Stadion Allianz Riviera w Nicei. To w tym miejscu, 12 czerwca, reprezentacja Polski zagra swój pierwszy mecz na turnieju Euro 2016. Kibice usiądą tam na 36 tysiącach krzeseł, zaprojektowanych i stworzonych przez markę z... Jasła – Forum Seating.
Grupa Nowy Styl, właściciel Forum Seating, wymieniła foteliki na dwóch stadionach, na których piłkarze rozegrają mecze podczas tegorocznego, europejskiego turnieju. Nie jest to jej pierwsza duża impreza – krzesła tej firmy zachwyciły wcześniej organizatorów Mundialu w RPA i Euro 2012. Oto grupa, której fotele, składane w fabryce na Podkarpaciu, są używane na stadionach i salach na całym świecie.
Dwie dekady rozwoju
Historia Grupy Nowy Styl, do której należy Forum Seating, zaczyna się w USA w 1990 roku. Adam Krzanowski wyjeżdża tam do pracy. Trafia do firmy Whyte, produkującej krzesła, gdzie pracuje przy rozładunku samochodów. W tym czasie jego brat, Jerzy Krzanowski, przygotowuje fundamenty do założenia firmy. W 1992 roku Adam wraca do Polski i razem z bratem otwierają w Krośnie własne przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją krzeseł. Inwestują w nie wszystko swoje oszczędności – 20 tys. dolarów. Pomaga im prezes firmy Whyte, Henry Stern, który dokłada jeszcze 30 tys., ale przede wszystkim ułatwia im nawiązanie kontaktów z dostawcami i producentami z zagranicy, ręcząc za ich wypłacalność. Dzięki jego wsparciu rozwijają się bardzo szybko – początkowo zatrudniają 7 pracowników, po roku 100, a zeszły wiek kończą sprzedając milionowe krzesło. Nie zatrzymują się i tworzą kolejne modele krzeseł, przeznaczonych również na stadiony. Ta decyzja okazuje się strzałem w dziesiątkę – 2014 rok Grupa kończy z przychodem rzędu 1 202 704 000 złotych.
Anna Tomczyk, specjalista ds. Marketingu i PR Grupy Nowy Styl, twierdzi, że tak szybki rozwój był możliwy dzięki ciągłemu poszukiwaniu nowych rynków, na których firma mogłaby zaistnieć. – W Zakładzie Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych produkowaliśmy części dla niemieckiej firmy jako podwykonawca. Kiedy ta firma upadła, kupiliśmy jej formy i w zaczęliśmy produkować własne krzesła stadionowe – wyjaśnia. – Było to zgodne z naszą filozofią dostarczania szerokiego spektrum produktów, a poza tym mogliśmy lepiej wykorzystać potencjał naszych zakładów. Ta część naszego biznesu rozwijała się na tyle dobrze, że w 2006 roku postanowiliśmy wydzielić osobną markę, Forum Seating – tłumaczy.
Nie tylko stadiony – gdzie jeszcze widzowie korzystają z krzeseł Forum Seating
1. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia – Katowice 2. Oxford Aviation Academy – Oxford 3. Muzeum Coca-Coli – Santiago 4. Leicester Square Theatre – Londyn 5. Teatr muzyczny ROMA – Warszawa
I marka z Jasła radzi sobie w tej niszy coraz lepiej. Wystarczy spojrzeć na zlecenia wykonane na przestrzeni ostatnich kilku lat. Jeśli oglądałeś Mundial w RPA, pewnie nie zwróciłeś na to uwagi, ale na trybunach stadionów w Kapsztadzie i Nelspruit zamontowane są fotele od Forum Seating. Kojarzysz charakterystyczne, biało–czerwone siedziska Stadionu Narodowego w Warszawie? To również dzieło tej marki. Tak samo jak na PGE Arena Gdańsk i pozostałych polskich stadionach wykorzystanych podczas EURO 2012.
Polskie akcenty na wielkich imprezach
Zbliża się kolejna edycja Mistrzostw Europy w Piłkę Nożną, która tym razem odbędzie się we Francji. I po raz kolejny w telewizji zostaną pokazane fotele Forum Seating, które znajdują się na stadionach w Nicei i w Lyonie. Anna Tomczyk przybliża szczegóły uzyskania kontraktu na ich wykonanie. – Nasza firma, jako jedna z wielu, została zaproszona do złożenia oferty na wyposażenie stadionu w Lyonie. I udało nam się zdobyć kontrakt. Jednym z naszych atutów była
konkurencyjna cena. Następnie generalny wykonawca, Vinci Construction, zaprosił nas do złożenia oferty na dostarczenie siedzisk na stadion w Nicei. Miał o nas dobrą opinię, bo widział, jak sprawnie postępują prace w Lyonie, a poza tym po prostu spodobały mu się nasze krzesła.
– wyjaśnia.
Przy pozyskaniu kolejnego zamówienia we Francji pomogła więc dobra opinia. – Przy drugim kontrakcie przeważyły względy estetyczne oraz nasze profesjonalne podejście do tematu. W Nicei ważne było też to, że zobowiązaliśmy się dokonać wymiany krzeseł w ciągu dwóch miesięcy, w przerwie między sezonami rozgrywek ligi. – wyjaśnia. Czasu nie mieli dużo, bo zobowiązali się wymienić 36 000 krzeseł w ciągu dwóch miesięcy, w trakcie przerwy rozgrywkami sezonowymi francuskiej pierwszej ligi, ale zdążyli.
Trzy podstawy sukcesu
Co takiego zrobiła jeszcze firma z Jasła, że potrafiła przekonać do swoich produktów przedsiębiorstwa obsługujące największe imprezy sportowe świata? Tomczyk wymienia trzy podstawowe cechy Forum Seating. – Po pierwsze – stawiamy na jakość, korzystając z materiałów najlepszej jakości. Krzesła nie blakną nawet przy dużym nasłonecznieniu, jakie jest w Afryce, mamy przecież realizacje w RPA i Nigerii. – tłumaczy. Są też odporne na uszkodzenia mechaniczne – podkreśla.
Krzesełkowy crush test, czyli jak utrudnić życie stadionowym wojownikom
– Po drugie – szerokie spektrum produktów – dostarczamy zarówno siedziska na trybuny, jak i fotele o podwyższonym standardzie do sektorów VIP oraz meble do sektorów VIP. Wyposażamy miejsca dla prasy i sale na konferencyjne, klient ma więc pełne spektrum produktów. – kontynuuje.
– I wreszcie po trzecie – design. Jesteśmy polską firmą, ale współpracujemy z projektantami różnych narodowości. Model Abacus, wykorzystany w Lyonie i Nicei, został stworzony specjalnie dla naszej marki przez Rebeccę Stewart ze studia architektonicznego Arup – wyjaśnia. Za ten produkt otrzymała nagrodę FX Award, przyznawaną międzynarodowym talentom wzornictwa.
Sposób wykonania, design oraz cena krzeseł, jakie produkuje firma z małego miasta na Podkarpaciu, pozwoliła jej wyposażyć widownie i trybuny obiektów na kilku kontynentach. Nawet jeśli po nadchodzącym Euro nasi piłkarze nie pozostawią po sobie dobrego wrażenia, lub wręcz przeciwnie, zachwycą widownię, krzesełka z Jasła udowodnią, że Polacy mają inny (lub kolejny) powód do dumy.