
Polska firma Fusioncopter pracuje nad stworzeniem innowacyjnego dwusilnikowego wiatrakowca (wiropłatu), którym będą mogły latać jednocześnie cztery osoby, a docelowo nawet piątka pasażerów.
REKLAMA
Komfort i bezpieczeństwo
Jak tłumaczą twórcy, Fusioncopter FC-4 to wiropłat unikalny – pierwsza dwusilnikowa, czteroosobowa konstrukcja tak zaawansowana technicznie na świecie przeznaczona do powszechnego, cywilnego użytku. Tajemnica jej innowacyjności tkwi m.in. w wyposażeniu w dwa silniki. Takie rozwiązanie ma zapewnić zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort lotu pasażerów.
Jak tłumaczą twórcy, Fusioncopter FC-4 to wiropłat unikalny – pierwsza dwusilnikowa, czteroosobowa konstrukcja tak zaawansowana technicznie na świecie przeznaczona do powszechnego, cywilnego użytku. Tajemnica jej innowacyjności tkwi m.in. w wyposażeniu w dwa silniki. Takie rozwiązanie ma zapewnić zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort lotu pasażerów.
Wiatrakowiec jest w stanie wylądować z wyłączonym napędem na ziemi, ale taka sytuacja jest związana z ogromnym stresem zarówno dla pilota, jak i pasażerów. Aby więc zaoszczędzić im tak ekstremalnych doznań, konstruktorzy postanowili wyposażyć maszynę w podwójny napęd – dwa certyfikowane i sprawdzone na rynku silniki Rotax 912. Dodatkowo posiadają elektryczne wspomaganie pracy wirnika głównego w fazie startu i lądowania.
Konstruktorzy zastosowali także w wiatrakowcu napęd pchający. Dzięki temu w przypadku awarii zostało zminimalizowane ryzyko zranienia załogi przez śmigła, ponieważ znajdują się one w znacznej odległości od kabiny pasażerskiej. Takie rozwiązanie w przypadku kłopotów z funkcjonowaniem jednego z silników ułatwia również pilotowi właściwą reakcję.
Wiatrakowiec został wyposażony również w fotele, które przeszły z zapasem warunki drastycznych testów zderzeniowych – tak jak ma to miejsce w przypadku dużych śmigłowców. Dodatkowo pokrycia silników przeszły próby niepalności na wypadek pożaru.
Skrócenie drogi startu i lądowania
Głównym celem konstruktorów będzie stworzenie demonstratora, aby w fazie testów skrócić drogę startu oraz lądowania wiatrakowca. Ma w tym pomóc stopniowe zmniejszanie wagi maszyny – na początku ma ona wahać się od 1000 do 1100 kg, a docelowo jej zasięg ma wynosić 1000 kilometrów.
Głównym celem konstruktorów będzie stworzenie demonstratora, aby w fazie testów skrócić drogę startu oraz lądowania wiatrakowca. Ma w tym pomóc stopniowe zmniejszanie wagi maszyny – na początku ma ona wahać się od 1000 do 1100 kg, a docelowo jej zasięg ma wynosić 1000 kilometrów.
Projekt wsparło Narodowe Centrum Badań i Rozwoju kwotą ponad 3,9 mln zł z programu Demonstrator w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny rozwój (POIR).
Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl
