Te loga nie przetrwały próby czasu. A nawet nie wiecie, jak wielkie marki swego czasu reklamowały
Dawid Wojtowicz
20 stycznia 2016, 13:34·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 20 stycznia 2016, 13:34
Prostym, a jednocześnie kluczowym narzędziem budowania pozytywnego wizerunku wokół firmy jest logo. Towarzyszący produktom czy usługom znak graficzny to pierwsze, co dostrzega potencjalny klient. Dlatego tak ważne jest, by logo zrobiło na nim dobre wrażenie i zapadło mu w pamięć.
Reklama.
Niektóre potężne i wpływowe koncerny zaczynały jako niewielkie firmy, których loga wyglądały zupełnie inaczej niż obecnie. Dzisiejsi klienci nie mają często świadomości, że ich ulubiona marka firmowała kiedyś swoją działalność przy pomocy całkowicie innego znaku.
Firmy porzucają logo z różnych powodów. Czasem wynika to ze zmiany gustu klientów i trendów na rynku. Niekiedy symbole graficzne nie przystają już do nowej wizji biznesu, jaką mają przedsiębiorstwa. A czasem pierwsze wersje logo były po prostu nieudanymi projektami i obecnie przynosiłby raczej straty wizerunkowe prężnie działającym firmom.
Poniżej zestawienie symboli, które nie przetrwały próby czasu i zostały zastąpione przez nowe projekty logo, takie, którą są dzisiaj rozpoznawalne pod każdą szerokością geograficzną.
Apple
Amerykańska korporacja z Cupertino w Kalifornii. Światowy producent elektroniki użytkowej (komputery Apple i Macintosh, odtwarzacze iPod, smartfony iPhone, tablety iPad), twórca systemów operacyjnych (OS X, iOS) i aplikacji (iTunes, QuickTime, iChat, Safari).
Pierwsze logo, zaprojektowane przez Rona Wayne'a w 1976, przedstawiało fizyka Isaaca Newtona siedzącego pod drzewem, na którym rosły jabłka. Rok później zostało zastąpione przez rozpoznawalne na całym świecie „jabłuszko”.
Sony
Japońskie przedsiębiorstwo z siedzibą w Tokio. Światowy producent elektroniki użytkowej (konsole do gier PlayStation, smartfony Xperia, laptopy, aparaty cyfrowe, telewizory, kamery video, monitory, urządzenia audio itp.). Współtwórca nośników danych (CD, DVD, BRD).
Logo, jakim posługiwało się Sony w 1958 roku, zostało wycofane z użytku. Nie oddawało wizji firmy, jaka chciała uchodzić za pioniera, który kreuje przyszłość i udoskonala naszą codzienną egzystencję.
Amazon
Amerykańskie przedsiębiorstwo handlowe w Seattle. Potentat w branży handlu elektronicznego, właściciel największego na świecie sklepu internetowego. Producent elektroniki użytkowej (czytniki książek elektronicznych Amazon Kindle, tablety Fire, odtwarzacze cyfrowe Fire TV, smartfony Fire Phone).
Widoczne poniżej logo trafiło na śmietnik historii w 2000 roku. Brakowało mu subtelności i świeżości, jakimi cechuje się obecne logo Amazona.
Nintendo
Japońskie przedsiębiorstwo z siedzibą w Kioto. Jeden z czołowych producentów konsoli gier video i gier konsolowych. Znane ze stworzenia jednych z najpopularniejszych w tej branży serii: Super Mario i Pokemon.
Przedstawione niżej logo reklamowało działalność Nintendo w latach 1950-1960. W tamtych czasach miało rację bytu, ponieważ firma zajmowała się wówczas sprzedażą gier karcianych. Z chwilą zaprzestania ich produkcji logo ukazujące jeden z 4 kolorów w kartach (pik) musiało zostać zmienione.
Microsoft
Amerykańskie przedsiębiorstwo z Redmond, będące liderem technologii informacyjnych. Znany na całym świecie producent systemów operacyjnych (MS-DOS, Microsoft Windows), programów biurowych (Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft PowerPoint), aplikacji komputerowych (Internet Explorer, Windows Media Player), gier komputerowych (Age of Empires, Halo), tabletów (Surface), konsoli gier video (Xbox) i smartfonów (Microsoft Lumia).
Funkcjonujące w latach 1980-1982 logo byłoby zbyt toporne jak na dzisiejsze czasy. W żaden sposób nie nawiązywało też do najważniejszych produktów koncernu, musiało więc odejść w zapomnienie.
Wikipedia
Wielojęzyczna encyklopedia internetowa, którą każdy może bezpłatnie czytać i edytować. Właściciel oprogramowania MediaWiki, które pozwala internautom w prosty sposób założyć własną tematyczną Wikipedię i zarządzać pojawiającą się na niej treścią.
Wikipedia właśnie skończyła 15 lat. Kiedy rozpoczynała działalność jej logo było bardzo ubogie wizualnie. Niewyraźne słowa miały może swój urok, ale w dobie nowoczesnych technologii wielu użytkowników potraktowałoby ten symbol jako grafikę, którą ktoś przypadkowo wrzucił do sieci w zbyt niskiej rozdzielczości, co sprawia, że na tą „pikselozę” nie można po prostu patrzeć.