Wnętrze jednego z modeli lokomotywy powstałej w zakładach Newagu.
Wnętrze jednego z modeli lokomotywy powstałej w zakładach Newagu. Fot. Materiały prasowe
Reklama.
Innowacja na szynach
Aktualnie w Europie do wielotonowego transportu towarów używa się składów prowadzonych przez dwie lokomotywy 4-osiowe. Jest to jednak rozwiązanie bardzo kosztowne oraz uciążliwe dla środowiska. Niestety dotychczas na rynku kolejowym brak jest lokomotywy wielosystemowej zdolnej do przewozów tak ciężkich ładunków.
Dlatego firma Newag najpierw opracuje prototyp, a następnie przeprowadzi testy walidacyjne w celu stworzenia 6-osiowej lokomotywy wielosystemowej. Jeżeli projekt zakończy się powodzeniem, będzie to pierwszy tego typu innowacyjny pojazd na rynku kolejowym w Europie. Tym bardziej spółka liczy więc, że będzie się cieszył dużym zainteresowaniem nabywców.
Realizacja inwestycji dofinansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju kwotą ponad 10,8 mln zł z programu Demonstrator realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (POIG).
Tradycja i impuls na przyszłość
Zakłady Newagu w Nowym Sączu powstały w 1876 roku i początkowo remontowano tu składy pociągów na potrzeby kolei Cesarstwa Austro-Węgier. Obecnie firma zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawą taboru kolejowego w Polsce. Posiada również w swoim składzie Centrum Kompetencji Pojazdów Szynowych w Gliwicach.
Newag stawia również nacisk na badania i rozwój. W tym celu m.in. firma podpisała ostatnio umowę o współpracy z Politechniką Krakowską. W jej ramach wspólnie z uczelnią będzie dążyć do wykształcenia wykwalifikowanych inżynierów zdolnych tworzyć innowacyjne produkty.
Pod koniec sierpnia Newag pobił swój rekord prędkości. Na Centralnej Magistrali Kolejowej pomiędzy Psarami a Górą Włodowską pociąg Impuls 45WE wyprodukowany na zlecenie Kolei Mazowieckich pojechał zprędkością 226 kilometrów na godzinę. Od 2013 roku spółka jest również notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl