Rzeszowska firma konstruuje nową przekładnię do silnika lotniczego, które poprawi jego pracę i obniży jego zużycie
Rzeszowska firma konstruuje nową przekładnię do silnika lotniczego, które poprawi jego pracę i obniży jego zużycie Fot. Franciszek Mazur / Agencja Gazeta

Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-Rzeszów" SA wspólnie ze spółką Hispano-Suiza, Instytutem Mechaniki Precyzyjnej w Warszawie i kilkoma publicznymi uczelniami na czele z Politechniką Warszawską i Krakowską realizuje projekt o nazwie „Zaawansowane techniki wytwarzania przekładni lotniczych – INNOGEAR”.

REKLAMA
Celem realizowanego projektu jest podniesienie parametrów pracy silnika turbinowego w stosunku do rozwiązań obecnie stosowanych w lotnictwie. Osiągnięciu tego celu ma służyć opracowanie przekładni napędu wentylatora. Ta z kolei przyczyni się do obniżenia zużycia paliwa przez silniki turbinowe o ok. 15%, redukcji emisji hałasu oraz obniżenia emisji dwutlenku węgla i tlenków azotu. W ostatecznym rachunku pozwoli to poprawić sprawność silnika i jego trwałość oraz obniżyć koszty wytwarzania.
Przekładnia napędu wentylatora, nad którą trwają prace konstrukcyjne, ma znaleźć zastosowanie w średnich i dużych silnikach wykorzystywanych w najpopularniejszych typach samolotów nowej generacji takich jak AIRBUS A320NEO.
Projekt przewiduje też wykonanie demonstratora technologii przekładni i przeprowadzenie badań z jego udziałem na stanowiskach testowych w celu weryfikacji założeń konstrukcyjnych.
Całkowity koszt realizacji projektu wyniósł 56 mln zł, z czego 28 mln zł pochodziło ze środków przyznanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach programu INNOLOT, stanowiącego ogniwo unijnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (POIG). Realizacja projektu zakończy się 30 czerwca 2018 roku.
PZL-Rzeszów" S.A. to renomowana i doświadczona firma zajmująca się od lat produkcją nie tyko części do silników , ale również ich pełną konstrukcją. Dzięki wsparciu NCBR przedsiębiorstwo liderowało też innemu przedsięwzięciu mającego na celu udoskonalenie silnika lotniczego w ramach projektu TEST.

Napisz do autora: dawid.wojtowicz@innpoland.pl