Reklama.
Dla mnie biblioteki zawsze były czymś znacznie więcej niż tylko „udostępnialniami” książek. Gdyby biblioteka była człowiekiem, to dla mnie byłaby hipsterem, czyli kimś, kto pokazuje z entuzjazmem nowe rzeczy innym ludziom – wyznała Anna Krawczyk, prowadząca zajęcia z kodowania w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Oświęcimiu. To dzięki jej zaangażowaniu uczestnikiem „Mistrzów Kodowania”, projektu upowszechniającego naukę programowania wśród polskich uczniów, została po raz pierwszy placówka niebędąca szkołą. Ten edukacyjny program został tam zainicjowany na początku 2014 roku. Od tego czasu na mapie Polski pojawiły się kolejne biblioteki, które realizują przyświecającą mu misję.
Artykuł powstał we współpracy z Samsung
Napisz do autora: dawid.wojtowicz@innpoland.pl
Na początku wyświetlono filmy, jak budować z klocków Lego Mindstorms. Naszym ekspertem był 12-letni Karol, który pokazywał, jak się buduje i skąd pobiera się potrzebne oprogramowanie. Następnie zademonstrował nam gitarę, która ostatnio złożył. Dzieci mogły wypróbować jak działa. Kolejnym tematem była płytka Arduino. Młody nauczyciel pokazywał, jak działa i jak z niej korzystać, aby budować różne projekty. Jednak największą atrakcją było samodzielne programowanie. Najpierw pokazywałyśmy, jakiego rodzaju projekty można opracować. Dzieci ćwiczyły, jak przejść labirynt i odbijać paletkę (znalazły nawet kilka słabych punktów w naszym projekcie). Potem przeszłyśmy do podstaw Scratcha. Pokazałyśmy na jakiej zasadzie działa ten program i na co trzeba zwrócić uwagę. Nie ukrywam, że tego dnia powstały naprawdę świetne projekty.
Od ukończenia szkoleń przez naszych instruktorów organizujemy warsztaty dla dwóch grup wiekowych (7-9 lat i 10-12 lat). Obydwie grupy mają 1-godzinne zajęcia raz w tygodniu. Ponieważ każdy uczestnik korzysta ze swojego komputera, możemy na jednym spotkaniu przyjąć maksymalnie pięcioro uczestników. Pracują oni nad projektem, którego przygotowanie zajmuje kilka spotkań. Może to być przygotowanie własnej gry, animowanej kartki świątecznej czy wizualizacji wybranego utworu literackiego. Cyklicznie nasi kursanci biorą udział w „Godzinie Kodowania”, która polega na przejściu on-line gry w języku programowania Scratch, którego używają na zajęciach do przygotowywania własnych projektów. „Godzina Kodowania” jest wstępem do prowadzonych przez nas zajęć, a spersonifikowany certyfikat uczestnictwa, który otrzymuje każdy uczestnik, bardzo motywuje dzieci do dalszej nauki.
W naszej bibliotece regularnie działy się i nadal dzieją wydarzenia z zakresu edukacji informacyjnej i medialnej. Jak wiadomo, jest to dziedzina, która rozwija się w bardzo szybkim tempie. Staramy się za nią nadążyć i być na czasie. Podglądamy dobre praktyki innych bibliotek. To nas doprowadziło do zainteresowania się programem „Mistrzowie Kodowania”, odnoszącego sukcesy w polskich szkołach i bibliotekach publicznych.
Zainteresowanie było i jest duże. Na szkoleniu byłyśmy w styczniu, pierwsze zajęcia ruszyły już w lutym. Kolejna edycja rusza w marcu i wiemy, że w kwietniu trzeba będzie uruchomić kolejne, bo odbieramy telefony i maile z pytaniami o więcej.