Podsumowano pilotaż programu "Mistrzowie Kodowania Junior". Nauczyciele z przedszkoli opowiadają o swoich wrażeniach
Dawid Wojtowicz
21 marca 2016, 12:07·6 minut czytania
Publikacja artykułu: 21 marca 2016, 12:07
Zakończyła się pilotażowa edycja "Mistrzów Kodowania Junior". Żeby podsumować jej efekty, w lutym tego roku w Warszawie odbył się zjazd nauczycieli z przedszkoli uczestniczących w realizacji tego programu. Była to wspaniała okazja do wymiany cennych doświadczeń między osobami odpowiedzialnymi za edukację wczesnoszkolną. Harmonogram spotkania uwzględniał też warsztaty, które miały zainspirować uczestników wydarzenia do wymyślania kolejnych ciekawych zajęć rozwijających w dzieciach kompetencje przewidziane przez twórców MKJ.
Reklama.
Podsumowanie "Mistrzów Kodowania Junior" miało miejsce 20-21 lutego w Centrum Hotelowo-Konferencyjnym hotelu „Wald” przy ulicy Połczyńskiej 52 w Warszawie. Zaproszenie na nie otrzymali nauczyciele z przedszkoli, które od września 2015 r. do lutego 2016 r. brały udział w realizacji pilotażu programu stworzonego przez firmę Samsung z myślą o dzieciach w wieku od 3 do 5 lat.
Jedną z zaproszonych osób była Barbara Mrozek. Na co dzień pracuje w Przedszkolu nr 83 w Lublinie. Jej placówka uczestniczy też w "Tygodniu Kodowania" (odbyło sie ponad 40 wydarzeń, przy części z nich współpracowano z Lubelskim Parkiem Naukowo-Technologicznym) oraz "Godzinie Kodowania". Prowadzi także zajęcia otwarte dla innych przedszkoli.
Program MKJ rozwijany jest w lubelskim przedszkolu w trzech grupach wiekowych (3-, 4-, 5-latków). W każdej grupie odbywają się zajęcia na macie edukacyjnej i tabletach. Do realizacji programu przedszkole angażuje również rodziców, którzy uczestniczą w zajęciach otwartych. Placówka ma zwyczaj systematycznie i skrupulatnie aktualizować stronę na Facebooku, na której prezentuje wszystkie działania podejmowane w ramach programu oraz aplikacje, na których pracują dzieci.
Magdalena Kurowska, nauczycielka z Przedszkola nr 180 w Warszawie, też wzięła udział w podsumowaniu dotychczasowego dorobku MKJ. W jej przedszkolu program obejmuje 3 grupy (4-latki i 2 grupy 5-latków), a nauczycielki, które brały udział w szkoleniu MKJ we wrześniu, zorganizowały warsztaty dla całej rady pedagogicznej.
Poza tym warszawskie przedszkole w ramach projektu zaprasza do wspólnej zabawy rodziców, babcie i dziadków, dzieci z innych przedszkoli, nauczycieli spoza placówki (w styczniu p. Magdalena prowadziła zajęcia pokazowe dla nauczycieli organizowane przy współpracy z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń), przedstawicieli władz lokalnych, a nawet delegacje z Korei Południowej. W marcu w warszawskim przedszkolu ma zaś odbyć się spotkanie, na które zaproszeni zostaną dyrektorzy przedszkoli dzielnicy Praga Południe.
Na spotkaniu w Warszawie koleżanki opowiadały o korzyściach płynących z programu dla dzieci i placówki, co mogłam tylko potwierdzić, ponieważ są niewątpliwie ogromne. Natomiast MKJ to także korzyści dla nas, czyli nauczycieli. Dzięki udziałowi w tym programie zdobyłam wiele nowych kompetencji cyfrowych i rozwijałam kreatywność. Miałam świadomość, że uczestniczę w czymś nowym, ciekawym i wartościowym, dzięki czemu wzrosło także moje poczucie wartości jako nauczyciela. W związku z tym, że program cieszy się dużym zainteresowaniem, miałam okazję przełamać nieśmiałość przed wystąpieniami publicznymi - wyznaje Magdalena Kurowska.
O swoich wrażeniach z udziału w programie mogła też opowiedzieć Patrycja Raczkowska-Oziębała reprezentująca na spotkaniu Przedszkole nr 20 w Głogowie. W czasie trwania pilotażu MKJ w tej placówce w regularnych zajęciach brały udział dwie grupy integracyjne dzieci 5-letnich. Reszta dzieci w poszczególnych grupach wiekowych brała udział okazjonalnie, na zasadzie zajęć koleżeńskich.
W rozmowie z naszym serwisem nauczycielka z Głogowa nie ukrywa, że weekendowe wydarzenie było dla niej szansą na opowiedzenie o swojej fascynacji tym projektem, jego wszechstronnym zastosowaniu w zasadzie w obszarze każdej tematyki, która realizowana jest w ramach obowiązującej podstawy programowej. - Podzieliłam się z koleżankami moimi pomysłami i głośno wyraziłam chęć kontynuacji działań w zakresie tego programu - deklaruje Patrycja Raczkowska-Oziębała.
W trakcie spotkania z uczestniczkami programu swoimi osiągnięciami, spostrzeżeniami i doświadczeniami dotyczącymi pracy z dziećmi w różnych grupach wiekowych podzieliła się Beata Koryczan z Przedszkola Publicznego nr 26 w Opolu. W przypadku jej placówki do udziału w projekcie zostały włączone trzy grupy wiekowe (3-, 4-, 5-latki), w każdej z nich prowadzone są zajęcia z matą edukacyjną i tabletami 2 razy w tygodniu. Ponadto opolskie przedszkole organizuje zajęcia otwarte dla dzieci z innych przedszkoli, aby mogły się również zapoznać z projektem, oraz zajęcia otwarte dla rodziców. W ramach dzielenia się dobrą praktyką w czasie Code Week przygotowane zostały warsztaty dla dyrektorów i nauczycieli z innych placówek.
Drugiego dnia spotkania nauczycielki mogły uczestniczyć w 6-godzinnym szkoleniu z TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne - red.). Były to trzy bloki warsztatowe, na których zostały przedstawione narzędzia do tworzenia, prezentowania i wymiany informacji, które nauczyciel może wykorzystać w swojej pracy w przedszkolu. Trenerzy zapoznali kursantki z ciekawymi aplikacjami takimi jak: Kahoot, Quizizz czy Magisto.
Szkolenie odbywało się w bardzo przyjaznej atmosferze, dominowały na nim metody aktywizujące. Trenerom prowadzącym kolejne bloki tematyczne umiejętnie udawało się zaangażować uczestników, zainteresować ich i zmotywować do samodzielnego działania. Podczas bloków, w których przeważały działania praktyczne, szanowano tempo pracy uczestników, dzięki czemu można było pracować bez stresu, zgodnie ze swoimi możliwościami - wspomina Patrycja Raczkowska-Oziębała.
W ramach szkolenia Iwona Brzózka-Złotnicka, koordynatorka programu "Mistrzowie Kodowania", przygotowała dla uczestniczek wydarzenia prezentację nt. praw autorskich, wolnych licencji i otwartych zasobów edukacyjnych. Zwróciła uwagę słuchaczy na to, że warto dzielić się swoją wiedzą, doświadczeniami i dobrymi praktykami.
Co dalej? Jak swoją przyszłość widzą przedszkola, które "od podszewki" poznały, czym jest program MKJ? Nauczycielki, z którymi mogliśmy porozmawiać w związku z lutowym szkoleniem, zgodnie przyznają, że nie mają najmniejszego zamiaru rezygnować z tej wartościowej i atrakcyjnej inicjatywy.
- Wszystkie działania podejmowane w ramach programu MKJ sprawiają dzieciom dużo radości. Rozwijają dziecięcą pomysłowość, która często zaskakuje nas dorosłych. Jeżeli będzie taka możliwość, będziemy kontynuować program w naszym przedszkolu - oświadcza Barbara Mrozek. - Dzieci bardzo lubią zajęcia MKJ. Czasami trudno je oderwać od maty, na której wykonują zadania. Dzięki temu programowi poznały też nowe oblicze tabletu. Zobaczyły, że to nie tylko zabawka, ale przede wszystkim narzędzie edukacyjne. MKJ to wspaniała przygoda, która mam nadzieję, że nigdy się nie skończy - komentuje Magdalena Kurowska.
- Udział w projekcie MKJ był ogromną szansą dla naszego przedszkola, zostałyśmy wyróżnione spośród placówek województwa opolskiego. Dzięki udziałowi w projekcie nasze dzieci stały się odważne i nauczyły się ze sobą współpracować. Projekt MKJ jest priorytetowym zadaniem w naszej pracy i nadal będziemy w nim brać udział, jeśli będzie taka możliwość - wyraża nadzieję Beata Koryczan.
- Podsumowując program mogę śmiało powiedzieć, że przynosi on efekty wszystkim grupom społecznym biorącym w nim udział. Nauczyciel, czyli ktoś taki jak ja, ma przy nim ogromną szansę rozwoju zawodowego i doświadczenia czegoś zupełnie nowego, świeżego i bardzo kreatywnego. Na pytanie, czy zamierzamy kontynuować działania w zakresie tego programu mogę tylko powiedzieć, że ja nie widzę możliwości NIEKONTYNUOWANIA tych działań - podsumowuje Patrycja Raczkowska-Oziębała.
"Mistrzowie Kodowania Junior" to specjalna edycja programu "Mistrzowie Kodowania" dla dzieci na etapie edukacji przedszkolnej. Celem projektu jest uczenie przedszkolaków współpracy, logicznego myślenia i kreatywności poprzez pracę z matą edukacyjną i kontakt z technologiami cyfrowymi udostępnianymi w przystępnej dla nich formie. W programie uczestniczy 18 przedszkoli z każdego województwa w Polsce, 50 nauczycieli i ponad 1000 dzieci w wieku przedszkolnym.
Program zaadresowany do najmłodszego pokolenia został pozytywnie oceniony w pionierskim badaniu terenowym przeprowadzonym przez przedstawicieli Uniwersytetu Warszawskiego i Centrum Cyfrowego Projekt: Polska. Wyniki z opracowanego przez nich wspólnie raportu były tematem debaty publicznej, jaka odbyła się w dniu 7 marca 2016 r. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Wszyscy uczestnicy spotkania mieli możliwość podzielenia się swoimi dobrymi praktykami i doświadczeniami z realizacji programu. Przedstawiłam prace w grupie dzieci czteroletnich - pierwsze kroki w aplikacji Scratch Junior, począwszy od zabaw ruchowych, w czasie których dzieci poznają klocki ruchu, poprzez kodowanie na macie edukacyjnej, a skończywszy na nauce na tabletach. Opowiedziałam, jak program zmienił również moją codzienną pracę, w której zagościły na dobre nowe technologie.