagun, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu ulg i dotacji w KPMG w Polsce.
Działania grantowe prowadzą w naszym kraju na wielu obszarach Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka, oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Zarówno dla małych, średnich jak i dużych firm. Przedsiębiorcy, którzy myślą o wprowadzaniu innowacji powinni dzięki unijnemu dofinansowaniu powinni się pośpieszyć. Taka okazja jak mają ją teraz może się prędko nie powtórzyć.
Napisz do autora: jakub.wolosowski@innpoland.pl