
Reklama.
Najpierw słuchać, potem mówić
Ten stan rzeczy ma zmienić zakończony projekt Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach pt. „Jak rozmawiać żeby dobrze leczyć?” W jego ramach odbył się cykl warsztatów komunikacji i staży dla przyszłych lekarzy, w czasie których studenci kierunków medycznych mogli w praktyce ćwiczyć umiejętności rozmowy z pacjentami. Takich jak efektywne słuchanie, umiejętna współpraca z pacjentem, komunikacja niewerbalna czy czytelne przekazywanie informacji oraz instrukcji.
Ten stan rzeczy ma zmienić zakończony projekt Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach pt. „Jak rozmawiać żeby dobrze leczyć?” W jego ramach odbył się cykl warsztatów komunikacji i staży dla przyszłych lekarzy, w czasie których studenci kierunków medycznych mogli w praktyce ćwiczyć umiejętności rozmowy z pacjentami. Takich jak efektywne słuchanie, umiejętna współpraca z pacjentem, komunikacja niewerbalna czy czytelne przekazywanie informacji oraz instrukcji.
W projekcie uczestniczyli studenci ostatniego semestru studiów magisterskich na kierunku lekarskim prowadzonym na Wydziale Lekarskim w Katowicach oraz Wydziale Lekarskim z Oddziałem Lekarsko-Dentystycznym w Zabrzu. Konieczność organizacji tego typy zajęć potwierdzają liczne badania.
Lekarze chcą się sprawniej komunikować
Naczelna Izba Lekarska wspólnie z Polską Akademią Nauk przeprowadziły badania z których wynika, że zaledwie 8 proc. lekarzy do 35. roku życia swoje umiejętności komunikacyjne w relacji z pacjentem ocenia jako wysokie. Z kolei tylko 3 proc. respondentów ocenia, że potrafi sprawnie przekazywać trudne informacje oraz wspierać pacjentów i ich rodziny w traumatycznych sytuacjach. Natomiast aż 65 proc. medyków wyraża konieczność podniesienia swoich umiejętności w tym zakresie.
Naczelna Izba Lekarska wspólnie z Polską Akademią Nauk przeprowadziły badania z których wynika, że zaledwie 8 proc. lekarzy do 35. roku życia swoje umiejętności komunikacyjne w relacji z pacjentem ocenia jako wysokie. Z kolei tylko 3 proc. respondentów ocenia, że potrafi sprawnie przekazywać trudne informacje oraz wspierać pacjentów i ich rodziny w traumatycznych sytuacjach. Natomiast aż 65 proc. medyków wyraża konieczność podniesienia swoich umiejętności w tym zakresie.
Realizacja projektu była możliwa dzięki dofinansowaniu uzyskanemu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach kształci przyszłych lekarzy medycyny, dentystów, farmaceutów, analityków medycznych czy biotechnologów; a także specjalistów z zakresu zdrowia publicznego, medycyny ratunkowej, dietetyki, pielęgniarstwa, położnictwa, fizjoterapii czy kosmetologii.
Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl