
Szacuje się, że od początku swojego istnienia do 2003 r. ludzkość wytworzyła pięć eksabajtów danych. To trudna do opisania ilość, ale ciekawsze jest to, że dziś wyprodukowanie takiej ilości danych zajmuje nam nie więcej niż dwa dni. Żeby móc skorzystać z takiego ogromu informacji, powstało Big Data. To zbiorcza nazwa opisująca proces zbioru i analizy dużych ilości różnorodnych danych pochodzących z wielu źródeł.
Prawda jest taka, że Big Data to postęp na ogromną skalę. Dzięki możliwości analizy ogromnych zbiorów danych możemy nie tylko skuteczniej szukać rozwiązań światowych problemów, takich jak choroby i zmiany klimatyczne. Znacznie bliżej przeciętnego człowieka jest możliwość stworzenia modeli porządkujących informacje, tak by ułatwić nam codzienne życie. Dzięki temu można stworzyć algorytmy pomagające nam w pracy, płatnościach czy zakupach.
Inną zaletą wykorzystywania Big Data są możliwości, jakie daje w obsłudze klienta. Dzięki multinarzędziom możemy zebrać dane o każdej interakcji użytkownika ze sklepem i stosownie do nich zareagować. Nawet jeśli klient jest z czegoś niezadowolony, obsługa serwisu sprzedażowego jest w stanie szybko odpowiedzieć na jego potrzeby. Jeśli oprócz złożenia skargi za pośrednictwem formularza kontaktowego, gość naszej strony podzieli się swoimi wrażeniami na Facebooku i Twitterze, to w kontakcie z nim będziemy mogli odnieść się do szczegółów, którymi podzielił się w social media. To ułatwi szybkie rozwiązanie problemu, pokażemy konsumentowi, że zależy nam na nim, a on poczuje się należycie obsłużony.
Big Data możemy też wykorzystać do prognozowania trendów w e-sklepie. Na podstawie danych możemy z dużym prawdopodobieństwem przewidywać rozwój wypadków i zawczasu przygotować odpowiednią strategię. Dzięki temu lepiej zarządzimy zamówieniami asortymentu i unikniemy przestojów z powodu braku towaru. Przestój w realizacji zamówień może zirytować konsumentów, nikt z nas nie lubi długo czekać. Dobrym przykładem obrazującym siłę Big Data może być to, że możemy przewidzieć obroty, które generuje dany produkt i przystosować do tego naszą ofertę.
Innym, często niedocenianym, aspektem korzystania z analizy danych jest możliwość wczesnego wykrycia prób oszustwa. Jest to niezwykle przydatna funkcja, biorąc pod uwagę fakt, że najlepszą metodą walki z podejrzanymi transakcjami są działania prewencyjne. Jeżeli nie zostaną one wykryte odpowiednio wcześnie, możemy już nigdy nie wykryć sprawcy. Big Data sprzyja nie tylko bezpieczeństwu w e-commerce, ale tez temu, by móc jak najwcześniej wykryć i udaremnić wszelkie nielegalne działania.
Agata Lejman - swoją karierę zaczynała jako koordynator działu obsługi klienta w sklepie internetowym. Dzięki temu doskonale zna problemy zarówno użytkowników e-sklepów, jak i ich właścicieli próbujących sprostać oczekiwaniom konsumentów. Kolejnym etapem w rozwoju zawodowym było kierowanie działaniami marketingowymi, dzięki czemu miała okazję poznać i wypróbować wiele narzędzi wspierających marketing i sprzedaż. Z tym doświadczeniem rozpoczęła pracę w SalesBee.
SalesBee to multinarzędziowa platforma z kategorii Sales Booster, wspomagająca sprzedaż w małym i średnim sklepie internetowym. Automatycznie integruje się ze stroną internetową sklepu bez konieczności zmian w jego silniku. Działa w czasie rzeczywistym, kiedy klient jest jeszcze na stronie.