Piotr Wilam to kolejna osoba, którą nominujemy na Ambasadora Polskiej Przedsiębiorczości
Piotr Wilam to kolejna osoba, którą nominujemy na Ambasadora Polskiej Przedsiębiorczości Fot. You Tube / MediaFrame
Reklama.
Pierwsze pieniądze zarobił na słownikach
Piotr Wilam kończy filozofię na katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Następnie wyjeżdża do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczyna studia matematyczne na Oksfordzie. Jest początek lat 90, Polacy stawiają pierwsze kroki w wolnej rzeczywistości i coraz więcej z nich chce zdobywać wykształcenie. Piotr Wilam, z kolegą Tomkiem Klobuszem wyczuwają odpowiedni moment i wpadają na pomysł, by zacząć sprowadzać do kraju słowniki języka angielskiego z wysp. Na pierwsze dostawy zarabiają na tzw. saksach.
Pomysł odnosi duży sukces, a początkujący biznesmeni postanawiają rozwijać swoją działalność i do słowników dorzucają przewodniki. Niestety okazuje się, że rodacy nie chcą czytać w obcym języku. Jednak importerzy nie zamierzają się poddać i w odpowiedzi na reakcje rynku zakładają w 1994 roku wydawnictwo Pascal, w którym zajęto się tłumaczeniem zagranicznych pozycji turystycznych. Kolejny pomysł i kolejny sukces, Pascal staje się dominujący wśród turystycznych przewodników.
logo
Obecnie Piotr Wilam inwestuje w projekty z zakresu nowych technologii Fot. Mateusz Skwarczek / Agencja Gazeta
Interes się kręci, ale Piotr Wilam nie zamierza osiąść na laurach. Podczas studiów w Oksfordzie pracuje na nowoczesnym sprzęcie, a co najważniejsze ma dostęp do Internetu. Cały czas myśli więc o nowych technologiach, w których widzi przyszłość. Z tych rozważań w 1996 roku powstaje portal OptimusNet.pl, który jest katalogiem polskich stron.
Od słowników do własnego wydawnictwa
Po 1998 roku projekt rusza z kopyta, Wilam i Kolbusz łączą wydawnictwo Pascal i spółkę Optimus Pascal Multimedia, a z połączenia powstaje portal Onet.pl. Rozszerzają portal o dział z wiadomościami, biznesem, sportem itp.. Zespół pracowników powiększa się z 30 osób do 150. Piotr znów odnosi wielki sukces, jednak znów decyduje się na zmiany. W 2001 roku partnerzy biznesowi sprzedają swoje udziały koncernowi ITI, każdy z nich zarabia 25 milionów dolarów.
Piotr Wilam od teraz zamierza iść własną, biznesowa drogą. Po sprzedaży udziałów w Onecie wraca do Anglii, gdzie przez rok kształcił się w Londyńskiej szkole Business School. Zdobyta tam wiedza skłania go do nowego działania. Zarobione w Polsce miliony postanawia zainwestować w nowo powstające spółki, które opracowują innowacyjne rozwiązania. Piotr Wilam zostaje aniołem biznesu.
logo
Obecnie Piotr Wilam współpracuje z Markiem Kapturkiewiczem, z którym założył spółkę Innovation Nest, za pośrednictwem której wspierają rozwijające się polskie projekty Fot. TEDxKraków / http://bit.ly/1Nl6mn9 / CC BY-NC-ND 2.0
Anioł biznesu
Inwestuje w portal Grono.pl, na który przeznacza 3 miliony złotych w zamian za 30 proc. udziałów, które później odsprzedaje Intel Capital. Jednym z biznesów, w które inwestuje jest również internetowa księgarnia Merlin.pl. Pieniądze przeznacza nie tylko na działania związane z internetem. Finansowe cegiełki dorzuca do kanału „Kino Polska”, czy do firmy biotechnologicznej, która uruchamia produkcję nowoczesnej aparatury laboratoryjnej.
Obecnie Piotr Wilam współpracuje z Markiem Kapturkiewiczem, z którym założył spółkę Innovation Nest, za pośrednictwem której wspierają rozwijające się polskie projekty. Przy współpracy z Krajowym Funduszem Kapitałowym tworzą również fundusz inwestycyjny, którego łączny kapitał ma osiągnąć 40 mln złotych.
Projekty, w które inwestują to pomysły z zakresu nowych technologii i internetu. Skupiają się na pomysłach, które mogą osiągnąć sukces w ujęciu globalnym. Według Piotra Wilama rozwój technologii przekłada się na rozwój całej gospodarki i dlatego skupia się na wirtualnym świecie.

Nominacja za: inwestowanie w polskie projekty

Piotr Wilam swoją działalnością przyczynia się do rozwoju polskiej gospodarki. Daje możliwość zaistnienia młodym firmom, które nie posiadają wystarczającego kapitału, by móc samodzielnie osiągnąć sukces. Jest wizjonerem i ekspertem w kwestii nowych technologii, do tego posiada rozbudowaną siatkę kontaktów oraz nieocenioną umiejętność znajdowania rozwiązań w najtrudniejszych sytuacjach. Te cechy oznaczają pewny sukces dla osób wchodzących z nim we współpracę.

THINK BIG to program powstały z inicjatywy UPC Biznes, adresowany do mikro i małych przedsiębiorców z ambicjami globalnej ekspansji. To jeden z nielicznych konkursów w Polsce, którego adresatem są firmy, które działają już na rynku i mają konkretny pomysł na rozwój.
Obecnie trwa nabór do trzeciej edycji konkursu. Przedsiębiorcy z całej Polski mogą do 30 listopada zgłosić się do rywalizacji o finansowe i merytoryczne wparcie biznesu. Aplikacje przyjmowane są za pośrednictwem formularza, dostępnego na stronie internetowej www.thinkbig.upc.pl