Polska Żegluga Morska ma kłopot z ekologami i Europejskim Biurem Ochrony Środowiska. Firmie zarzuca się złomowanie statków bezpośrednio na azjatyckich plażach i zanieczyszczanie oceanu. Pod specjalnym listem skierowanym do PGŻ podpisało się 160 organizacji ekologicznych.
Organizacje ekologiczne w tym Shipbreaking Platform skierowała do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska oraz przedstawicieli ministerstwa środowiska oraz MIiR list w którym wzywa rząd do podjęcia w trybie natychmiastowym koniecznych środków odnośnie praktyk recyklingu statków stosowanych przez PŻM.
– Statki ze względu na swój typ i rocznik, z pewnością zawierają znaczne ilości niebezpiecznych substancji, takich jak azbest czy toksyczne farby, określonych przez konwencję bazylejską jako odpady niebezpieczne – napisano w liście, pod którym podpisało się 160 organizacji ekologicznych z całego świata.
Tanie sprzedawanie
- Polska Żegluga Morska sprzedając statki za grosze pośrednikom, którzy później wysyłają je do Azji, ucieka od odpowiedzialności za ich złomowanie. Tymczasem w polskich stoczniach, w które niemało inwestuje się m.in. z pieniędzy publicznych, mamy warunki i wykwalifikowane kadry, które pozwalają na złomowanie tych jednostek w sposób niezagrażający środowisku. Surowce wtórne ze sprzedaży złomu mogłyby być ponownie wykorzystane w Polsce. Byłby to krok ku gospodarce o obiegu zamkniętym – mówi Piotr Barczak, koordynator polityki ds. odpadów w Europejskim Biurze Ochrony Środowiska.
Złomowanie na plażach
Chodzi o demontaż statków bezpośrednio na azjatyckich plażach. Zdaniem ekologów wszystkie zanieczyszczenia pochodzące z jednostek spływają do oceanu. W tym roku trzy statki PŻM, w tym dwa masowce: Armia Ludowa oraz Polska Walcząca, które trafiły na plażę w Bangladeszu. Według danych Shipbreaking Platform w ciągu ostatnich sześciu lat, PGŻ zezłomowała w ten sposób 13. Co na to PGŻ?e
Polska Żegluga Morska twierdzi, że to nieprawda. - Jesteśmy firmą żeglugową i nie zajmujemy się złomowaniem statków. Nasze stare jednostki wystawiamy po prostu na sprzedaż. Nabywają je firmy skupujące stary tonaż i nie mamy żadnego wpływu na to, jaki sposób złomowania one wybiorą – twierdzi w rozmowie z portalmorski Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM. W drugim kwartale 2015 roku na świecie sprzedano na złom 213 dużych komercyjnych statków wycofanych z eksploatacji, w tym 136 zakończyło żywot na plażach Azji Południowej.