Rynek nieruchomości biurowych w Polsce w 2015 roku powinien być rekordowy pod względem popytu nie tylko w Warszawie, ale również w miastach regionalnych. Już dzisiaj firmy doradcze szacują, że popyt w samej Warszawie powinien przekroczyć 800 tys. m kw. To zakładane minimum, wynosi więcej aniżeli dane z rekordowego pod tym względem 2013 r., kiedy najemcy wynajęli w stolicy ok. 633 tys. m kw.
Reklama.
Duzi chcą więcej
Na tak dobry wynik nałożyło się kilka czynników m.in.: odnawianie umów najmu, którym towarzyszyło dobranie powierzchni biurowej – za przykład może posłużyć ekspansja JACOBS DOUWE EGBERTS PL oraz przedłużenie umowy najmu przez Play (P4 Sp. z o.o.) w Marynarska Business Park na warszawskim Mokotowie – warto dodać, że transakcje najmu tego kompleksu przyczyniły się da rekordowych wyników również w 2013 roku, kiedy firma Play nie tylko przedłużyła umowę najmu, ale i zwiększyła powierzchnię; relokacje najemców, ale też kilka dużych umów najmu, które miały wpływ na ten wolumen popytu.
W 2015 roku na rynek Warszawy trafiło ok. 300 tys. m kw. powierzchni biurowej. Wynik ten zostanie pobity w 2016 roku - szacuje się, że segment nieruchomości biurowych powiększy się o kolejne ok. 400 tys. m kw. Popyt w 2016 roku powinien utrzymać się na wysokim poziomie, natomiast najprawdopodobniej nie przekroczy wyniku z 2015 r.
W pogoni za trendami
Rosnąca konkurencja na rynku nieruchomości komercyjnych sprawia, że właściciele istniejących już od kilku lat obiektów muszą sprostać coraz to nowym wyzwaniom panujących mód w branży i samych najemców. Dlatego obserwujemy trend odświeżania tych obiektów, począwszy od przebudowy najbardziej reprezentacyjnych miejsc czyli recepcji, poprzez wymiany systemów klimatyzacji i wentylacji czy wind, a kończąc na kompleksowym rebrandingu.
Za przykład takiego rebrandingu może posłużyć właśnie kompleks Marynarska Business Park, którego proces realizacji trwał od 2013 roku i pomyślnie został zakończony właśnie w 2015 roku. Prace rozpoczęliśmy od zbadania oczekiwań najemców, ich pracowników oraz wymagań rynku nieruchomości. Wnioski połączyliśmy z naszym know-how, identyfikacją miasta i najnowszymi trendami w tym zakresie oraz obowiązującym kierunkiem i technologiami z zakresu aranżacji przestrzeni biurowych.
Kompleksowa strategia popłaca
W strategię od początku wbudowane były starania o uzyskanie certyfikatu Ekologicznego BREEAM i to do jego wymogów wprowadziliśmy cały szereg innowacyjnych, proekologicznych rozwiązań. Zrewitalizowaliśmy przestrzenie wspólne, które są wizytówką nie tylko naszego budynku, ale także naszych najemców - w szczególności recepcje, które zostały zaprojektowane od nowa.
Wyremontowaliśmy garaż podziemny, stworzyliśmy nowe zatoczki dla samochodów dostawczych oraz zbudowaliśmy parkingi dla rowerów i motocykli, a także całkowicie odmieniliśmy tereny zielone. W efekcie wprowadziliśmy nowe wartości do funkcjonowania kompleksu, by stworzyć nową, lepszą ofertę, która w pełni odpowiada potrzebom najemców. To zresztą było bardzo pozytywnie odebrane przez obecnych najemców kompleksu. Świadczą o tym przedłużenia umów, dokonane na przestrzeni ostatnich dwóch lat, przez największe firmy takie jak: wspominany Play, Netia czy Colgate.
Jeśli mowa o najemcach w kontekście rynku powierzchni biurowych, najistotniejsza wydaje się być dla nich atrakcyjność lokalizacji, którą coraz mocniej definiują poprzez dostępność do komunikacji publicznej. Oczywiście komunikacja publiczna zawsze była ważna, natomiast dzisiaj zyskuje na znaczeniu i stanowi również przewagę w pozyskiwaniu przez firmy wysokiej klasy specjalistów. Z tego względu takie lokalizacje jak Marynarska Business Park, która ma dostęp nie tylko do tramwajów czy autobusów, ale i graniczy ze stacją PKP Warszawa Służewiec w dalszym ciągu są atrakcyjne dla najemców.
Izabela Kapil – z firmą Heitman związana od 2012 roku, od 2015 na stanowisku Vice President Portfolio Management – Europe. Wcześniej senior property consultant w DTZ Polska. Studiowała international business management na University of Bradford.