W lutym 2016 roku Boston Consulting Group przeprowadził wśród polskich studentów ankietę dotyczącą tego, jak postrzegają oni sukces. Wyniki pokazują różnice pomiędzy tym jak postrzegany jest ten termin przez kobiety i mężczyzn.
Dwóch na trzech studentów definiuje sukces przede wszystkim przez pryzmat wysokich zarobków (65%). Dla połowy jest to równowaga między pracą, a życiem prywatnym (52%). Tylko czterech z dziewięciu wskazuje na samorealizację jako wyznacznik sukcesu (45%).
Zgoła inne priorytety wskazują panie. Dla nich na właśnie samorealizacja i work-life balance są na pierwszym miejscu. Te wskaźniki wybierają trzy z pięciu przebadanych studentek (59%). Trzecie miejsce dopiero zajmują wysokie zarobki. Te są wyznacznikiem sukcesu dla 43% studentek.
Bardzo ciekawe jest porównanie wyników pomiędzy studentkami, które uczą się w Polsce, a tymi, które wybrały zagraniczną uczelnię. Wśród tych pierwsze aż dwie trzecie wskazuje na równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym. W drugiej grupie wybiera to mniej niż połowa badanych. Ale największa różnica dotyczy wskaźnika nazwanego „wpływ na rzeczywistość”. Wśród studentek w Polsce tylko co piąta uważa, że jest to wyznacznik sukcesu (21%). Za granicą ten odsetek wynosi ponad dwa razy więcej – aż 45%. Znacznie więcej niż wysokie zarobki (38%).
Jeśli porównujemy te dwie grupy, to w pytaniu o to, co wpływa na powodzenie zawodowe – panie uczące się w Polsce wskazują na pierwszym miejscu gotowość do podejmowania nowych, ryzykownych wyzwań. Wybiera tak 64% wobec 45% w grupie studiującej za granicą. Na drugim miejscu jest pracowitość (58%). Panie uczące się poza granicami kraju najwyżej cenią zaś kontakty i znajomości (51%).
Niezwykle ciekawe są wyniki dotyczące pytania o to, co może być uważane za elementy utrudniające karierę. Założenie rodziny, to najbardziej wymagający moment kariery w oczach połowy studentek (50%) i czterech z dziewięciu studentów (43%). Ale znacznie większe różnice ujawniają się w pytaniu o długofalowe utrudnienie w osiągnięciu sukcesu. Posiadanie rodziny wskazuje tu tylko co siódmy student (14%), wśród studentek ten odsetek jest ponad 2,5-krotnie większy (36%).
Wnioski, które można wyciągnąć wskazują na zróżnicowane postrzeganie sukcesu pomiędzy studentami i studentkami. Widać też, że wybór uczelni zagranicznej determinuje inne postrzeganie udanej kariery.
Badania na podstawie ankiety Boston Consulting Group. Luty 2016. N=383.