Z firmami, które chcą się rozwijać, jest jak z ludźmi, którzy chcą schudnąć lub rzucić palenie. – Mają chęć, ale nie mają woli do wykonania najtrudniejszych rzeczy – pisze na swoim blogu Coelevate, Brian Balfrour, seryjny przedsiębiorca z Doliny Krzemowej. W swoim wpisie podzielił się powodami, dla których firmy nie radzą sobie z rozwojem. Rozwojem rozumianym w tym przypadku jako zwiększania skali swojego działania.
1. Nie skupiają się na retencji.
– Retencja to najtrudniejszy z kanałów do optymalizacji – pisze Balfour i jednocześnie zaznacza, że jest niezbędny do rozwoju. Retencja to wartość dotycząca użytkowników powracających do twojej usługi. Według ekspertów jest ważniejsza od „wirusowości”, czyli użytkowników, którzy masowo trafiają do usługi, ale tylko na krótki moment.
2. Podpisują się pod mantrą: „produkt jest najważniejszy”.
Powtarzanie, że „produkt jest najważniejszy” sprawia, że zespoły pracują nad większą ilością produktów zamiast skupiać się na rozwoju i poprawie tego, co już wypracowały. – W większości przypadków budowanie nowych produktów nie przekłada się na szybszy rozwój – pisze Balfour.
3. Szukają cudownego środka.
Niektórym firmom wydaje się, że jest jeden cudowny sposób, jedna sztuczka czy taktyka, która rozwiąże wszystkie problemy związane z rozwojem. W rezultacie nie skupiają się na wszystkich małych rzeczach, które prowadzą do rozwoju.
4. Nie koncentrują się.
Większość firm zajmując się rozwojem próbuje wielu rzeczy naraz zamiast skupić się na jednym rozwiązaniu. Trudniej skoncentrować się na jednej rzeczy, ale przynosi to lepsze efekty. – większość firm, które odniosły sukces, zwiększa skalę działania wykorzystując do tego jeden kanał – pisze Balfour.
5. Nie inwestują wystarczająco w dane i statystyki.
Skupianie się na danych i statystykach wykracza poza wpisanie po prostu kilku rzeczy do Mixpanelu. Trzeba zainwestować dużo czasu. Musisz poświęcić się danym. Praca ze statystykami może sprawiać wrażenie, jakbyś nie pracował nad produktem. W wyniku, często zostaje zaniedbywana w porównaniu z tworzeniem nowych funkcji. Nie możesz postrzegać czasu poświęconego na pracę z danymi jako odcinania się od tworzenia rzeczy. Musisz patrzeć na to, jak na proces, który pozwoli ci tworzyć odpowiednie rzeczy.
6. Nie prowadzą doświadczeń... wielu doświadczeń.
By rozwiązać problemy związane z rozwojem i zwiększaniem skali swojej pracy, należy prowadzić wiele doświadczeń i próbować nowych rzeczy. – Każdy eksperyment jest nauką – pisze Balfour.
7. Nie wgryzają się w naturę działania i nie uczą się.
Zespoły, które prowadzą eksperymenty często nie dochodzą później do tego, czemu coś miało miejsce. Trzeba rozgryźć dlaczego coś się wydarzyło i nie ważne, czy eksperyment się udał czy nie.
8. Nie zwiększają wysiłków.
Niektóre zespoły, po osiągnięciu sukcesu z użyciem jednego kanału czy taktyki decydują próbować czegoś nowego. – Jeśli coś działa, RÓB TAK DALEJ, zanim zdecydujesz się spróbować czegoś nowego – pisze Balfour.
9. Nie poświęcają wzrostowi odpowiednich zasobów.
Niektórym firmom, zwłaszcza tym dużym i starym, zdarza się spróbować swoich sił w budowaniu wzrostu. Delegują następnie do tego jedną osobę, która ma zająć się całym procesem. Wzrost wymaga skupienia, poświęcenia i połączenia inżynierii, designu, danych i umiejętności marketingowych. Wymaga to pracy całego zespołu oddanego właśnie temu procesowi.
10. Nie zmieniają się i nie adaptują.
Firmy przechodzą przez trzy fazy: trakcji, przejścia i rozwoju (wzrostu). To, co sprawia, że idzie ci świetnie w fazie trakcji, nie jest tym samym, co potrzebne jest do sukcesu w fazie rozwoju. Ludzie, procesy, sposób myślenia, i inne muszą zmieniać się wraz z przejściem produktu i firmy przez te fazy. Sztuczką jest wykorzystanie tego, co wcześniej przyniosło sukces, do napędzenia przyszłego sukcesu.
Pojęcia stojące za rozwojem są o wiele prostsze niż zdaje sobie z tego sprawę większość ludzi. Tak jak z większością spraw, to wykonanie jest ciężkim zadaniem. Czytaj więcej