Powoli dobiega końca część panelowa Polish Economic Forum. Wiele ciekawych rozmów miało miejsce w kuluarach. Już wkrótce na Inn:Poland znajdziecie materiały, które powstaną dzięki naszemu wyjazdowi do Londynu.
Anne Appelbaum (Washington Post), Wawrzyniec Smoczyński (Polityka Insight), Marcin Petrykowski (Standard & Poor's Rating Services) i Daniel Kawczyński (Member of UK Parlament) rozmawiają o roli Polski w Unii Europejskiej.
Michał Cichański (Platinum Seed): Inwestujemy w ludzi, którzych wierzymy. Wybieramy ludzi, którzy dostarczą nam to, co obiecują.
Pytanie z sali: Jest kilka Campusów Google'a na świecie, jeden z nich w Warszawie. Dlaczego tam?
Rafał Plutecki: Przekonałem ich :) Ale tak naprawdę, kolejna fala "jednorożców" nadejdzie z naszego regionu, Mamy ogromną liczbę niezykorzystanych odpowiednio inżynierów.
Tytus Cytowski: Wyrzućcie wszystkie biznesplany. (do studentów London School of Economics). Widzę w Was potencjał do tego, by zmienić system. Musicie być szaleni. Świat się boi szaleńców. W USA - inwestuje się w Was. W wielki sen.
Problem europejskich startupów w Dolinie Krzemowej jest taki, że nie marzą zbyt odważnie. Są małymi jednorożcami (baby-unicorns).
Roman Młodkowki: Mamy mnóstwo utalentowanych inżynierów, specjalistów od IT, przedsiębiorców. Ale czy mamy równie wielu utalentowanych inwestorów?
Wracamy po przerwie.
Breeding Polish Unicorns. Coś dla startupoowców. Na scenie:
Rafał Plutecki (Google Campus), Michał Bańka (PARP), Kamil Bargiel (SentiOne), Michał Ciemiński (Platinium Seed), Tytus Cytowski (Cytowski & Partners).
Na Polish Economic Forum trwa przerwa na lunch. Wracamy wkrórce.
jak zmierzyć korzyści, które płyną z innowacji?
Franciszek Hutten-Czapski (BCG):
Innowację oceniamy na trzech poziomach. Po pierwsze - idea. Chodzi o to jak innowacja oddziałuje na ludzi, czy są w stanie zmienić swoje przyzwyczajenia. Drugo poziom to badanie potencjału. Robimy badania rynkowe, musimy robić je szybko, testy muszą być odważne. Trzeci poziom, to zbadanie szans na komercjalizację. Jak i ile można zarobić na innowacji.
Tematem dyskusji jest to, czy duże firmy muszą być innowacyjne. Adam Sawicki (T-Mobile): W ostatnich dwóch latach przejrzeliśmy 2000 różnych innowacyjnych projektów, 60-70 zaprosiliśmy na prezentację. Zainwestowaliśmy w 10 firm.
Zaczynamy kolejny panel: 360 degrees of Innovation.
Na scenie: Louis Amaral (Eurocash), Paweł Bielski (Grupa Azoty), Franciszek Hutten-Czapski (BCG), Adam Sawicki (T-Mobile)
Pytanie z sali: Czy łatwiej kupić innowacyjną firmę, czy samemu być innowacyjnym?
Radosław Koelner (CEO Rawplug): Firmy, które są naprawdę innowacyjne nie są na sprzedaż. Innowacje muszą wychodzić z tego co jest core-businessem firmy.
Szymon Wałach (Managing Director of Retail Client Division, PKO BP) Polska jest liderem innowacji w bankowości. Zarówno jeśli chodzi o IT, jak i Customer Experience.
Lejb Fogelman (Senior Partner, Greenberg Traurig Group): W tej chwili 3/4 dyplomacji, to sprzedaż.
Rafał Chwast (CFO Nowy Styl): Otwierając biznes we Francji, zatrudniamy Francuzów, Musimy zachiować równowagę pomiędzy tym co "Made in Poland" i "Made in France".
Rafał Chwast (CFO Nowy Styl): Rynek się zmienia. To, jak prowadzimy biznes w Polsce, nie musi być jedyną dobrą drogą. Wchodzenie na nowe rynki, to ciągłe uczenie się.
Adam Góral (CEO Assecco): Zaczynajcie od trudnych biznesów. Kiedy w latach 90-tych zaczynaliśmy produkować software, większość moich kolegów sprzewałą hardware. Ten biznes był znacznie łatwiejszy....
Inn:Poland: Jak Pan widzi wsparcie dla innowacji w programie rządu?
Tadeusz Kościński: To jest dla nas kluczowe. Chcemy żeby polska „złota rączka” i „złoty umysł” przekształciły się w firmę, rosły, zdobywały kapitał. Pomożemy w szkoleniach, żeby eksportowały…
W Pana wystąpieniu padło zdanie o tym, że mamy kłopot z komercjalizacją naszych innowacji…
Właśnie. Mamy świetne pomysły, innowacje, a potem jest problem z komercjalizacją. Są różne powody: brak wiedzy, brak kapitału, brak odpowiednich otwartych drzwi. To jest nasza rola żeby pomóc, żeby edukacja była podporządkowana pod potrzeby rynku.
Jaki macie narzędzia na wsparcie innowacji?
Chcemy łączyć innowatorów. Z Bankiem Światowym stworzyliśmy Job Discovery Process program, gdzie łączą się innowatorzy z podobnych działek, aby mogli razem współpracować. Nie konkurować, ale właśnie współpracować. Chcemy dać szybką ścieżkę do pieniędzy. To jest kłopot. Dla banków komercyjnych startupy to z aduże ryzyko. Fundusze venture capital za wyłożony kapitał będą chciały przejąć kontrolę i bardzo szybko skomercjalizować to, co włożyły. I to są nasze nowe instrumenty dla starupów.
Wiceminister kontynuuje: Innowacyjny biznes stworzy wysoko płatne miejsca pracy i przyniesie więcej korzyści budżetowi.
Tadeusz Kościński: "Foreign investors are welcome to join!"
Główne wyzwania polskiej gospodarki: energetyka, innowacyjność, przyciągnięcie kapitału, zrównoważony rozwój.
"We are very innovative, but we have a problem with commercialisation"
Wiceminister Tadeusz Kościński: "Wynagrodzenia rosną w tempie 63% wzrostu PKB"
Na scenie wiceminister Tadeusz Kościński, który wygłosi wystąpienie otwierające konferencję. Niestety wicepremier Mateusz Morawiecki został pokonany przez chorobę.
Na scenie wita wszystkich Ambasador Polski w Wielkiej Brytanii: "Ta konferencja pokazuje siłę polskiej przedsiębiorczości". "Pomimo wielu zagrożeń jak możliwy Brexit, wojna w Syrii, walki na Ukrainie, można patrzeć w przyszłość z nadzieją. (...) Polska powinna w tych niespokojnych czasach wykorzystać swoją szansę. "
Imprezę otwierają Maciej Zasada i Michał Heydel - przewodniczący Polish Student Society.