Zygmunt Choreń to marka sama w sobie. Nazywany „ojcem żaglowców”, gdyż spod jego ręki wyszły projekty największych tego typu statków. Teraz jego firma projektuje największy żaglowiec na świecie, który powstaje w stoczni w Chorwacji. Tym samym Polak bije w własny rekord. Spod jego ręki wyszedł bowiem Royal Clipper - pięciomasztowiec wymieniany w księdze rekordów Guinnessa.
Choreń to prawie chodząca legenda w świecie żeglarzy. Nazwisko znane w każdej stoczni na świecie. Specjalista od budowania i projektowania. – To spod jego ręki wyszły projekty największych na świecie statków żaglowych, m.in. SV Royal Clipper, Fryderyk Chopin, STS Dar Młodzieży i pięć podobnych jednostek dla ZSRR. Jachty, które powstały dla Związku Radzieckiego do dziś są eksploatowane z wielkim powodzeniem i nie mają sobie równych – mówi Bogdan Sienkiewicz, rzecznik Biura Projektowania Statków Choreń Design & Consulting w rozmowie z portalem gospodarkamorska.pl. - Zygmunt Choreń jest po prostu najlepszy w swoim fachu, dlatego zamówienie na realizację tego przedsięwzięcia trafiło do jego pracowni – dodaje rzecznik.
Pięciomasztowiec rekordzista
Teraz biuro polskiego konstruktora projektuje największy yacht pasażerski na świecie. Będzie to pięciomasztowiec, który na swoim pokładzie zmieści 300 pasażerów i prawie 140 osób obsługi. Dla gości przeznaczone są cztery bary, trzy baseny, jadalnia, biblioteka, i platformy sportów wodnych i spa. Jednostka jest wzorowana na statku France II, zbudowanego w roku 1911, który w czasach swojej świetności był największym w historii żaglowcem świata.
- Nowy żaglowiec będzie repliką France II, wymiary też będą zbliżone, pozwoliliśmy sobie jednak na wprowadzenie pewnych udoskonaleń i funkcji, które uczynią tę jednostkę najwspanialszym pasażerskim żaglowcem na morzu – twierdzi Mikael Krafft, założyciel i właściciel Star Clippers, firmy, która jest armatorem.
Księga Rekordów Guinnesa
Choreń nie bez powodu zwany jest „ojcem żaglowców". To on stał za konstrukcją między innymi Oceanii, trójmasztowca należącego do Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk, który jest obecnie największym polskim instytutem badającym problemy fizyki, chemii, biologii i ekologii morza.
Spod jego ręki wyszedł też SV Royal Clipper – pięciomasztowa fregata (pasażerski wycieczkowiec żaglowy), której kadłub zbudowano w Stoczni Gdańskiej pod nazwą "Gwarek". Obecnie jest to największy żaglowiec na świecie wymieniony w Księdze Rekordów Guinnessa. Nie mówiąc już o Estelle, która jest największym żaglowcem użytkowanym jako statek handlowy w Europie.
Gdańskie korzenie
Biuro Projektowania Statków Choreń Design & Consulting powstało w 1992 roku. Na stałe zatrudnia 10 projektantów wywodzących się głównie z Biura Konstrukcyjnego Stoczni Gdańskiej oraz, w zależności od potrzeb, ok. 20 konstruktorów. Właściciel firmy jest absolwentem Politechniki Gdańskiej i Leningradzkiego Instytutu Budowy Okrętów, żeglarzem (kapitan jachtowy); Należy do Bractwa Kaphornowców; pracownik Politechniki Gdańskiej (1965–1968), a następnie biura konstrukcyjnego Stoczni Gdańskiej.