Polska konstrukcja ma być najtańsza na świecie. W Wielkiej Brytanii taki wózek kosztuje pięć tysięcy funtów.
Polska konstrukcja ma być najtańsza na świecie. W Wielkiej Brytanii taki wózek kosztuje pięć tysięcy funtów. Fot. Materiały producenta

Dla laika wózek dźwigniowy dla niepełnosprawnych, nie różni się na pierwszy rzut oka niczym szczególnym od tych, które widuje się na co dzień. Inżyniersko jest to jednak małe dzieło sztuki. Piekielnie drogie. W Wielkiej Brytanii, jedynym kraju w Europie, który produkuje te pojazdy, tego rodzaju konstrukcja kosztuje około pięciu tysięcy funtów. Na świecie liczą się też producenci amerykańscy. Polska konstrukcja ma być o wiele tańsza.

REKLAMA
– Tych wózków nie można zobaczyć na polskich ulicach. Nie ma ich po prostu. Najbliższa firma, która je produkuje jest w Wielkiej Brytanii a koszt takiego urządzenia do pięć tysięcy funtów – mówi w rozmowie z INNpoland Krzysztof Fiok, kierownik budowy projektu „Dźwigniowe wózki inwalidzkie dla osób niepełnosprawnych” finansowanego w ramach puli Innotech 3 z NCBiR. Wózek buduje konsorcjum Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej z firmą GTM Mobil. W ostatnich dniach jeden z prototypów wózka odbywa swoje pierwsze testy. Napędzany jest poprzez dźwignie z wykorzystaniem siły mięśni człowieka.
Rozwiązania i innowacje
– Sama idea nie jest nowa. Pierwsze tego typu pomysły powstały już w latach sześćdziesiątych w USA. Od tego czasu koncepcji na tego rodzaju konstrukcje pojawiło się milion. Nie dam sobie uciąć głowy, że te elementy które wykorzystujemy w swojej pracy, nie są powieleniem pewnych rozwiązań technicznych, które już istnieją. Wszystko okaże się, kiedy będziemy patentować pomysły w urzędzie. Nie ma jednak wątpliwości, że to innowacyjna konstrukcja – podkreśla Krzysztof Fiok.
Ma być sukces komercyjny
Dodaje, że tego rodzaju konstrukcja, musi spełniać pewne wykluczające się kryteria. – Inny teoretycznie powinien być wózek do poruszania się po domu a jeszcze inne kryteria powinien spełniać taki, który niepełnosprawny może załadować samodzielnie do samochodu. Nikogo nie stać na dwa tego rodzaju wózki i wszystko to trzeba w jakiś sposób pogodzić. Nasz będzie nadzwyczaj prosty w konstrukcji i najtańszy. To przekuje się w sukces komercyjny – mówi z przekonaniem.
W realizacji projektu czynny udział biorą osoby młode – pracownicy i studenci Politechniki Warszawskiej Wydziału Transportu oraz Wydziału SiMR. Zespół projektowy korzysta także z bezcennego doświadczenia osób niepełnosprawnych korzystających na co dzień z wózków inwalidzkich i równocześnie będących pracownikami firmy GTM Mobil. Projekt powstaje w Zakładzie Teorii Konstrukcji Urządzeń Transportowych Politechniki Warszawskiej.

Napisz do autora: dariusz.rembelski@innpoland.pl