Terminy, dzięki którym lepiej zrozumiesz branżę komputerową
Gra niezależna - potocznie nazywana grą indie lub indykiem. Tworzona przez niewielki zespół, czasem tylko jedną osobę. W przeciwieństwie do komercyjnych produkcji, charakteryzuje się eksperymentalnym podejściem zarówno do mechaniki, jak i oprawy audiowizualnej. Wzrost udziału dystrybucji cyfrowej w sprzedaży pozwolił na wybicie się niezależnych do szerokie grona odbiorców.
Kategoria AAA - w branży gier wideo oznacza tytuł, którego tworzenie wymaga wysokich nakładów, wsparcia najnowszej technologii w procesie tworzenia oraz dużego nakładu na jego promocję. Gry są tworzone przede wszystkim w celu osiągnięcia sukcesu komercyjnego. Tytułem z kategorii AAA jest "Wiedźmin II: Zabójcy królów",, którego koszt produkcji wyniósł około 30 milionów złotych.
Podczas gdy CD Projekt celuje w segment AAA, czyli tytuły wymagające wielomilionowych nakładów finansowych, 11 bit studios, po części z konieczności, wyspecjalizowało się w tworzeniu gier o ograniczonym budżecie. Trafiło przy tym zresztą na świetny czas – początek tej dekady rozpoczął się boomem na tworzenie gier przez niezależnych producentów. Gracze, zmęczeni wysokobudżetowymi produkcjami, które były wypuszczane taśmowo, zaczęli szukać bardziej niszowych produkcji wymagających od deweloperów kreatywnego podejścia zarówno do kwestii graficznych, jak również sposobu, w jaki rozgrywka przebiegała. W przeciwieństwie do mainstreamowych tytułów, twórcy indie lubili drażnić się z graczami i stawiać przed nimi wyzwania – albo wymagali zmiany starych nawyków, albo emocjonalnego zaangażowania w rozgrywkę, czegoś, o czym zapomnieli wielcy deweloperzy.
11 bit studios w liczbach
Rok założenia: 2009
Rok debiutu na giełdzie NewConnect: 2010
Liczba akcji serii A-E:2,2 miliona
Kapitał założycielski: 100 tysięcy złotych
Wartość rynkowa: 150 milionów złotych
Liczba pracowników:50
– This War of Mine było produkcją wyjątkową. Nie zamierzamy jednak tworzyć całej serii, to byłoby odcinanie kuponów – tłumaczy Grzegorz. – Do niektórych koncepcji pasuje ciągłe tworzenie kolejnych części, zwłaszcza tych, gdzie wojna jest ukazana infantylnie, typu biegnij, zastrzel kogoś, rzuć granat i ukryj się za murem. Jest jednak jakaś granica między rozrywką a poważnymi tematami. Nasza gra je poruszała, okazała się wielkim sukcesem, ale nie chcemy tego kontynuować, żeby gracze nie myśleli o nas, jako o zespole, który tworzy kolejne części dla kasy. Oczywiście że to jest ważne, ale jeśli człowiek skupi się tylko na pieniądzach, to szybko przestanie je zarabiać. My tworzymy gry, bo to lubimy, a pieniądze są skutkiem, nie przyczyną – podkreśla.
Polscy deweloperzy, o których warto wiedzieć
Techland- założony w 1991 roku, jeden z najstarszych obecnie istniejących deweloperów. Doceniony poza granicami Polski - ich seria gier o zombie Dead Island sprzedała się w liczbie 7,5 miliona kopii, natomiast seria gier akcji Call of Juarez w liczbie 3 milionów. Od 2013 roku studio posiada również swój oddział w Kanadzie.
CI GAMES- powstałe w 2002 roku przedsiębiorstwo zajmuje się produkcją oraz dystrybucją gier niezależnych na polskim rynku. Największym sukcesem studia jest gra Sniper: Ghost Warrior, która sprzedała się w ilości 5 i pół miliona egzemplarzy. CI GAMES jest również pierwszą polską firmą zajmującą się grami komputerowymi, notowaną na warszawskiej GPW.
Gameplay "This War of Mine", czyli jak wygląda największy hit studia
Napisz do autora: grzegorz.burtan@innpoland.pl