Wywiad rekrutacyjny to rozmowa o charakterze sprzedażowym. Człowiek kupuje człowieka. Rekruter jest kupcem, a Ty sprzedawcą i produktem, który chcesz sprzedać. Jak zwiększyć swoje szanse na sukces podczas takiego spotkania?
Szefowa HR Facebooka – Miranda Kalinowski – zdradza w rozmowie z Business Insiderem 5 pytań, które warto zadać będąc kandydatem. W ten sposób pomożemy rekruterowi dostrzec w nas zaangażowaną osobę pasującą do kultury firmy. Oto one:
1. Czy mógłbyś mi powiedzieć w jaki sposób mógłbym się dopasować do… (specyfika firmy)
Po pierwsze pokazujemy, że do rozmowy się przygotowaliśmy poznając wcześniej szczegóły danej organizacji. W ten sposób widać też nasze zaangażowanie w zdobycie tej pracy.
2. Co uznacie za sukces na tym stanowisku?
Tym razem uprzedzamy oczekiwania firmy. Pokazujemy naszą proaktywność i orientację na wynik. Pytając o sukces – mamy też możliwość wpasowania się w wizję firmy, poznania czy oczekiwania formułowane są w klarowny sposób.
3. Zrobiłem rozeznanie i widzę, że od swoich konkurentów różnicie się … Czym jeszcze?
Po raz kolejny pokazujemy, że odrobiliśmy pracę domową. A poza tym, lubimy szukać dodatkowych informacji i nie zadowalamy się tymi, które są łatwo dostępne.
4. Mógłbyś mi powiedzieć o waszej kulturze organizacyjnej?
Tym pytaniem pokazujemy zainteresowanie firmą, do której aplikujemy. To, że chcemy poznać głębiej specyfikę wewnątrz firmy, świadczy o podejściu szerszym niż tylko wypełnianie codziennych obowiązków.
5. Czy macie co do moich umiejętności jakiekolwiek wątpliwości, które mogłyby przeszkodzić w wybraniu mojej osoby? Klasyczne w rozmowie sprzedażowej poznanie obiekcji drugiej strony. Łatwiej sobie z nimi poradzić, jeśli wiemy o ich istnieniu i ich treści.
Zadanie tych pytań oczywiście nie gwarantuje sukcesu. Ale jeśli takie rady daje szefowa HR Facebooka – warto je przemyśleć i z nich skorzystać.