Co zrobić ze złomem? Polacy znaleźli na to sposób. I wkurzyli tym ekologów

Organizacje ekologiczne z całego świata oskarżają PGŻ o złomowanie i zanieczyszczanie azjatyckich plaż.
Organizacje ekologiczne z całego świata oskarżają PGŻ o złomowanie i zanieczyszczanie azjatyckich plaż. Foto:youtube/Yanco57
Polska Żegluga Morska ma kłopot z ekologami i Europejskim Biurem Ochrony Środowiska. Firmie zarzuca się złomowanie statków bezpośrednio na azjatyckich plażach i zanieczyszczanie oceanu. Pod specjalnym listem skierowanym do PGŻ podpisało się 160 organizacji ekologicznych.


Organizacje ekologiczne w tym Shipbreaking Platform skierowała do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska oraz przedstawicieli ministerstwa środowiska oraz MIiR list w którym wzywa rząd do podjęcia w trybie natychmiastowym koniecznych środków odnośnie praktyk recyklingu statków stosowanych przez PŻM.

– Statki ze względu na swój typ i rocznik, z pewnością zawierają znaczne ilości niebezpiecznych substancji, takich jak azbest czy toksyczne farby, określonych przez konwencję bazylejską jako odpady niebezpieczne – napisano w liście, pod którym podpisało się 160 organizacji ekologicznych z całego świata.

Tanie sprzedawanie

- Polska Żegluga Morska sprzedając statki za grosze pośrednikom, którzy później wysyłają je do Azji, ucieka od odpowiedzialności za ich złomowanie. Tymczasem w polskich stoczniach, w które niemało inwestuje się m.in. z pieniędzy publicznych, mamy warunki i wykwalifikowane kadry, które pozwalają na złomowanie tych jednostek w sposób niezagrażający środowisku. Surowce wtórne ze sprzedaży złomu mogłyby być ponownie wykorzystane w Polsce. Byłby to krok ku gospodarce o obiegu zamkniętym – mówi Piotr Barczak, koordynator polityki ds. odpadów w Europejskim Biurze Ochrony Środowiska.



Złomowanie na plażach
Chodzi o demontaż statków bezpośrednio na azjatyckich plażach. Zdaniem ekologów wszystkie zanieczyszczenia pochodzące z jednostek spływają do oceanu. W tym roku trzy statki PŻM, w tym dwa masowce: Armia Ludowa oraz Polska Walcząca, które trafiły na plażę w Bangladeszu. Według danych Shipbreaking Platform w ciągu ostatnich sześciu lat, PGŻ zezłomowała w ten sposób 13.
Co na to PGŻ?e
Polska Żegluga Morska twierdzi, że to nieprawda. - Jesteśmy firmą żeglugową i nie zajmujemy się złomowaniem statków. Nasze stare jednostki wystawiamy po prostu na sprzedaż. Nabywają je firmy skupujące stary tonaż i nie mamy żadnego wpływu na to, jaki sposób złomowania one wybiorą – twierdzi w rozmowie z portalmorski Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM. W drugim kwartale 2015 roku na świecie sprzedano na złom 213 dużych komercyjnych statków wycofanych z eksploatacji, w tym 136 zakończyło żywot na plażach Azji Południowej.


Napisz do autora: dariusz.rembelski@innpoland.pl

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Unia Europejska zgodnie ustanowiła ramy umożliwiające karanie za dokonanie cyberataków zagrażających poszczególnym państwom.

Anna SzubertAnna Szubert

1 czerwca w Hali Expo w Łodzi odbędzie się siódma edycja pokazu polskich projektantów Marka Wspiera Markę. To wydarzenie wyjatkowe na skalę Polski.

Igor IluninIgor Ilunin

Nasze samochody jeszcze nie jeżdżą samodzielnie. Na pewno też nie latają. Ale postęp technologiczny ostatnich kilku lat jest zadziwiający.