Dell kupił właśnie firmę EMC, która zajmuje się systemami zarządzania i przechowywania danych, za 67 miliardów dolarów. To rekordowa suma. Jeden z największych światowych producentów sprzętu komputerowego przebił w ten sposób lidera, czyli HP, które w 2001 roku kupiło Compaq. Jeśli uwzględnimy inflację i policzymy sprzedaż w „tegorocznych dolarach”, to okaże się, że Dell za EMC zapłacił dwa razy więcej niż wspomniane HP za Compaq.
Wielomiliardowe przejęcia wiążą się z ogromnym ryzykiem. Zawsze istnieje prawdopodobieństwo, że zakup po prostu się nie opłaci, a historia ma wiele takich właśnie przykładów. Nic dziwnego, że wiele osób podchodzi ostrożnie do najnowszej fuzji na technologicznych rynku.
Business Insider zauważa, że większe przejęcie do tej pory dotyczyło AOL i Time Warner w 2001 roku. Fuzja dostawcy usług internetowych (AOL) i medialnego giganta (Time Warner) kosztowała pierwszą spółkę 162 miliardy dolarów w przeliczeniu na dzisiejsze stawki. Chwilę później nastąpiło pęknięcie bańki dotcomów i nadszedł kryzys internetowych biznesów. Wartość akcji obu spółek poszybowały w dół, a po pewnym czasie mówiło się o fuzji jako o największej biznesowej porażce ostatnich lat. Połączenie AOL i Time Warner nie pojawiło się na wykresie, bo ta druga firma jest spółka medialną, a nie technologiczną.
Pozostałe wielkie fuzje również nie kończyły się najlepiej dla poszczególnych stron. Połączenie z Compaqiem doprowadziło HP do wielu problemów. Stracili na tym zarówno inwestorzy, jak i pracownicy. Do tej pory firma zwalnia osoby z zespołów i oddziałów powstałych po połączeniu. Jednym ze skutków było w końcu zwolnienie ówczesnej prezes HP, Carly Fioriny.
Google zapłaciło za Motorolę w 2012 roku blisko 13 miliardów dolarów. Po dwóch latach amerykański gigant sprzedał producenta telefonów chińskiemu Lenovo za 2,9 miliarda. Nawet biorąc pod uwagę to, że Google zachował większość patentów Motoroli, to liczby nie pozostawiają złudzeń – firma mocno na tym straciła.
W 2014 roku głośno było z kolei o zakupie WhatsApp przez Facebooka za, bagatela, 19 miliardów dolarów. Wciąż jest za wcześnie, by stwierdzić jak ten zakup opłacił się firmie Marka Zuckerberga, ale logicznie wpisuje się w facebookowe zakupy ostatnich lat. Dla przypomnienia, firma kupiła jeszcze Instagram i Oculusa.