Reklama.
Witamy z transmisji na żywo z Polish Economic Forum. To największe wydarzenie poświęcone polskiej gospodarce, które odbywa się poza granicami naszego kraju. Organizatorem jest niezwykle prężnie działające na London School of Economics stowarzyszenie polskich studentów.
Powoli dobiega końca część panelowa Polish Economic Forum. Wiele ciekawych rozmów miało miejsce w kuluarach. Już wkrótce na Inn:Poland znajdziecie materiały, które powstaną dzięki naszemu wyjazdowi do Londynu.
Anne Appelbaum (Washington Post), Wawrzyniec Smoczyński (Polityka Insight), Marcin Petrykowski (Standard & Poor's Rating Services) i Daniel Kawczyński (Member of UK Parlament) rozmawiają o roli Polski w Unii Europejskiej.
Michał Cichański (Platinum Seed): Inwestujemy w ludzi, którzych wierzymy. Wybieramy ludzi, którzy dostarczą nam to, co obiecują.
Pytanie z sali: Jest kilka Campusów Google'a na świecie, jeden z nich w Warszawie. Dlaczego tam?
Rafał Plutecki: Przekonałem ich :) Ale tak naprawdę, kolejna fala "jednorożców" nadejdzie z naszego regionu, Mamy ogromną liczbę niezykorzystanych odpowiednio inżynierów.
Tytus Cytowski: Wyrzućcie wszystkie biznesplany. (do studentów London School of Economics). Widzę w Was potencjał do tego, by zmienić system. Musicie być szaleni. Świat się boi szaleńców. W USA - inwestuje się w Was. W wielki sen.
Problem europejskich startupów w Dolinie Krzemowej jest taki, że nie marzą zbyt odważnie. Są małymi jednorożcami (baby-unicorns).
Roman Młodkowki: Mamy mnóstwo utalentowanych inżynierów, specjalistów od IT, przedsiębiorców. Ale czy mamy równie wielu utalentowanych inwestorów?
Wracamy po przerwie.
Breeding Polish Unicorns. Coś dla startupoowców. Na scenie:
Rafał Plutecki (Google Campus), Michał Bańka (PARP), Kamil Bargiel (SentiOne), Michał Ciemiński (Platinium Seed), Tytus Cytowski (Cytowski & Partners).
Na Polish Economic Forum trwa przerwa na lunch. Wracamy wkrórce.
jak zmierzyć korzyści, które płyną z innowacji?
Franciszek Hutten-Czapski (BCG):
Innowację oceniamy na trzech poziomach. Po pierwsze - idea. Chodzi o to jak innowacja oddziałuje na ludzi, czy są w stanie zmienić swoje przyzwyczajenia. Drugo poziom to badanie potencjału. Robimy badania rynkowe, musimy robić je szybko, testy muszą być odważne. Trzeci poziom, to zbadanie szans na komercjalizację. Jak i ile można zarobić na innowacji.
Tematem dyskusji jest to, czy duże firmy muszą być innowacyjne. Adam Sawicki (T-Mobile): W ostatnich dwóch latach przejrzeliśmy 2000 różnych innowacyjnych projektów, 60-70 zaprosiliśmy na prezentację. Zainwestowaliśmy w 10 firm.
Zaczynamy kolejny panel: 360 degrees of Innovation.
Na scenie: Louis Amaral (Eurocash), Paweł Bielski (Grupa Azoty), Franciszek Hutten-Czapski (BCG), Adam Sawicki (T-Mobile)
Pytanie z sali: Czy łatwiej kupić innowacyjną firmę, czy samemu być innowacyjnym?
Radosław Koelner (CEO Rawplug): Firmy, które są naprawdę innowacyjne nie są na sprzedaż. Innowacje muszą wychodzić z tego co jest core-businessem firmy.
Szymon Wałach (Managing Director of Retail Client Division, PKO BP) Polska jest liderem innowacji w bankowości. Zarówno jeśli chodzi o IT, jak i Customer Experience.
Lejb Fogelman (Senior Partner, Greenberg Traurig Group): W tej chwili 3/4 dyplomacji, to sprzedaż.
Rafał Chwast (CFO Nowy Styl): Otwierając biznes we Francji, zatrudniamy Francuzów, Musimy zachiować równowagę pomiędzy tym co "Made in Poland" i "Made in France".
Rafał Chwast (CFO Nowy Styl): Rynek się zmienia. To, jak prowadzimy biznes w Polsce, nie musi być jedyną dobrą drogą. Wchodzenie na nowe rynki, to ciągłe uczenie się.
Adam Góral (CEO Assecco): Zaczynajcie od trudnych biznesów. Kiedy w latach 90-tych zaczynaliśmy produkować software, większość moich kolegów sprzewałą hardware. Ten biznes był znacznie łatwiejszy....
Inn:Poland: Jak Pan widzi wsparcie dla innowacji w programie rządu?
Tadeusz Kościński: To jest dla nas kluczowe. Chcemy żeby polska „złota rączka” i „złoty umysł” przekształciły się w firmę, rosły, zdobywały kapitał. Pomożemy w szkoleniach, żeby eksportowały…
W Pana wystąpieniu padło zdanie o tym, że mamy kłopot z komercjalizacją naszych innowacji…
Właśnie. Mamy świetne pomysły, innowacje, a potem jest problem z komercjalizacją. Są różne powody: brak wiedzy, brak kapitału, brak odpowiednich otwartych drzwi. To jest nasza rola żeby pomóc, żeby edukacja była podporządkowana pod potrzeby rynku.
Jaki macie narzędzia na wsparcie innowacji?
Chcemy łączyć innowatorów. Z Bankiem Światowym stworzyliśmy Job Discovery Process program, gdzie łączą się innowatorzy z podobnych działek, aby mogli razem współpracować. Nie konkurować, ale właśnie współpracować. Chcemy dać szybką ścieżkę do pieniędzy. To jest kłopot. Dla banków komercyjnych startupy to z aduże ryzyko. Fundusze venture capital za wyłożony kapitał będą chciały przejąć kontrolę i bardzo szybko skomercjalizować to, co włożyły. I to są nasze nowe instrumenty dla starupów.
Wiceminister kontynuuje: Innowacyjny biznes stworzy wysoko płatne miejsca pracy i przyniesie więcej korzyści budżetowi.
Tadeusz Kościński: "Foreign investors are welcome to join!"
Główne wyzwania polskiej gospodarki: energetyka, innowacyjność, przyciągnięcie kapitału, zrównoważony rozwój.
"We are very innovative, but we have a problem with commercialisation"
Wiceminister Tadeusz Kościński: "Wynagrodzenia rosną w tempie 63% wzrostu PKB"
Na scenie wiceminister Tadeusz Kościński, który wygłosi wystąpienie otwierające konferencję. Niestety wicepremier Mateusz Morawiecki został pokonany przez chorobę.
Na scenie wita wszystkich Ambasador Polski w Wielkiej Brytanii: "Ta konferencja pokazuje siłę polskiej przedsiębiorczości". "Pomimo wielu zagrożeń jak możliwy Brexit, wojna w Syrii, walki na Ukrainie, można patrzeć w przyszłość z nadzieją. (...) Polska powinna w tych niespokojnych czasach wykorzystać swoją szansę. "
Imprezę otwierają Maciej Zasada i Michał Heydel - przewodniczący Polish Student Society.