Wartość polskiego rynku budowlanego wyceniana jest na 47 mld euro. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2014 roku wydano 63104 pozwolenia na budowę domów. Na oficjalnej stronie GUS możemy również zajrzeć do publikacji “Budownictwo – Wyniki Działalności w 2013 r” z której wynika, że na przestrzeni ostatnich lat rozwój branży budowlanej w Polsce jest jak sinusoida – naprzemiennie przeplatają się okresy, kiedy wznosi się większą i mniejszą liczbę budynków. A w jakim okresie jesteśmy teraz?
Według Euroconstruct obecnie idziemy do góry, mało tego jesteśmy siódmym, co do wielkości, rynkiem budowlanym w całej UE i jednym z dwóch najszybciej rozwijających się. – Przewidujemy, że wzrost w latach 2016-2017 podwoi się i będzie wynosił rocznie ok. 8 proc., a może nawet do 9 proc. – mówi Mariusz Sochacki z Euroconstruct w wywiadzie dla Polskieradio.pl.
Polacy coraz chętniej się budują. Ale czy stawiając dom mogą wybierać polskie produkty? Okazuje się, że tak. Oto przegląd polskich firm produkujących elementy konstrukcji domu – od podłogi aż po dach.
Greinplast - ściany i elewacje
Budowę domu zaczyna się od wybrania projektu, przygotowania tony papierów i pozwoleń, dobrania odpowiednich rozwiązań i opracowania kosztorysu. Kiedy sprawy formalne są załatwione, a projekt wybrany czas na zorientowanie się na rynku w kwestii producentów materiałów budowlanych. Greinplast Sp. z o.o. z siedzibą w małej miejscowości Krasne koło Rzeszowa to rodzinna marka, która funkcjonuje na polskim rynku budowlanym od 1994 roku. W ofercie marki można znaleźć wszystko co ważne przy budowie m.in. materiały chemii budowlanej, produkty do malowania i wykańczania mieszkań i domów, a także systemy ociepleń, firma prowadzi sprzedaż w całym kraju.
– Mamy kontakt z firmami naszego pokroju we Francji, we Włoszech, w Niemczech, które nie są w żadnej dużej korporacji. Nie są to firmy międzynarodowe, lecz firmy, które zawsze wykazują pewną dynamikę. My jesteśmy właśnie taką firmą i taką chcemy zostać, czyli mieć ten kręgosłup i tożsamość. I to jest dowód na to, że nie ma potrzeby tej tożsamości sprzedawać w ramach jakiejś wielkiej organizacji. Oczywiście mamy propozycje, żeby sprzedać naszą markę, ale nie rozważamy jej pod żadnym kątem. Zachowanie tej tożsamości jest dla nas najważniejsze – mówił dla Biznesistyl.pl Robert Stefanowski, prezes Greinplastu.
Firma Geinplast wielokrotnie była nagradzana. Na swoim koncie ma m.in. tytuł Golden Euro w kategorii Nadzieja Polskiego Rynku 2008 i 2007, Złotą Statuetkę Przedsiębiorstwa Fair Play za rok 2007, tytuł Gazela Biznesu przyznany w 2005 przez Puls Biznesu za jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się firm.
Ferro - ciepło i woda
Jednym z kolejnych kroków jest zaplanowanie instalacji grzewczej i sanitarnej. Okazuje się, że i na tym polu mamy ciekawą, polską propozycję, o której usłyszeć można nie tylko w naszym kraju (u nas produkty Ferro dostępne są w każdym województwie). Grupa Ferro ze Skawiny koło Krakowa jest jednym z największych producentów armatury sanitarnej i instalacyjnej w Europie Środkowo-Wschodniej. Przedsiębiorstwo istnieje od 22 lat, powstawało jako mała, rodzinna firma, a obecnie, od 2010 roku, jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
– W Czechach mamy bardzo stabilną pozycję, mamy spółkę dystrybucyjną w Rumunii, na Słowacji i nowo otwartą na Węgrzech, która będzie rozwijała swoją sieć dystrybucji. Myślimy o zaistnieniu w kolejnych krajach Europy Zachodniej poprzez rozwój organiczny – mówiła agencji informacyjnej Newseria Biznes Aneta Raczek, prezes zarządu Ferro SA.
Marka Ferro również była wielokrotnie nagradzana, m.in. otrzymała medal Wart Swojej Ceny 2015, Rekomendację M jak mieszkanie 2014, Złoty Medal MUREXPO 2014, tytuł Ambasadora Polskiej Gospodarki 2013 czy wyróżnienie w Rankingu Forbes 2013 i Diament Forbesa 2013. Ferro to pierwsza firma w swojej branży, która otrzymała Certyfikat EU Ecolabel dla serii baterii oszczędzających wodę.
Oknoplast - okna i rolety
Dom już stoi, trzeba więc zastanowić się nad oknami. Z pomocą przyjdzie rodzinna firma Oknoplast z Krakowa, która istnieje od 1994 roku. Początkowo zatrudnionych w niej było 60 osób. Adam Placek, założyciel firmy wyczuł odpowiedni moment. Po 1989 roku wszyscy masowo wymieniali stare okna. Dla właściciela Oknoplastu była to pewnego rodzaju metafora – stare okna odeszły w zapomnienie wraz z PRL, robiąc miejsce nowym.
Mikołaj Placek, syn Adama i obecny prezes firmy, dba o to, by jego produkty były innowacyjne. Czasami zapędza się w swoich wizjach i mówi o ramach okiennych grubości iPada. Twierdzi, że dzięki najnowszym produktom inżynierii materiałowej jest to dziś możliwe. – Zawsze myślę jednak o ostatecznej cenie produktu, żeby nie był to mercedes dla nielicznych, ale porządny volkswagen dostępny dla każdego. Chcemy w najbliższych latach sprzedać milion jednostek za około 300 mln zł – mówił INNPoland Placek.
Oknoplast to kolejna polska firma wielokrotnie nagradzana. Niektóre z wyróżnień tylko z zakresu innowacji: Diament Stolarki, Ekskluzywna Stolarka VIP 2014 – innowacyjne certyfikowane okno PCV do domów pasywnych – projekt autorski, Top Builder 2014, Lider Nowych Technologii. Obecnie Oknoplast posiada 2400 salonów na terenie całej Polski i 10 różnych krajów, a od początku istnienia sprzedał około 4 miliony okien. Poza Oknoplastem na polskim rynku stolarki okiennej prężnie działają też: Dako, Drutex, Fakro czy Redan.
Gerda - drzwi i zamki
Mamy już okna, potrzebujemy więc i drzwi z mocnymi zamkami. Jeśli mówimy o kwestiach antywłamaniowych to mamy na myśli Gerdę. Firma powstała w 1987 roku, obecnie jest liderem na polskim rynku w swojej branży. Jej siedziba znajduje się w Komorowie pod Warszawą ale w całej Polsce funkcjonuje ponad 1500 punktów sprzedaży detalicznej drzwi i zamków.
W ofercie firmy można znaleźć drzwi do domów i mieszkań, akcesoria do drzwi, bramy garażowe, zamki, kłódki, ale również czujniki do dymu i gazu. Odporność na włamania oraz poziom izolacji produktów, o których zapewnia Gerda, zostały potwierdzone przez badania Instytutu Techniki Budowlanej, Instytutu Mechaniki Precyzyjnej i Państwowego Zakładu Higieny.
Firma od kilku lat niezmiennie otrzymuje Złoty Laur Klienta, natomiast w 2012 roku otrzymała tytuł Konsumenckiego Lidera Jakości. Dodatkowo Gerda otrzymała tytuł Firmy Wiarygodnej Finansowo i Rzetelnej Firmy. Drzwi antywłamaniowe tej produkcji doceniło nawet Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji, które współpracuje z firmą.
Celma - niezbędne narzędzia
Podczas każdego remontu, a tym bardziej przy budowie domu należy się zaopatrzyć w różnego rodzaju narzędzia. Bez obaw, polscy przedsiębiorcy i w tej kwestii mają co zaproponować. Śląska firma Celma buduje doświadczenie w tej branży od 1934 roku. Powstała wtedy fabryka maszyn oraz odlewnia żeliwa i metali. Pierwszymi produktami były wiertarki i szlifierki o ręcznym napędzie, kuźnie polowe, moździerze, odważniki itp. Dziś narzędzia Celma można dostać w całym kraju, firma współpracuje ze sklepami wielkopowierzchniowymi, m.in. z Leroy Merlin.
– Niezależnie od naszej historii i tradycji w produkcji elektronarzędzi świadomi jesteśmy postępu w technologii i konieczności rozwijania oferty produktowej, a co za tym idzie i samej firmy. Ten cel realizujemy zgodnie z naszą strategią – pracujemy nad wdrożeniem nowych, w 100 proc. polskich narzędzi, będących efektem pracy rodzimych konstruktorów – mówił Jacek Książkiewicz Prezes Zarządu Spółki w rozmowie z portalnarzedzi.pl.
– Uwzględniając potrzeby partnerów biznesowych i rynku postanowiliśmy rozszerzyć naszą ofertę asortymentową o nowe elektronarzędzia, zachowując ich wysoką jakość. Sami użytkownicy marki CELMA docenili ją szczególnie za oferowany serwis. Przez dziesięć lat od zakupu sprzętu, gwarantujemy dostępność wszystkich części zamiennych. Ten element pro-sprzedażowy wyróżnia nas na tle konkurencji, a przede wszystkim jest szczególnie istotny dla osób, którym zależy na niezawodnych narzędziach przez długi okres eksploatacji - powiedział Jacek Książkiewicz Prezes Zarządu Spółki w rozmowie z chemiabudowlana.info.pl.
Według portalu dom.wp.pl Polacy coraz częściej decydują się na budowę domu zamiast kupna. Powodem takiej tendencji są utrzymujące się niskie ceny materiałów budowlanych i robocizny. Na wybudowanie 100-metrowego domu trzeba obecnie wydać około 300 - 350 tys. złotych.