Firma PZL realizują innowacyjny projekt mający na celu łączenie elementów konstrukcji lotniczych za pomocą zatrzasków.
Firma PZL realizują innowacyjny projekt mający na celu łączenie elementów konstrukcji lotniczych za pomocą zatrzasków. Polskie Zakłady Lotnicze / http://www.pzlmielec.pl/
Reklama.
Projekt, któremu nadano nazwę BloStEr, zakłada opracowanie innowacyjnych połączeń mechanicznych, które mają w przyszłości zastąpić dotychczasowe rozwiązania techniczne w konstrukcjach lotniczych. Z jednej strony autorzy przedsięwzięcia dążą do zmniejszenia ilości elementów łączonych w statkach powietrznych, a z drugiej planują zredukować liczbę elementów złącznych wymaganych do połączenia tych struktur. Proponują „zatrzaskową” metodę ich łączenia tj. za pomocą zatrzasków czy klipów, bez użycia żadnych dodatkowych łączników typu nity, śruby czy klej.
Projektantom BloStEra przyświecają dwa cele. Po pierwsze, są przekonani, że proponowane przez nich rozwiązania przełożą się na produkcję bardziej integralnych części, co spowoduje obniżenie kosztów produkcji wszystkich konstrukcji lotniczych. Po drugie, zakładają, że dostępność tak połączonych elementów na rynku zaowocuje krótszym czasem montażu samolotów i innych statków powietrznych.
Koordynatorem projektu jest prof. dr. hab. inż. Tomasz Sadowski, kierownik Katedry Mechaniki Ciała Stałego na Wydziale Budownictwa i Architekty Politechniki Lubelskiej, który współpracował z wieloma zagranicznymi uczelniami m.in. z Uniwersytetem Oksfordzkim i Monachijskim Uniwersytetem Technicznym.
Całkowity koszt realizacji projektu wyniósł 13 mln zł, z czego 8 mln zł pochodziło ze środków przyznanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach programu INNOLOT, stanowiącego ogniwo unijnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (POIG). Termin zakończenia projektu wyznaczono na 30 listopada 2018 roku.
Polskie Zakłady Lotnicze to największe zakłady konstruujące samoloty w Polsce. Założono je w 1938 roku w Mielcu. Przez wiele lat stanowiły część Państwowych Zakładów Lotniczych, z chwilą przeprowadzenia restrukturyzacji w 1999 roku przeszły w prywatne ręce.
Obecnie pełny pakiet kontrolny nad PZL posiada spółka Sikorsky Aircraft Corporation - amerykański producent samolotów i śmigłowców, wykupiony w 2015 roku przez koncern Lokheed Martin. Współcześnie PZL produkuje w oparciu o własne plany konstrukcyjne trzy modele samolotów: M28, M28B BRYZA i M18 DROMADER.

Napisz do autora: dawid.wojtowicz@innpoland.pl