
Ostatnio w internecie jeden z ojców opisał perypetie swojego syna na lekcji informatyki. Czwartoklasista dostał pałę z zajęć komputerowych. Dlaczego? Bo nie potrafił wymienić rodzajów systemów operacyjnych DOS i rodziny Windowsa. A przecież, jak podkreśla ojciec, młody doskonale radzi sobie z komputerem. Potrafi znajdować i podłączać wi-fi, korzystać z "Jak dojadę", sporządzać notatki czy użyć Google.
Eksperci są świadomi, że polska szkoła nie radzi sobie z nowymi technologiami. Nie potrafią jednak zaproponować żadnej recepty, która rozwiązałaby ten problem. W raporcie „Jak będzie zmieniać się edukacja?” (przygotowanym przez Instytut Obywatelski, think-thank Platformy Obywatelskiej) Witold Kołodziejczyk i Marcin Polak diagnozują problemy polskiej szkoły i wyliczają szereg kolejnych wyzwań, które przed nią stoją. Od dostosowania edukacji do zmieniającego się rynku pracy przez dopasowanie programu nauczania do współczesnego świata aż po ukierunkowanie szkoły na potrzeby dzisiejszych nastolatków. Autorzy podkreślają również, że nauczenie nastolatków umiejętnego posługiwania się nowymi technologiami jest najważniejszym wyzwaniem. Eksperci nie dają jednak żadnej konkretnej odpowiedzi, jak to zrobić. W konkluzji raportu czytamy raczej same ogólniki.
Edukacja informacyjna i wykorzystanie technologii informacyjno‑komunikacyjnej w polskich szkołach powinny przestać być eksperymentem, a stać się głównym nurtem zintegrowanym z edukacją przedmiotową. Czas skończyć z zamykaniem na klucz pracowni komputerowych w szkołach, bezsensownym zakazywaniem używania komórek, smartfonów i jakichkolwiek innych urządzeń mobilnych, WiFi zarezerwowanym tylko dla dyrektora szkoły i wybranych nauczycieli. Zmiana powinna nastąpić przede wszystkim na poziomie praktyki nauczania i objąć wszystkie przedmioty szkolne. Niezbędne jest zapewnienie szybkiego internetu w szkołach i jego dostępności w formie bezprzewodowej dla wszystkich uczniów i nauczycieli
Podobnego zdania jest Bianka Siwińska, redaktorka naczelna magazyny "Perspektywy". W przeciwieństwie do innych specjalistów daje ona jednak bardziej konkretne odpowiedzi.
Napisz do autora: michal.budzynski@innpoland.pl